Vandaag, 10 april 2012, heb ik de achterste schokdempers/veren vervangen voor die van
TA-Technix.
Best veel werk zit 'm toch wel in het (weer) verwijderen van de bekleding aan de binnenzijde en ook de achtergordels moeten eruit om fatsoenlijk bij de bovenste bevestigingspunten van de schokbrekers te komen.
Vervolgens de auto op assteunen gezet, want de wielen moeten eraf en die onderste bouten zullen ook wel muurvast zitten!
Maar: dat viel allerzins mee; ik heb wel kracht moeten gebruiken, maar niks geen kruipolie ofzo
Zodoende dus vrij gemakkelijk beide schokbrekers eraf gehaald en vervolgens de auto even gelaten voor wat het is.
Er moesten namelijk diverse delen van de bestaande schokbrekers worden overgezet; gelukkig: ook de moeren van de zuigerstang gingen deze keer makkelijker los dan verwacht!
[bij mijn Vento moest het ècht met een luchttol]
Na wat gerommel met verenspanners enzo, was dìt het resultaat:
die gele is de nieuwe...
Daarna volgde meteen nummer twee en vervolgens met het nieuwe setje weer naar de parkeerplaats.
Ook het monteren ging van het spreekwoordelijke lijen dakje; ware het niet dat ik rechts, vanwege de benzinetank, nèt niet de momentsleutel op de bout beneden heb kunnen plaatsen om de gewenste 105 Nm te kunnen meten... dan maar op gevoel!
De overige bouten zijn wel netjes met de momentsleutel vast gezet.
nieuw en nu nog mooi schoon!
Op bovenstaande foto zie je, als je goed kijkt, de groeven van de 'nutenverstellung'. Hij staat nu op de middelste stand van de in totaal 7 stappen van één cm; hij kÃ*n dus nog 3 cm lager...
Nu is-ie iig ca. 4 cm lager dan voorheen:
schokbreker staat hier op de middelste stand
zo was het standaard...
Uiteindelijk wordt bepaald of dit goed genoeg is, nadat de voorkant ook is gedaan.
Aan de voorkant valt er nl. verder niks te verstellen en zou het dan ook -4cm worden... '
zou', want ik heb toch nòg iets lagere veren gevonden (die trouwens ook op een 35i hebben gezeten)
De vorige eigenaar kon middels een foto laten zien hoe laag-ie komt met deze veren; ik schat zelf een mooie 6 cm lager dan origineel:
Passat 35i variant van Jacco op originele 14"-'s met mijn aanstaande vóórveren
EDIT vrijdag de 13e(!) april: ik heb de veren ontvangen en deze blijken afgeslepen exemplaren te zijn die qua lengte niet eens kloppen; die komen er dus niet op!
Achter wil ik 'm zelf niet zó laag en bovendien wil ik de velgen ook niet te diep; daarom zijn er (als laatste...?) nog twee spoorverbreders van 15mm onderweg, zodat de achterwielen nèt binnen de wielkasten gaan vallen. (als ik het goed heb gemeten...)
to be continued...