
28-11-2014, 15:53
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
|
|
Quote:
Originally Posted by Kevert
Het is niet zo enorm spannend hoor , trouwens als het je het spul wilt vervangen kun je net zo goed even alles demonteren en weer netjes terug monteren met nette spullen.
Dat je dan je krukas draait is niet zo erg toch , je moet alles toch weer op tijd zetten want ik zou er niet van uit gaan dat alles nog goed staat omdat je niets hebt verdraait.
Trouwens kun je als je de boutjes vast gaat zetten prima eerst de boutjes rondom kort met de luchtratel (2 tikjes en laagste stand) vast zetten , alles op tijd zetten , riem erom en spannen.
Het tandwiel wordt namelijk toch tegen gehouden door een nokje die tussen de boutjes zit dus dit kan niet meer van plek verspringen.
Daarna kan iemand bijvoorbeeld van boven de nokkenastandwiel tegen houden met de hand en jij kunt ze dan op het gewenste moment aandraaien.
Het is niet enorm veel wat erop moet dus dit gaat makkelijk, heb het al meerdere malen zo gedaan en tot nu toe nog geen probleem ondervonden naderhand.
|
Maar die inbusboutjes houden het tandwiel niet op de krukas, enkel de poelie op het tandwiel. Je moet het tandwiel toch echt blokkeren met een tool, ik spreek uit ervaring. Ik weet niet wat voor motor tim_j in zijn auto heeft, maar in de mijne zit een AAZ motor en daarbij moet je die centrale bout op 90Nm + 90° draaien, dat hou je niet zomaar even met de hand tegen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)
"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
|