
22-10-2013, 09:28
|
 |
No personal life
|
|
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
|
|
Quote:
Originally Posted by Vains
Jij bedoelt zo'n ventiel welke ervoor zorgt dat de glader zijn druk houdt tijdens het schakelen? Zo'n jirovalve?
Enige wat fout kan gaan naar mijn weten is als dat kogeltje blijft hangen en je lader minder lucht krijgt met alle gevolgen vandien....
Wat mij altijd verteld is, is dat een goede chip geen jirovalve nodig heeft omdat deze al zelf rekening houdt met de terugval van druk.
|
De lader houd nooit "zijn druk" wanneer je gas loslaat want dan is je by-pass klep open en kan daar de lucht wegstromen die niet meer via de gasklep het inlaatspruitstuk inkan omdat die gesloten is bij gas loslaten.
Het verwijderen van de by-pass heeft alleen toto gevolg dat de lucht die via de by-pass wegstroomd, niet meer terug naar de inlaat van de G-lader loopt (en dus ook niet meer de carterdampen meeneemt om de lader inwendig te smeren, lees: dichtlijsten)
De zgn. Jirovalve staat hier helemaal los van en wordt vooral toegepast om de originele laaddrukregeling die in de Digifant systemen is gemaakt dmv het opensturen van de STK (stationaire toerental regelklep) bij vollaast en hoge toeren om pingelen te voorkomen tegen te gaan als je hogere vermogens wil bereiken.
Ook handig als je STK niet goed meer reageerd of niet lekker meer sluit waardoor je laaddruk verliest.
Kun je aangeven waarom je de by-pass-leiding zou willen verwijderen?
|