View Single Post
  #8  
Old 26-02-2012, 02:35
LuieHond LuieHond is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 1
Default

Quote:
Originally Posted by Jeff



Als aanvulling op bovenstaande tekening, daar staan de maximale CO uitstootwaardes bij STATIONAIR toerental.

Een motorvoertuig met een datum eerste afgifte van NA 01-01-1993 MET Lambdasonde en katalysator krijgt namelijk een viergastest voor z'n kiezen (in geval van LPG is de viergasmeting verplicht indien er G# op het kenteken staat). En dat geldt überhaupt voor ELKE benzineauto met een datum eerste afgifte van NA 01-01-1995 en voor een gasauto met een datum eerste afgifte van 01-01-1998!

Dat houdt in dat het stationaire CO niet boven de 0,5% mag zijn, maar ook dat "op toeren" (tussen de 2500 en 3200 tpm.) het CO NIET boven de 0,3% mag komen en dat de afgelezen Lambdawaarde op de viergastester bij dat verhoogd toerental tussen de 0,97 en 1,03 moet zitten! De lambdawaarde wordt voor de APK dus NIET bij stationair toerental gemeten.

Voor benzine en gasauto's met een datum eerste afgifte van NA 30-06-2002 zijn de regels nog IETSJE strenger. Dan mag het stationaire CO NIET boven de 0,3% uit komen en "op toeren" (nog steeds tussen de 2500 en 3200 tpm) niet hoger zijn dan 0,2%! De eis voor de lambdawaarde is niet veranderd en dat blijft dus tussen de 0,97 en 1,03.

! LET OP ! Een verhoogde lambdawaarde tijdens de viergastest is niet per definitie te wijten aan een kapotte lambdasensor o.i.d. Meestal wordt dit veroorzaakt door een miniem lekje in de uitlaat! Al hoe klein het lekje ook is, het is altijd al snel van invloed op je lambdawaarde. Laat je dus niet te snel op kosten jagen en zoek het probleem niet direct te diep!
__________________
Ik wil miljonair worden, net als m'n vader! Die wil dat ook...
Reply With Quote