View Single Post
Old 08-08-2015, 20:34
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Kan ook een wit dopje zijn, of kan zijn dat er een andere dop is ingestoken.
Naar welk dopje verwees je oom je, naar dat in het rood omcirkeld in de foto hier beneden?

Rood omcirkeld = kijkgat dat je gebruikt om markeringen op het vliegwiel te zien bij het op tijd zetten van de distributie

Blauw omcirkeld = Gat voor de tellerkabel, langs hier kan je de bak vullen

Geel omcirkeld = Vuldop, inbus maat 17. Langs hier kan je de bak vullen zonder iets te moeten demonteren. Bij een bak met een baknummer lager dan 08097 moet je vullen tot de olie gelijkstaat met de onderste rand van dit gat, dan de dop terug vastzetten en nog een halve liter bijvullen via het gat voor de tellerkabel (blauw omcirkeld). Bij een bak met een baknummer hoger dan 08097 moet je geen halve liter meer bijvullen, als de olie gelijkstaat met de onderste rand van het gat is de bak vol. Baknummer is gegraveerd in de bak, vind je onderaan aan de kant vd motor. Vuldop vastzetten op 25Nm.

Oranje pijl = Dop aan de onderkant van het diff, laagste punt van de bak. Inbus maat 17. Langs hier laat je de olie eruit lopen. Ook deze dop vastzetten op 25Nm als ik mij niet vergis.

Bak enkel vullen als hij in de auto hangt.

Zo, dat is zowat alles wat je moet weten voor het hervullen van je bak. Buiten welke bakolie je nodig hebt, dat vraag je gewoon in je automaterialenzaak. Als je bijvoorbeeld zegt "ik zoek transmissie olie voor een Golf 2 van '88 met PL motor" zouden ze moeten kunnen vinden welke olie je nodig hebt. Jaartalen motorcode van je auto zou moeten volstaan, soms werken ze ook met chassinummer.

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote