Zo, vandaag dus even lekker gesleuteld. Ventilator gemaakt, deze piept niet meer. Eruit halen was makkelijk maar je kan er alleen lastig bij. Met perslucht uitgespoten (zwarte wolken

) en asje met wat wd40 ingespoten. Hij liep best wel wat zwaar. Nu weel soepel en ook geen piep meer. :tu:
Winterbanden meteen op de auto gezet, scheelt weer voor de deur klussen.
De houder voor het lager het ik natuurlijk foto's van gemaakt.
Hier zit de boosdoener. Dit is vanaf de voorkant naar achter gekeken.
Hier vanaf achter naar voren. Je kunt duidelijk zien dat hij niet meer mooi in het midden zit. Het rubber is half door.
Vanaf voor naar achter en vooraan zit de rubberen disc die ik ook ga vervangen. Deze zat bij de kit dus waarom niet.
Zes bouten van de afdekplaat los en twee kleine die de houder op de plaat vastzet. Makkelijker kan bijna niet.
Het laatste stukje rubber wat nog vast zat even met een hobby mes losgesneden.
Het lastigste is om het overgebleven rubber op het lager weg te snijden. Kost wat tijd om het netjes te doen. Zoals in het filmpje wilde ik het niet.
Al met al toch een minuut of 30 mee bezig geweest.
Hier had ik hem helemaal schoon en tevens het lager nieuw vet in geperst. Gewoon met je vingers het vet in de rand van het lager drukken terwijl je het lager ronddraait.
Vanaf deze kant ging dat prima.
Daarna de twee helften om het lager heen en met de inbusboutjes vastzetten.
Voor ik hem vast ging zetten eerst even de disc vervangen. Nu kon ik de cardanas nog bewegen. Simpelweg de bouten losmaken, de as wat naar achter schuiven. Hierdoor krijg je precies genoeg ruimte om de disc te verwijderen en de nieuwe te plaatsen. Nieuwe bouten plaatsen en klus is gedaan.
De houder zit mooi vast om het lager en past precies tussen de tunnel waar hij zit. De zijkanten raken het chassis. Maar omdat hij vast zit geschroefd en de as vrij hangt is dat geen probleem.
Kleine boutjes los op de plaat gezet.
Plaat vastgezet en geen losse beweging meer in de as.
Hier zie je duidelijk de houder en aan de voorkant zie je ook de nieuwe disc. Ik heb de andere oude bouten ook vervangen, was ik eerst vergeten maar kon daarna nog makkelijk gedaan worden.
Volgens mij heb ik geen klusjes meer staan en is alles nu perfect. De terugweg naar huis ging goed dus ik was niets vergeten en alles werkt zoals het weer hoort. Het mooiste was dat de vervelende piep van de ventilator weg is.