![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ik zag dat ik me nog niet had voor gesteld. Bij deze dus.
Martin, 46 jaar uit de Zaanstreek. Ik heb sinds kort mijn BMW 5 serie verruild voor een stoere Touareg. Reden was dat ik met deze een trekgewicht heb van 3500kg zodat ik mijn boot ook mee kan nemen. De auto bij een VW dealer gekocht en vele onderdelen erbij geregeld zodat ik zelf aan de slag kon. Meteen maar een impressie wat ik heb gedaan. Mijn gekochte auto ![]() ![]() Berg met goodies bijgeleverd door de dealer ![]() ![]() Winterbanden ![]() Privacy glass ![]() 20" sloffen ![]() En leer natuurlijk ![]() Wat heb ik er inmiddels al aan gedaan Op naar de vervanging van mijn schijven achter Wiel verwijderen ![]() Hier de klauw ![]() Twee grote 12 kant inbus die ik op straat niet los kreeg. Actie cancelled en op naar een brug. ![]() ![]() ![]() ![]() Eenmaal op de brug waren de bouten vlot los ![]() ![]() Klauw er af ![]() Schijf ook weg. Die kan de prullenbak in ![]() Verse schijf ![]() Allemaal niet moeilijk. Zit zo op de auto ![]() Klauw schoon en nieuwe blokken ![]() Slijtage indicatoren er ook weer op en pennen weer terug. ![]() Wiel er weer op en klaar. Nu de andere kant ook nog. ![]() Blokken voor is precies hetzelfde als achter. Zijn ook vervangen. Toen nog een beetje pimpen Dakdragers zijn inmiddels geplaatst. ![]() ![]() Kapot achterlicht moet vervangen worden, staat gewoon wat water in ![]() Op Marktplaats een complete set bemachtigd voor 80 euro. Alleen rechter achterlicht aan de buitenkant nodig. Twee schroefjes los en lamp naar achteren verwijderen. Beetje wrikken. ![]() Rechts de oude, water zie je erin staan. ![]() ![]() Yep, lek ![]() ![]() Nieuwe er weer in ![]() In de kofferbak zie je de side bars al liggen. ![]() Side bars, monteren viel reuze mee. Ook op MP gescoord. Even schoon gemaakt ![]() Komen van cobra-sor.de ![]() Auto weer op de brug. Platen links en rechts verwijderen. ![]() Beugel achter ![]() Andere kant achter ![]() Links voor ![]() Beugel monteren ![]() En voila ![]() Zo weer terug op de parkeerplek ![]() ![]() Verder heb ik al het onderhoud gedaan, olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter en tevens de bougies vervangen. Bougies had ik besteld in Engeland. 6 x NGK Laser Iridium ILZKR7A Vervangen stelt niet zoveel voor. Deskel van de bekabeling even los klikken en de pluggen van de bobines afhalen. Aan de zijkant het clipje indrukken en dan omhoog trekken. Wel met beleid. Gingen er bij mij makkelijk af. Wel wat weinig ruimte dus met een grote schroevendraaier kan de de plug in de uitsparing makkelijk omhoog werken. ![]() ![]() Bougie zit lekker diep verstopt dus een lang verlengstuk op je ratel noodzakelijk. ![]() Verder is het een voor een er uit schroeven, nieuwe bougie even controleren of de electrode afstand tussen de 0,8 en 0,9mm zit en er in schroeven. Plug er weer op drukken en zorgen dat het laatste stuk er goed op klikt. Bekabeling na de laatste bougie er weer op drukken en de deksel met de uitsparingen weer over de kabels heen drukken. Kost niet meer dan 15-20 minuten en kan door iedereen worden gedaan. ![]() Ik wil nog mijn automatische bak laten spoelen en de olie in mijn diffs verversen. Omdat ik weet dat jullie van plaatjes houden heb ik er maar een paar bijgezet ![]()
__________________
Touareg 3,6 FSI |
#2
|
||||
|
||||
![]() Wat een een gaaf apparaat...!!! Hele mooie combi de kleur met 20 inch wielen. Als ik het zo lees heeft je touareg net een grote beurt gehad
![]() Wel vreemd van je achterlicht, maar keurig opgelost ![]() Leuk verhaal om te lezen en succes met de Touareg! ![]()
__________________
Dodge RAM 1500 ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() Zeker een leuke auto. Enige minpunt is het verbruik maar dat wist ik vooraf. Voordeel dat alles groot is aan de auto. Dingen zijn goed zelf te doen. En inderdaad een grote beurt gehad. Ben nu bezig om hem helemaal te kleien en te polijsten. Winterwielen moeten er nog op maar nu veel te warm. En ik heb een originele Ross-tech kabel dus kan alles uitlezen programmeren en testen.
__________________
Touareg 3,6 FSI |
#4
|
||||
|
||||
![]() Welkom . Dikke kar
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Welkom hier, nice ride
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Oke, vandaag stonden de remschoenen van de handrem op het programma. Indien ik tijd had ook de diff- en tussenbak olie.
Door omstandigheden kon ik pas om half drie bij de garage zijn dus alleen de remvoering vandaag. Eerst de auto op de brug en de wielen en remblokken en remklauw verwijderen. Staat een stukje terug beschreven maar is simpel. Daarna de remschijf er weer af en dan zien we meteen wat er vervangen moet worden. Hier duidelijk het stelmechanisme te zien. ![]() En de andere kant waar het heveltje tussen de voering zit en waar de kabel inhaakt. ![]() De veren loshalen, met een haak of een flinke tang. Is een beetje pielen maar lukt wel. De borgveertjes boven en onder een kwart slag draaien en alles haal je er dan zo vanaf. ![]() Ja, alles is eraf. Is bijna net zo makkelijk als remblokken verwisselen. ![]() De nieuwe voering op zijn plaats zetten en met nieuwe borgveren vastmaken. De bovenste zit er nog niet in zoals je kunt zien. De hevel waar de kabel aan vast zit over de kabel heen haken en tussen de voering plaatsen. De veer zie je hier al op zijn plaats zitten. Ik was mijn haak met handvat vergeten en dan is het lastig om de veer te monteren. Gelukkig vond ik een klerenhanger waarmee ik een haakje maakte en de veer boven in kon haken en dan aan de onderste trekken en in het gat drukken. Voor de kant van het stelmechanisme moet de veer met de minste windingen gebruikt worden. ![]() Hier vanaf de onderkant gezien. Het nieuwe borgveertje zit al op zijn plaats. ![]() De kant met het stelmechanisme moet vastgezet worden met de veer met de meeste windingen. Het is eigenlijk heel makkelijk maar wel even opletten met het spannen van de veren. Ze zijn nogal stug. Ook de bovenste schoen met een nieuw bordveertje vastgezet. ![]() De schijf kan er weer op en de andere kant werkt op dezelfde manier. Enige verschil is dat aan de linkerkant van de auto het karteldeel van het stelmechanisme naar beneden zit en aan de rechterkant van de auto naar boven. Als het spul eruit is dan moet je het stelmechanisme met de hand even indraaien. Niet vast want je hebt het nodig om de schoenen af te stellen. Een simpele procedure. Je haalt uit de schijf het kleine torx boutje waardoor je precies langs de naaf op het stelmechanisme kan kijken. Wel even ervoor draaien natuurlijk. ![]() Vrije slag aan hefboom van parkeerrem in voetenruimte controleren: Hefboom van de parkeerrem in de voetenruimte 2 tanden bedienen. Wielen moeten zonder aanlopen van de remschoenen verder kunnen worden gedraaid. Hefboom van parkeerrem in voetenruimte 5 - 7 tanden bedienen. Wielen moeten geblokkeerd zijn. Indien de wielen nog kunnen draaien, moet de parkeerrem worden afgesteld. Toen was het alweer tijd om de spullen op te ruimen. Volgende week probeer ik de differentieel olie en de tussenbak olie te vervangen. Nieuwe pakkingen en boutjes heb ik al. Dinsdag eerst even de APK, daarvoor moest ik de schoenen van de handrem nu alvast even doen ![]()
__________________
Touareg 3,6 FSI |
#7
|
||||
|
||||
![]() gaaf om eens zo´n bak qua onderhoud te zien.
Tof man! ben geen fan van de side bars. Die handremschoentjes ga ik eens rustig nog doorlezen, hoe dat nou zit onder? de schijfrem! nice. ![]() ![]()
__________________
Project Link Polo 6n Gti Circuit: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=95177 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Welkom hier! Als je veel km rijd kun je evt een lpg installatie overwegen, de moderne installaties zijn vele km's probleemloos.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Mooi ding en dikke wieltjes. Fijne wagens. die trekt je bootje vast goed weg
![]() Dak beugels is ook altijd gelijk een heel ander zicht en stukken beter. Maar de sidebars vind ik er niet bij passen.
__________________
Golf MKI '76er Project. MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol EX MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI Polo '00 6n2 GTI Mercedes SEC500 '87 Honda Civic '94 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Zo, vandaag dus even lekker gesleuteld. Ventilator gemaakt, deze piept niet meer. Eruit halen was makkelijk maar je kan er alleen lastig bij. Met perslucht uitgespoten (zwarte wolken
![]() Winterbanden meteen op de auto gezet, scheelt weer voor de deur klussen. De houder voor het lager het ik natuurlijk foto's van gemaakt. Hier zit de boosdoener. Dit is vanaf de voorkant naar achter gekeken. ![]() Hier vanaf achter naar voren. Je kunt duidelijk zien dat hij niet meer mooi in het midden zit. Het rubber is half door. ![]() Vanaf voor naar achter en vooraan zit de rubberen disc die ik ook ga vervangen. Deze zat bij de kit dus waarom niet. ![]() Zes bouten van de afdekplaat los en twee kleine die de houder op de plaat vastzet. Makkelijker kan bijna niet. ![]() Het laatste stukje rubber wat nog vast zat even met een hobby mes losgesneden. ![]() Het lastigste is om het overgebleven rubber op het lager weg te snijden. Kost wat tijd om het netjes te doen. Zoals in het filmpje wilde ik het niet. ![]() Al met al toch een minuut of 30 mee bezig geweest. ![]() Hier had ik hem helemaal schoon en tevens het lager nieuw vet in geperst. Gewoon met je vingers het vet in de rand van het lager drukken terwijl je het lager ronddraait. ![]() Vanaf deze kant ging dat prima. ![]() Daarna de twee helften om het lager heen en met de inbusboutjes vastzetten. ![]() Voor ik hem vast ging zetten eerst even de disc vervangen. Nu kon ik de cardanas nog bewegen. Simpelweg de bouten losmaken, de as wat naar achter schuiven. Hierdoor krijg je precies genoeg ruimte om de disc te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Nieuwe bouten plaatsen en klus is gedaan. ![]() De houder zit mooi vast om het lager en past precies tussen de tunnel waar hij zit. De zijkanten raken het chassis. Maar omdat hij vast zit geschroefd en de as vrij hangt is dat geen probleem. ![]() Kleine boutjes los op de plaat gezet. ![]() ![]() Plaat vastgezet en geen losse beweging meer in de as. ![]() ![]() Hier zie je duidelijk de houder en aan de voorkant zie je ook de nieuwe disc. Ik heb de andere oude bouten ook vervangen, was ik eerst vergeten maar kon daarna nog makkelijk gedaan worden. ![]() Volgens mij heb ik geen klusjes meer staan en is alles nu perfect. De terugweg naar huis ging goed dus ik was niets vergeten en alles werkt zoals het weer hoort. Het mooiste was dat de vervelende piep van de ventilator weg is.
__________________
Touareg 3,6 FSI |