Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Roest in motorruimte verwijderen. Hoe?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=69878)

floris-jan1 07-05-2010 19:37

Roest in motorruimte verwijderen. Hoe??
 
Zoals de titel al vermeld, hoe krijg ik de roest plekjes weg zodat deze niet verder roesten. Want de motorruimte moet worden gespoten.
In welke volgorde moet ik bepaalde stappen ondernemen?
Is het goed deze plekken in te smeren met Valma roestomvormer?







Gr,

ben zine 07-05-2010 20:43

Moi Floris-Jan,

Druk bezig dus. Je pakt het wel heel erg grondig aan. Plekken waar geen roest zit zou ik niet blank maken, alleen maar licht schuren. Plekken waar wel roest zit kun je met een staalborstel op een klein model haakse slijper schoon maken tot alle losse rommel weg is. (donkere plekken helemaal blank maken is eigenlijk geen doen, dan zou je al moeten gaan stralen en daar kleven ook weer nadelen aan). Dan naden dichtsmeren met carrosseriekit, oneffenheden eventueel strak maken met plamuur en daarna primer en tot slot lak erop. En tussendoor steeds schoonmaken / ontvetten met schone doeken en wasbenzine.
Drempels en front zou je (vóór de primer) nog in de steenslagspray kunnen zetten.
De buitenkant strakmaken is nog een tikkie moeilijker, als de lak er op zit zie je pas waar het niet helemaal goed geworden is, eigenlijk werk voor een vakman dus.

floris-jan1 07-05-2010 20:54

Quote:
Originally Posted by ben zine
Moi Floris-Jan,

Druk bezig dus. Je pakt het wel heel erg grondig aan. Plekken waar geen roest zit zou ik niet blank maken, alleen maar licht schuren. Plekken waar wel roest zit kun je met een staalborstel op een klein model haakse slijper schoon maken tot alle losse rommel weg is. (donkere plekken helemaal blank maken is eigenlijk geen doen, dan zou je al moeten gaan stralen en daar kleven ook weer nadelen aan). Dan naden dichtsmeren met carrosseriekit, oneffenheden eventueel strak maken met plamuur en daarna primer en tot slot lak erop. En tussendoor steeds schoonmaken / ontvetten met schone doeken en wasbenzine.
Drempels en front zou je (vóór de primer) nog in de steenslagspray kunnen zetten.
De buitenkant strakmaken is nog een tikkie moeilijker, als de lak er op zit zie je pas waar het niet helemaal goed geworden is, eigenlijk werk voor een vakman dus.



Dus als ik het goed begrijp, de roestplekken schoonslijpen, daarna primeren. Er hoeft geen roestomvormer over heen?

ben zine 07-05-2010 21:22

Delen die goed zijn moet je eigenlijk niet beschadigen door al te rigoureus te slijpen. Wel de aangetaste plekken goed uitborstelen. Ik heb nog nooit voordeel gezien in gebruik van roestomvormers. Als het plaatwerk schoongemaakt en daarna goed in de lak gezet wordt blijft de roest wel weg.

floris-jan1 08-05-2010 14:48

Ik ga het zo doen! Namelijk:

1) Motorruimte goed schuren, roest zoveel mogelijk schoon krijgen.
2) Helemaal wassen met thinner, boel ontvetten.
3) Inspuiten met Brunox epoxy.
4) Primer of zinkspray? (welke van de twee moet ik hebben?)
5) Naden insmeren met carosserie kit.
6) Primer.
7) Spuitplamuur.
8) Primer.
9) Aflakken!

Doe ik dit op de juiste manier? Graag wil ik tips of opmerkingen! :D





Alvast bedankt! ;)

Typ 81 08-05-2010 14:53

Wasbenzine zou ik niet gebruiken als ontvetter, dat is harstikke vet! Gebruik ammoniak :)

floris-jan1 08-05-2010 15:07

Quote:
Originally Posted by Typ 81
Wasbenzine zou ik niet gebruiken als ontvetter, dat is harstikke vet! Gebruik ammoniak :)

Kijk! Hier heb ik wat aan, dankje voor de tip :D Verder is de manier goed?
Wat moet ik na de epoxy gebruiken, primer of zinkspray?

Typ 81 08-05-2010 15:10

Zinkspray heeft sowieso geen zin op blank metaal wat niet al oorspronkelijk gegalvaniseerd is, heb ik me laatst laten vertellen. Ik zou de epoxy op blank metaal doen en daarna de primer voor de lak. Maar dat weet ik niet zeker.

floris-jan1 08-05-2010 15:14

Okee, zoiets stond ook op de bus.. Dus ik gebruik gewoon primer, denk ik!:)

bugs 08-05-2010 16:53

als je de roest er echt helemaal uit wil hebben, zou ik de plekken stralen, er bestaan van die straalpisolen. die druk je op de plekken. dan weet je zeker dat alle roest weg is.
daarna ontvetten met THINNER!
de kale plekken eerst behandelen met staalplamuur. dan epoxie op alles.

voor de verdere stappen zou ik zeggen: ga eens langs bij een restauratiebedrijf en laat je adviseren!

servowire 09-05-2010 10:16

Ik zou oppassen met spuitbussen verf (op 1 componentenbasis), deze gaat reageren op "echte" lak als je ooit je auto laat spuiten,

Daar is een spuiter niet blij mee!

Ik zou die lichte "vliegroest" spuiten met een etsende primer, (2 componenten lak). Deze kun je krijgen bij b.v. een carosseriebedrijf oid. (merken als de beert, PPG, enz zijn goed, probeer ook het type lak op een papiertje er bij te krijgen, zodat je de techsheet van internet kan downloaden voor de specificaties en instructies.

Ontvetten altijd met thinner, en dan met silliconenverwijderaar (verkrijgbaar bij spuiterijen e.d.).

Wasbenzine is geen ontvetter, terpetine ook niet.

ben zine 09-05-2010 13:56

Quote:
Originally Posted by servowire
Ik zou die lichte "vliegroest" spuiten met een etsende primer, (2 componenten lak). Deze kun je krijgen bij b.v. een carosseriebedrijf oid. (merken als de beert, PPG, enz zijn goed, probeer ook het type lak op een papiertje er bij te krijgen, zodat je de techsheet van internet kan downloaden voor de specificaties en instructies.


Ja, zo kan het ook. Maar het lijkt mij zinvoller dat Floris-Jan's eerste project binnen een redelijke termijn en low-budget weer netjes aan het verkeer deelneemt.

De Pul 09-05-2010 14:04

ontvetten, brunox,primer,kitten en dan filler en lak,tussen alle stappen goed blijven ontvetten en voor het afwerken siliconenverwijderaar gebruiken.
zo heb ik het al vaker gedaan,de motip producten zijn prima af te werken met 2k-lak,zonder bijwerkingen.

floris-jan1 09-05-2010 16:58

Aan de motorruimte wil ik geen grote bedragen aan uitgeven, stralen etc is geen optie dus. Ik ben het dus eens met Ben zine!

Wat is silliconenverwijderaar? En waarvoor gebruik je dat?

En dus thinner gebruiken als ontvetter;) Goed!

De Pul 09-05-2010 17:00

siliconenverwijderaar verwijdert siliconen,oftewel geen rare kringen,vlekken of hechtproblemen in je lak.

floris-jan1 09-05-2010 17:01

Quote:
Originally Posted by De Pul
siliconenverwijderaar verwijdert siliconen,oftewel geen rare kringen,vlekken of hechtproblemen in je lak.

En dat haal je bij de autospeciaalzaak, zoals Brezan en dergelijke?

De Pul 09-05-2010 17:04

geen idee,ik haal het gewoon bij een schadebedrijf.

floris-jan1 09-05-2010 17:08

En waar moet ik dat spul opsmeren, voordat ik Brunox ga aanbrengen of ....

De Pul 09-05-2010 17:09

niet pluizende papieren doek bevochtig je met die shit en dan afnemen,niet als een bezetene boenen want dan verneuk je je eerdere lakwerk etc.


All times are GMT +1. The time now is 21:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.