View Single Post
  #1  
Old 08-12-2014, 20:31
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default Schuurvondst: GTI van 14-10-1976

Tja en toen kwam ik deze tegen, terwijl ik op zoek was naar wat onderdelen:




















Op de laatste foto het bewijs dat deze GTI met chassisnummer 17731xxxxx op 14-10-1976 is geproduceerd.
Op 21-10-1976 istie in Duitsland uitgeleverd geworden.

Ik heb onlangs een zwarte '78er gekocht en ben daarvoor op zoek naar onderdelen. Een advertentie op MP over een achterbankje leidde naar deze GTI. Het bankje was weliswaar in de verkeerde kleur, maar ik was toch nieuwsgierig of de eigenaar misschien nog meer onderdelen had.
En wat bleek: hij had een complete GTI staan, waarvan ik eventueel de papieren + kenteken kon overnemen, want deze GTI zou voor de cross worden gebruikt.
Toch maar eens gaan kijken, want crossen met een GTI vinden we hier 'not done' toch?
Aanvankelijk zou het op kenteken een 78-er moeten zijn, maar wat blijkt: bij het importeren van de GTI, in 1978 (staat op NL kenteken sinds 2-11-1978) hebben ze de eerste toelating verkeerd mee over genomen.
Dus ik ga maar eens bij de RDW te rade of dat nog teruggedraaid kan worden...36 jaar later...
Heb in ieder geval de bevestiging van VW binnen dat t om n echte originele GTI gaat.

Tja en nu? Ik heb altijd al een rode '77er willen hebben. En een maand nadat ik uiteindelijk een zwarte '78er vind, 500 km verderop in Oost-Duitsland, stuit ik per toeval op deze, 16 km bij mij thuis vandaan!

Maar ja, auto is verre van compleet, was al half klaargemaakt voor de cross (kijk die bandjes!!) gelukkig nog geen kooi erin gelast.
Aanvankelijk had ik deze vondst in de thread van de zwarte '78-er gezet, maar een dergelijk unieke vondst vind ik het separaat vermelden wel waard

Ik ga echter toch echt de zwarte opknappen en hééééél goed nadenken wat er met deze gaat gebeuren! Stalling is in ieder geval geregeld.

Motor en bak zijn trouwens niet de originele helaas, motor is van november 79 en bak van 21-4-1982 (n revisiebak, type FM, 5-bak).

Dashboard aan stukken gezaagd, vloertapijt weg, hemeltje kapot, achterpaneel aangepast op grote achterlichten, geen stalen bumpers erbij enz enz.
Kortom, een puzzel die bijna niet meer compleet te maken is.

Desalniettemin, leuke vondst. En nog op NL kenteken ook. Daarstraks even de boel overgeschreven, krijg ik deze week zo'n veel te modern pasje van de RDW. Jammer hoor, die oude papieren die niet meer geldig zijn.

de GTI is in 78 dus geimporteerd, en zijn eigenaar was he-le-maal gek van die auto. Daarna istie aan iemand verkocht die m aan de vorige eigenaar heeft doorverkocht (stond al jaren in een schuur) en werd dus klaargemaakt voor de cross. De vorige eigenaar vertelde me dat hij deze GTI had gekocht zonder stuur. Zonder stuur??? ja want degene die hem uit Duitsland had gehaald is tijdens het wachten voor een spoorwegovergang overleden in deze GTI, aan een hartstilstand. Hij was zo verknocht aan deze auto dat ze het stuur in de kist hebben gelegd en meebegraven.
Echt een bizar verhaal. Ik ben daarom ook op zoek naar nabestaanden van die "eerste" NL eigenaar om daar meer over te weten te krijgen (oude foto's, misschien nog ergens wat onderdelen ofzo).

De GTI heeft altijd in de buurt van Leende rondgereden waarschijnlijk. Indien iemand tips heeft, hoor ik het graag!
Reply With Quote