Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Zomer- en winterstand koeling 16v (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=49956)

breadfan83 02-01-2009 18:55

Zomer- en winterstand koeling 16v
 
Is er iemand die me kan vertellen of de gti 16v (kr) een zomer- en winterstand heeft op de koeling?

En waar zouden de twee gaten aan de onderkant van het luchtfilterhuis mee in verbinding moeten staan? Het zijn twee (soort van) rechthoekige gaten, waar iets van luchtkanalen op moeten worden aangesloten...

Het probleem is namelijk dat de temp. van het koelwater veel te laag blijft. Op het dashboard gaat het metertje niet eens omhoog.
Dit geldt overigens alleen tijdens het rijden. Als de auto stilstaat met lopende motor loopt de meter keurig op naar het midden.

De olie-temperatuur volgens mfa is zo rond de 70 graden onder het rijden. Bij stilstand loopt deze ook wat op, maar hoever precies heb ik nog niet nagekeken... klopt dit wel?

Thanks! :thumbup:

Fast Eef 02-01-2009 19:10

is je thermostaat wel goed?

heb namelijk nog nooit zoiets gezien op het luchtfilter.

breadfan83 02-01-2009 19:23

Quote:
Originally Posted by Fast Eef
is je thermostaat wel goed?

heb namelijk nog nooit zoiets gezien op het luchtfilter.


In de onderstel helft van het luchtfilterhuis zitten die twee openingen. Een aan de linker en een aan de rechter kant.
In beide zit een soort van "grof rooster" waar eigenlijk alle rijwind zo naar binnen kan. Ik kan me voorstellen dat er op die manier alleen maar ijskoude lucht naar binnen komt, en geen verwarmde lucht...

De gaten zijn in ieder geval wel origineel. Ik heb de andere luchtfilterhuizen die ik heb er naast gehouden, beide van een KR, en beide hebben ze die zelfde openingen.

Domi 02-01-2009 19:33

Olie temp is 70 gr tijdens rijden?? Dat is niet erg hoog. Normaal zit rond de 95gr
Het gat rechtsachter is voor je winterstand. daar hoort een buis op te zitten die naar je uitlaat gaat. Daar zit een blikken ding op de uitlaat waar je hem op schuift.
Via vacuum (en nog wat meer) wordt in de luchtfilterbak geregeld waar hij zijn lucht weg haald. Als je motor warm is haalt hij het aan de voorzijde.

Bertus_01 02-01-2009 19:35

Denk niet dat de gaten in je luchtfilterhuis te maken hebben met een te lage Temperatuur.
Aangezien je motorolie 70graden is, zou je temperatuur meter in ieder geval uit moeten slaan als je thermostaat in orde is!

Dus ik verdenk idd de thermostaat van de te lage koelvloeistof temperatuur ;)

Bertus_01 02-01-2009 19:36

Olie temperatuur is te laag inderdaad.
Maar komt ook door een te goed gekoelde motor...

cabrio82er 02-01-2009 19:46

Heb hetzelfde probleem gehad met de 16v, 100% zeker dat de thermostaat de boosdoener is....

Fast Eef 02-01-2009 19:48

je thermostaat blijft denk ik open staan. Haal hem er is uit en kijk of die open staat.

anders moet je hem testen en kijken bij welke tempratuur die opent

Alberto 02-01-2009 20:03

200 % de termostaat , mijn winter auto had het ook

Gertjan 02-01-2009 20:10

Is er al eens een topic over je nieuwe aanwinst?

René 02-01-2009 23:13

Jij koopt ook altijd auto`s waar je de volgende dag aan moet sleutelen volgens mij.. :D

Maarre...idd...foto`s? Witte 16V?

breadfan83 03-01-2009 00:34

Zal morgen gelijk de motor even laten lopen zonder ermee te rijden, eens zien wat de temperatuur van de olie dan is. Als die mooi naar de 90 graden oploopt zou het dus zoals Domi zegt aan het ontbreken van die buizen liggen.

Loopt ie niet op, ga ik effe het thermostaat van de Passat ruilen tegen dat van een KR, die zit namelijk nog nieuw in de verpakking. :D



Quote:
Originally Posted by René
Jij koopt ook altijd auto`s waar je de volgende dag aan moet sleutelen volgens mij.. :D

Maarre...idd...foto`s? Witte 16V?


Anders is 't ook zo makkelijk hè. :D

Morgen kan ik waarschijnlijk foto's maken. Kan de cam van m'n schoonpa lenen, de mijne kan ik hier niet op de computer aansluiten.

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Is er al eens een topic over je nieuwe aanwinst?


Nog niet... komt wel nog. ;)

Bertus_01 03-01-2009 00:54

Als je stilstaat wordt je motor altijd warmer!
Dit omdat je geen rijwind koeling meer hebt.

breadfan83 03-01-2009 01:11

Quote:
Originally Posted by Bertus_01
Als je stilstaat wordt je motor altijd warmer!
Dit omdat je geen rijwind koeling meer hebt.


Dat begrijp ik.

Maar het verschil is dan normaal niet zo groot...
zo gauw ik begin te rijden zie ik de naald van de temp. meter gewoon omlaag gaan, en nog geen 10 seconden nadat ik ben begonnen met rijden is deze van het midden, dus prima temp., naar helemaal nul gezakt. Dat is normaal niet zo.

Maar zoals ik al zei, ik ga morgen even kijken wat de olie zegt als ik de motor laat lopen en niet ga rijden.

Owja, René, het is geen witte, maar een groene. ;)
En het kan zijn dat ie ook snel weer weg is, mede om die reden. :D

breadfan83 03-01-2009 01:16

Het kanaaltje dat hier net rechts van de luchtfilterbak te zien is, heb ik niet er aan zitten. Bij mij zit gewoon een gat:




Hoort hier verder nog iets op te zitten? En zo ja, waar gaat dit heen?

Op zo'n beetje dezelfde plek, maar dan links van de bak, zit een gat twee keer zo groot als het aan de rechter kant.

golf mkII 16v 03-01-2009 08:15

Gat links hoort dicht te zitten met een deksel
Rechts hoort bij de koplamp uit te komen,als het er nog zit dan hoort er op de slotplaat een plastic kap te zitten,waar deze op aan zit

passatje2 03-01-2009 08:50

die gaten horen daar te zitten voor het aanzuiggeluid :)
nieuw thermostaatje erin en klaar,zit ie ook goed om,en je kunt t toch voelen aan de onderste en bovenste radiateurslang

Djinn_4fun 03-01-2009 09:51

Mijn golf heeft hetzelfde probleem, naald blijft hangen in het witte blokje op de meter.
Bij stilstand komt de naald netjes rond het midden te staan.
Maar na wegrijden binnen 40-50 sec weer in het witte blokje.
Waar zit die thermostaat en is het zelf makkelijk te vervangen?

breadfan83 03-01-2009 13:23

Net even laten warmlopen, en de olie blijft rond de 92 graden schommelen.
Als ik dan weer ga rijden is ie snel weer op 70 terug...

Toch waar eens op zoek gaan naar de rest van het luchtfilterhuis en 'n nieuw thermostaat.

breadfan83 03-01-2009 13:27

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Gat links hoort dicht te zitten met een deksel
Rechts hoort bij de koplamp uit te komen,als het er nog zit dan hoort er op de slotplaat een plastic kap te zitten,waar deze op aan zit


Jan, heb jij die onderdelen toevallig nog liggen? :D


All times are GMT +1. The time now is 20:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.