Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   C.O waardes, wat mag wel en wat mag niet? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=88942)

VwJarnoGT 18-08-2011 15:06

C.O waardes, wat mag wel en wat mag niet?
 
Hier een duidelijke uitleg met dank aan Mike! :thumbup:

Quote:
Originally Posted by mverh85

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

In de APK staat hierover het volgende vermeld:

Personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen
na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een
goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat
uit een katalysator en een lambdasonde.

Personenauto's die in gebruik zijn genomen na
31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten
zijn voorzien van een goedwerkend
emmissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit
een katalysator en een lambdasonde, indien deze
van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder
andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan
de typeaanduiding op het voor het voertuig
afgegeven kentekenbewijs.

Er hoeft geen katalysator onder een motorvoertuig van voor 01-01-1993 te zitten, maar dan moet het voertuig wel aan het onderstaande blijven voldoen.

De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:

a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 doch voor 1 oktober 1986;

b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 30
september 1986;

c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1973 en het voertuig blijkens een
aantekening op het voor het voertuig afgegeven
kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet
tot vloeistof verdicht gas;

d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten
indien het voertuig in gebruik is genomen na 31
december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding
van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het
zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.

Dit houd in dat als er in een motorvoertuig van voor 01-01-1993 en van na 30-09-1986 niet is voorzien van een katalysator en ook niet van een lambdasonde deze een CO-uitstoot mag hebben van max. 3,5 %.
En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
max. 0,5 %.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet
Medewerker Klantenservice RDW

Sjon 18-08-2011 16:14

Is dit recente info?

Jeff 18-08-2011 18:47



VwJarnoGT 18-08-2011 19:03

Quote:
Originally Posted by Sjon
Is dit recente info?


Dit is in de loop van de jaren al vastgelegd uiteraad..

Sjon 19-08-2011 14:02

.

patjetta 19-08-2011 17:50

En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
max. 0,5 %

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :tongue:

Wat er in de garage gezegt word is niet altijd goed omdat je kan niet het hele apk boek uit je hoofd leren.
Net als een agent die niet het hele wetboek uit ze hoofd kan.
Maar daarom heb je wel een apk boek gekregen zodat je het op kan zoekken.
Waarschijnlijk is de man uit gegaan van wat hij uit ze hoofd weet maar is dit in werkelijkheid net even iets anders.

golf1bart 19-08-2011 18:13

Quote:
Originally Posted by patjetta
En is een motorvoertuig van voor 01-01-1993 niet voorzien van een katalysator, maar wel van een Lambdasonde, dan mag deze een CO-uitstoot van
max. 0,5 %

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :tongue:

Wat er in de garage gezegt word is niet altijd goed omdat je kan niet het hele apk boek uit je hoofd leren.
Net als een agent die niet het hele wetboek uit ze hoofd kan.
Maar daarom heb je wel een apk boek gekregen zodat je het op kan zoekken.
Waarschijnlijk is de man uit gegaan van wat hij uit ze hoofd weet maar is dit in werkelijkheid net even iets anders.



En zelfs een steekproef controleur van rdw zit er nog wel eens langs! ook die jongens weten niet het hele boek uit hun hoofd.
Ik ben zelf apk "keurmeester" en heb al een paar keer een andere kijk gehad op het apk boek als hun en meestal kom je er gewoon uit met de steekproef controleur. als het veilig is is het al snel goed. administratieve fouten zijn dan weer een heel ander verhaal beetje jammer maarja.

Gr Bart

LuieHond 26-02-2012 02:35

Quote:
Originally Posted by Jeff



Als aanvulling op bovenstaande tekening, daar staan de maximale CO uitstootwaardes bij STATIONAIR toerental.

Een motorvoertuig met een datum eerste afgifte van NA 01-01-1993 MET Lambdasonde en katalysator krijgt namelijk een viergastest voor z'n kiezen (in geval van LPG is de viergasmeting verplicht indien er G# op het kenteken staat). En dat geldt überhaupt voor ELKE benzineauto met een datum eerste afgifte van NA 01-01-1995 en voor een gasauto met een datum eerste afgifte van 01-01-1998!

Dat houdt in dat het stationaire CO niet boven de 0,5% mag zijn, maar ook dat "op toeren" (tussen de 2500 en 3200 tpm.) het CO NIET boven de 0,3% mag komen en dat de afgelezen Lambdawaarde op de viergastester bij dat verhoogd toerental tussen de 0,97 en 1,03 moet zitten! De lambdawaarde wordt voor de APK dus NIET bij stationair toerental gemeten.

Voor benzine en gasauto's met een datum eerste afgifte van NA 30-06-2002 zijn de regels nog IETSJE strenger. Dan mag het stationaire CO NIET boven de 0,3% uit komen en "op toeren" (nog steeds tussen de 2500 en 3200 tpm) niet hoger zijn dan 0,2%! De eis voor de lambdawaarde is niet veranderd en dat blijft dus tussen de 0,97 en 1,03.

! LET OP ! Een verhoogde lambdawaarde tijdens de viergastest is niet per definitie te wijten aan een kapotte lambdasensor o.i.d. Meestal wordt dit veroorzaakt door een miniem lekje in de uitlaat! ;) Al hoe klein het lekje ook is, het is altijd al snel van invloed op je lambdawaarde. Laat je dus niet te snel op kosten jagen en zoek het probleem niet direct te diep!


All times are GMT +1. The time now is 16:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.