Quote:
Originally Posted by Gijs
Verder leuk idee! 
|
Thanx!
Quote:
Originally Posted by Gijs
Misschien is het handig voor andere om erbij te zetten welke delen je gebruikt hebt, van welke auto het afkomt bijvoorbeeld.
|
Dat kan. Ik heb de complete set in onderdelen overgenomen van iemand. Hij had het uitgebouwd om het t.z.t. over te zetten maar zag ervanaf. De airco komt uit een 82'er Golf met een 1.5 motor aan een automaat.
Mijn auto is een Jetta 1 S van 1981 met oude type zekeringkast (torpedozekeringen). De airco kwam van een 82'er met een nieuw type zekeringkast (steekzekeringen). Het elektrisch krijgt mijn eigen versie qua aansluiten, gebaseerd op de schema's van beide auto's en stukje inspiratie van mijn BMW.
Lijst van onderdelen:
- Airco compressor
- Condenser (airco radiateur)
- Airco leidingen
- Airco droger
- Ventilatiehuis met kachelradiateur en airco verdamper
- Ventilatie-slangen/leidingen/buizen achter het dashboard voor de ventilatie-openingen L+R op het dashboard
- Bedieningpaneel voor ventilatie-systeem inclusief interieurblower standenschakelaar (5 standen i.p.v. 4 standen!)
- Dashboard aansluitstuk voor ventilatie-roosters in het midden + desbetreffende roosters (i.p.v. asbak)
- Dashboardpaneel rechtsonder met asbak en klein (ondiep) dashboardkastje
- Inbouwdelen bladerbak; kap over interieurblower en recirculatieklep
- Poulies; krukas, waterpomp + snaren
- Vacuumslangen t.b.v. bediening ventilatie-systeemkleppen
- Kabelboompje achter dashboard (bruine T-stekker)
- Relais op positie nr.5 (nieuw type zekeringkast)
De bediening warm/koud gaat nog steeds met kabel en klep in waterslang. De bediening voor de keuze van ventilatie-rooster gaat nu op vacuum. Er zit dan ook een vacuumreservoir bij welk onder de motorkap dient te komen hangen.
De oliekoeler zat bij mij in de weg (dynamo). Ik heb de airco met de compressor boven en de dynamo eronder. Hiervoor is een aparte, vrij grote, steun. De dynamo is 65A versie, dit is 10A zwaarder t.o.v. standaard. De "oude" en de "nieuwe" hadden allebei dezelfde stekker (geen oogje).
Voor een diesel is een ander type airco-compressor en steun benodigd i.v.m. de dieselpomp. Hierbij komt de compressor ongeveer op de plek te hangen waar deze bij de latere types VW ook geplaatst is (net boven de waterpomp).
Het systeem is geschikt voor ombouw naar R134a i.p.v. R12. Bij die van mij was dat al gebeurd.
Mochten de auto waar het in moet en de donorauto dezelfde typen zekeringkasten hebben dan is het handig om het elektrisch ook mee te nemen en over te zetten. De interieurblower heeft 5 standen (0, 1, 2, 3, 4). Dit vereist ook wat anders qua kabelboom. Het elektrische gedeelte is niet bijzonder ingewikkeld. Dit kan ook vrij eenvoudig eigenhandig worden aangepast/aangelegd.
Als de airco ingeschakeld is dient de radiatorfan te draaien om de condenser te koelen, ook onder het rijden. Dit was destijds normaal. Omdat het elektrisch allemaal net wat anders is en ik de radiatorfan er niet bij had heb ik een radiatorfan met 2 snelheden (3-polige motor) er bij gehaald. De langzame stand gebruik ik voor de airco, de andere (volle snelheid) gewoon voor koeling van de motor. De sensor in de radiateur heeft maar 1 schakeltemperatuur (2-polig). Het stroompje voor de magneetkoppeling gebruik ik als stuurstroom voor het inschakelen van de radiatorfan.