Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-10-2013, 21:50
G1-G60's Avatar
G1-G60 G1-G60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 10
Default bypass g-lader info nodig!

Hallo.

ik ben er over aan het twijfelen om een bypass op mijn g60 te zette

ik weet ondertussen wel dat je motor in de soep kan lopen als er "wat" fout gaat.

maar wat zorgt ervoor dat de motor met een bypass de soep in loopt?

ik bedoel dan zoiets als. Injector die er mee stopt of dergelijken?

Graag alle info en voor en nadelen die jullie weten over een bypass
__________________
Mk1 Golf G60
Reply With Quote
  #2  
Old 22-10-2013, 09:11
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Jij bedoelt zo'n ventiel welke ervoor zorgt dat de glader zijn druk houdt tijdens het schakelen? Zo'n jirovalve?

Enige wat fout kan gaan naar mijn weten is als dat kogeltje blijft hangen en je lader minder lucht krijgt met alle gevolgen vandien....
Wat mij altijd verteld is, is dat een goede chip geen jirovalve nodig heeft omdat deze al zelf rekening houdt met de terugval van druk.
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #3  
Old 22-10-2013, 09:28
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Vains
Jij bedoelt zo'n ventiel welke ervoor zorgt dat de glader zijn druk houdt tijdens het schakelen? Zo'n jirovalve?

Enige wat fout kan gaan naar mijn weten is als dat kogeltje blijft hangen en je lader minder lucht krijgt met alle gevolgen vandien....
Wat mij altijd verteld is, is dat een goede chip geen jirovalve nodig heeft omdat deze al zelf rekening houdt met de terugval van druk.

De lader houd nooit "zijn druk" wanneer je gas loslaat want dan is je by-pass klep open en kan daar de lucht wegstromen die niet meer via de gasklep het inlaatspruitstuk inkan omdat die gesloten is bij gas loslaten.
Het verwijderen van de by-pass heeft alleen toto gevolg dat de lucht die via de by-pass wegstroomd, niet meer terug naar de inlaat van de G-lader loopt (en dus ook niet meer de carterdampen meeneemt om de lader inwendig te smeren, lees: dichtlijsten)
De zgn. Jirovalve staat hier helemaal los van en wordt vooral toegepast om de originele laaddrukregeling die in de Digifant systemen is gemaakt dmv het opensturen van de STK (stationaire toerental regelklep) bij vollaast en hoge toeren om pingelen te voorkomen tegen te gaan als je hogere vermogens wil bereiken.
Ook handig als je STK niet goed meer reageerd of niet lekker meer sluit waardoor je laaddruk verliest.

Kun je aangeven waarom je de by-pass-leiding zou willen verwijderen?
Reply With Quote
  #4  
Old 22-10-2013, 09:58
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 5,487
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
De lader houd nooit "zijn druk" wanneer je gas loslaat want dan is je by-pass klep open en kan daar de lucht wegstromen die niet meer via de gasklep het inlaatspruitstuk inkan omdat die gesloten is bij gas loslaten.
Het verwijderen van de by-pass heeft alleen toto gevolg dat de lucht die via de by-pass wegstroomd, niet meer terug naar de inlaat van de G-lader loopt (en dus ook niet meer de carterdampen meeneemt om de lader inwendig te smeren, lees: dichtlijsten)
De zgn. Jirovalve staat hier helemaal los van en wordt vooral toegepast om de originele laaddrukregeling die in de Digifant systemen is gemaakt dmv het opensturen van de STK (stationaire toerental regelklep) bij vollaast en hoge toeren om pingelen te voorkomen tegen te gaan als je hogere vermogens wil bereiken.
Ook handig als je STK niet goed meer reageerd of niet lekker meer sluit waardoor je laaddruk verliest.

Kun je aangeven waarom je de by-pass-leiding zou willen verwijderen?


Volgens mij heeft hij het hier niet over het verwijderen van de bypass Herm...
Hij wilt een bypass op zijn g60 zetten, enige wat ik hierbij voor kan stellen is zo'n jirovalve
__________________
Bmw e61 530d touring
Reply With Quote
  #5  
Old 22-10-2013, 10:31
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Ik heb altijd naar tevredenheid met een Bar-Tek bypass gereden, is overbodig geworden, mocht je er iets aan hebben PB maar.
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #6  
Old 22-10-2013, 10:45
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Vains
Volgens mij heeft hij het hier niet over het verwijderen van de bypass Herm...
Hij wilt een bypass op zijn g60 zetten, enige wat ik hierbij voor kan stellen is zo'n jirovalve


OK, heb ook nog zo'n "pijpje met balletje" liggen.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-10-2013, 12:38
G1-G60's Avatar
G1-G60 G1-G60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 10
Default

Zoals ik heb gelezen en heb gehoord.(kan dus goed zijn dat ik fout zit)
heb ik een hogere lader druk bijvoorbeeld 0.9 bar. Maar gebruik ik maar 0.7 bar
doordat die standaard op 0.7 ( ook dit kan minder of meer zijn) staat ingesteld. En met zon bartek bypass systeem de volle 0.9 toelaat.

Maar als het blok zou gaan pingelen hij gewoon blijft drukken en daardoor kapot loopt.

nu zit ik niet op een extreem hoog vermogen. (186pk)
dus de vraag is heb ik er iets aan. Als je de veiligheid met vermogen winst afweegt.

Dus de vraag is heeft een bypass nut op mijn blok.

blok is wel goed en gereviseerd. En gebruik alleen bp98 benzine om pingelen tegen te gaan

setup.
g60
Door ruud gereviseerde g lader
nokkenas
spruitstuk spagetti
rvs uitlaat systeem
68 pouly
jd chip
__________________
Mk1 Golf G60
Reply With Quote
  #8  
Old 22-10-2013, 15:40
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 936
Default

Ik denk niet dat de oldscool digifant zo intelligent is dat hij afblaast tijdens het pingelen.
Denk eerder dat de ontsteking word terug gedraaid.
Ik ken enkele getunede G60`s en deze hadden de STK klep niet eens meer.
Alleen maar een klein gaatje in de gasklep geboord.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #9  
Old 22-10-2013, 16:34
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Die STK is ook niet nodig.

Een g60 gasklep heeft een stationair schroef. Dit werkt prima, alleen in de zomer/winter soms ietsje bijstellen, vaak maar een halve slag ofzo.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #10  
Old 22-10-2013, 16:57
G1-G60's Avatar
G1-G60 G1-G60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 10
Default

Oke. Dus ik maak hieruit op dat een stk. Niet nodig is
maar als je die verwijderd je de veiligheid ook verwijderd?
en als ik een bartek bypass systeem gebruik. Met de stk er nog op
even goed de veiligheid weg is. Maar wel de volle lader druk word gebruikt?

Maar dan weet ik nog niet of ik veel ga merken met mijn blok
Iemand ervaring met vermogen winst met mijn setup?
__________________
Mk1 Golf G60
Reply With Quote
  #11  
Old 22-10-2013, 20:39
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Die STK heb je niet perse nodig. Bij mij heb ik 'm ook weggelaten. Stationair regel ik gewoon met die stelschroef op die g60 gasklep.

JD heeft bij mij die STK ook gewoon weggeschreven.

Volgens mij doet die STK ook niks voor veiligheid hoor. Er kan alleen druk langs lekken, vandaar dat 'pijpje met dat kogeltje' van Bartek. Gewoon een terugslagklep. De StationairRegelKlep kan dus alleen lucht geven, maar er kan geen lucht terug.


Ik weet niet wat je laaddruk nu is?
Je kunt in je MFA menu je laaddruk aflezen. Dop dan die STK eens af, en probeer nog eens. Het verschil zal niet groot zijn (of je STK moet echt lekken/versleten zijn)


Doe het volgende;

Sleutel in contact (nog niet draaien of iets)
MFA ingedruk houden
Sleutel draaien naar 'contact aan' (niet starten)
Sleutel weer terug draaien naar 'contact uit'
MFA knop loslaten
MFA weer ingedrukt houden
Motor starten
MFA loslaten

Je zit nu in een 'verborgen menu' met je MFA, hier kun je digitaal je toerental aflezen, en ook je laaddruk
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #12  
Old 22-10-2013, 21:36
G1-G60's Avatar
G1-G60 G1-G60 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 10
Default

Okeee morgen eens testen. Bedankt allemaal voor de info!

erg handig en veel geleerd
__________________
Mk1 Golf G60
Reply With Quote
  #13  
Old 23-10-2013, 12:37
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Als het goed is geeft de laderdruk een waarde aan tussen de 1600/1700.

Hij rekent de atmosferische druk van 1 bar ook mee. Vandaar de 1.6 / 1.7

Dit is als t goed is de standaard laaddruk van een G60, die van jou zal wel meer aangeven.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #14  
Old 23-10-2013, 12:58
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

De STK heeft twee functies:
-Stationairloop van de motor
-Te fungeren als overdruk afblaasklep >0.6 bar overdruk
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #15  
Old 23-10-2013, 15:04
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Ik denk niet dat de oldscool digifant zo intelligent is dat hij afblaast tijdens het pingelen.
Denk eerder dat de ontsteking word terug gedraaid.
Ik ken enkele getunede G60`s en deze hadden de STK klep niet eens meer.
Alleen maar een klein gaatje in de gasklep geboord.

Yep, I know... Werkt goed, maakt alleen wel veel herrie
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum