Thread: Burp
View Single Post
Old 19-12-2014, 21:32
Burp Burp is offline
Forum Newbee

Oke, vandaag stonden de remschoenen van de handrem op het programma. Indien ik tijd had ook de diff- en tussenbak olie.

Door omstandigheden kon ik pas om half drie bij de garage zijn dus alleen de remvoering vandaag.

Eerst de auto op de brug en de wielen en remblokken en remklauw verwijderen. Staat een stukje terug beschreven maar is simpel. Daarna de remschijf er weer af en dan zien we meteen wat er vervangen moet worden.

Hier duidelijk het stelmechanisme te zien.

En de andere kant waar het heveltje tussen de voering zit en waar de kabel inhaakt.

De veren loshalen, met een haak of een flinke tang. Is een beetje pielen maar lukt wel. De borgveertjes boven en onder een kwart slag draaien en alles haal je er dan zo vanaf.

Ja, alles is eraf. Is bijna net zo makkelijk als remblokken verwisselen.

De nieuwe voering op zijn plaats zetten en met nieuwe borgveren vastmaken. De bovenste zit er nog niet in zoals je kunt zien. De hevel waar de kabel aan vast zit over de kabel heen haken en tussen de voering plaatsen. De veer zie je hier al op zijn plaats zitten. Ik was mijn haak met handvat vergeten en dan is het lastig om de veer te monteren. Gelukkig vond ik een klerenhanger waarmee ik een haakje maakte en de veer boven in kon haken en dan aan de onderste trekken en in het gat drukken.
Voor de kant van het stelmechanisme moet de veer met de minste windingen gebruikt worden.

Hier vanaf de onderkant gezien. Het nieuwe borgveertje zit al op zijn plaats.

De kant met het stelmechanisme moet vastgezet worden met de veer met de meeste windingen. Het is eigenlijk heel makkelijk maar wel even opletten met het spannen van de veren. Ze zijn nogal stug. Ook de bovenste schoen met een nieuw bordveertje vastgezet.

De schijf kan er weer op en de andere kant werkt op dezelfde manier. Enige verschil is dat aan de linkerkant van de auto het karteldeel van het stelmechanisme naar beneden zit en aan de rechterkant van de auto naar boven.

Als het spul eruit is dan moet je het stelmechanisme met de hand even indraaien. Niet vast want je hebt het nodig om de schoenen af te stellen. Een simpele procedure. Je haalt uit de schijf het kleine torx boutje waardoor je precies langs de naaf op het stelmechanisme kan kijken. Wel even ervoor draaien natuurlijk.

Vrije slag aan hefboom van parkeerrem in voetenruimte controleren:
Hefboom van de parkeerrem in de voetenruimte 2 tanden bedienen. Wielen moeten zonder
aanlopen van de remschoenen verder kunnen worden gedraaid.
Hefboom van parkeerrem in voetenruimte 5 - 7 tanden bedienen. Wielen moeten geblokkeerd
zijn. Indien de wielen nog kunnen draaien, moet de parkeerrem worden afgesteld.

Toen was het alweer tijd om de spullen op te ruimen. Volgende week probeer ik de differentieel olie en de tussenbak olie te vervangen. Nieuwe pakkingen en boutjes heb ik al.

Dinsdag eerst even de APK, daarvoor moest ik de schoenen van de handrem nu alvast even doen