*Moeilijkheidsgraad: 2 (1 t/m 5, 1 = makkelijk 5 = uiterst ingewikkeld)
*Benodigd (speciaal) gereedschap: goeie soldeerbout, 60/40 soldeer, striptang, kniptang
*Benodigde onderdelen: goed koperdraad
*Benodigde technische gegevens (denk aan afstelgegevens): geen
*Geschat tijdsbestek: als je het eenmaal door hebt, 2 minuten per verbinding.
Ik merk dat veel mensen tegen vragen / problemen aanlopen als het om de touwtjes gaat, nu ook onze hobbyprojecten vaker en met meer elektronica uitgerust worden is het van groot belang dat de verbindingen die noodzakelijk zijn om te maken, goed gemaakt worden.
Ik begin bij het begin: een soldeer verbinding maken in bijvoorbeeld de kabelboom naar je dashboard.
Ik gebruik zelf een oude Weller Magnastat, maar ieder station waarvan je zeker weet dat ie continu 370 graden Celsius is, is goed. Belangrijk is dat er een goeie punt aan zit, met het oog op kleine soldeer werkjes heb ik er altijd een puntstift op zitten.
3 belangrijke dingen;
1: Soldeer in de verhouding 60% Tin & 40% Lood of liever nog 63%/37%, dit soldeer is Eutectisch en dat wil zeggen dat het bijna direct van vloeibaar naar vast gaat, meer kans op slagen van je verbinding dus
2: Een goeie striptang en kniptang, dus niet die 2 waar opa vroeger nog spijkers mee afknipte, maar fatsoenlijk spul dat werkt.
3: Strip je draden 10mm aan, meer is overbodig, minder werkt lastig.
Nu gaan we de uiteinden alvast vertinnen, de punt van soldeerbout mag een klein beetje tin erop hebben, maar geen druppels eraan a.u.b. alle soldeer die er teveel aan je bout zit kruipt op het moment van vloeien namelijk door de capilaire werking tussen de draadjes als een dolle. Dit klinkt goed, maar tin onder de isolatie willen we niet. Misschien wordt deze verbinding straks wel regelmatig bewogen en die tin onder de isolatie zorgt voor een grotere kans op breuk.
Allebei vertind en klaar voor gebruik, alleen heb je eigenlijk 3 handen nodig om dit te doen, maar daar is een trucje voor, wat ook nog eens voor een mechanisch sterkere verbinding zorgt.
Strip een goede draad 5cm aan.
Pak 3 tiertjes en draai deze op als een vuilniszak binder.
Maak er deze lasso van en zorg dat het uiteinde haaks om staat, dit is makkelijker straks met samenbinden.
Neem de draden samen en steek ze zo door de lasso, draai die aan totdat je een mooie stevige verbinding hebt, als de draadjes echt niet willen kan je er ook 2 gebruiken.
Pak de soldeerbout, maak hem schoon, want die soldeer die er al 5 minuten aan zit is al aardig uitgedampt, houd hem tegen de verbinding aan, klein beetje soldeer toevoegen en klaar!
Op het moment dat je je bout weg haalt is het belangrijk dat soldeer zo snel mogelijk stolt voordat de verbinding beweegt, dit hebben we deels ondervangen door het geheel op te binden met de koperen lasso, maar je kunt eenvoudig helpen door even flink HARD te blazen, als je verbinding glimt als ie klaar is, issie goed, anders niet.
Knip de rest van de lasso zo kort mogelijk op de verbinding af.
In een kabelboom is dit de beste oplossing; krimkous
Voor buiten het interieur kan dit ook wel, wel op plaatsen waar er toch mechanische belasting is, is het aan te bevelen je pas gemaakte verbindingen ook nog te beschermen met zelf vulkaniserende tape.
Dit is plakband wat niet plakt, maar samen smelt tot 1 geheel en mechanisch erg goeie bescherming biedt tegen schuren en stoten.
Verkrijgbaar van verschillende merken en in verschillende kleuren.
Let op dat soldeerdamp uiterst schadelijk voor je is, hoe lekker het ook ruikt, zorg voldoende ventilatie of zelfs afzuiging als je een marathon gaat doen
Volgende post zal ik iets over krimpverbindingen proberen te vertellen, met bijbehorende tips en foto's.