View Single Post
  #43  
Old 13-08-2015, 13:14
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Quote:
Originally Posted by DIY
Op te antwoorden op de vraag van de thread "het "echte" nut van een remdrukverdeler achteras GTI"

Het heeft niet echt met de belading van de wagen te maken. Akkoord, de belading zal het effect beinvloeden. Maar de lastafhankelijke remdrukreglaar hoort ook te werken wanneer in onbeladen toestand ( alleen in de wagen, geen passagiers, geen bagage). Daarom ben ik zelf niet helemaal overtuigd om deze te vervangen door een statische drukregelaar.
imo heb je het juist verkeerd om. Wanneer de veer aantrekt wordt de instroom naar achteren juist beperkt en juist minder geremed achteraan.


OEM werkt het ding nl dynamisch. enkel wanneer het nodig is. Een vaste uiteraard niet.

Het uiteindelijke doel van dit ding is eigenlijk er voor te zorgen dat je bji zware remacties de achterwielen niet blokkeerd want dat is nefast voor de stabiliiteit. als dat vooraan gebeurd niet zo erg als achteraan, je gaat gewoon rechtdoor. Als dit achteraan gebeurd niet, je wagen gaat neigen verkeerd om te gaan staan.

Het principe eenvoudig uitgelegd is zo:
Een voorbeeldje:
Je gaat zwaar in de remmen, een noodstop (nog steeds lege wagen met enkel jij erin als chauffeur.
Omdat de remkracht on evenredig verdeeld is ( vooraan heb je meer remkracht, dikkere klauwen/schijven) gaat de neus van de wagen sterk naar omlaag ivg met de achteras. Dan trekt de veer de "kraan" toe om minder remkracht toe te laten achteraan omdat het gewicht van heel de wagen op de vooras drukt (remember; neus duikt naar beneden toe) dus nog meer remdruk is vooraan gewenst achteraan dient er zo min mogelijk afgeremd worden omdat de kans tot locken of slippen erg groot is. (er rust immers geen gewicht meer op de achteras)
Met passagiers, bagage vergroot dat effect alleen maar, er gaat immers nog meer dynamisch gewicht naar de voortrein bij zwaar remmen.

Dit ding heeft dus niet alleen nut in beladen toestand. Daarom ook dat dit vervangen door een statische verdeling niet ideaal is. Zeker niet wanneer je geen ABS hebt. En op je secundaire vraag te antwoorden: wanneer je de veer niet aansluit gaat de remkracht achteraan nooit beknopt worden. In theorie is de kans groter dat de wielen achteraan blokkeren bij zwaar remmen.

Inderdaad, die remkrachtverdeler heeft niets te maken met belading, echter wel met de dynamiek van de auto bij het remmen.

Voor diegenen bij wie het ding stuk is, je kan op Ebay originele remkrachtverdelers vinden voor 100€ incl verzending. Dan heb je een originele van 'Ate', zoals ook in de fabriek op je auto is gemonteerd geweest.

Voor diegenen die hun auto verlagen en denken "wat nu met die remkrachtverdeler?": Ik zou me er niet teveel van aantrekken, op voorwaarde dat je een deftige verlagingskit/schroefset hebt en je auto juist is uitgelijnd. Waarom? Wel, de reden dat je die remkrachtverdeler nodig hebt is omdat je auto vanachter uitveert en vanvoor inveert. Als je een deftige schroefset of verlagingskit eronder hebt zal die ook een pak harder zijn dan de originele schokdempers want anders ga je over de grond schrapen als de auto hard inveert. Gezien een verlagingskit/schroefset harder is dan originele schokdempers zal de auto ook minder de neiging hebben van naar voor te duiken bij het remmen. In theorie heb je je remkrachtverdeler dan minder hard nodig. Al zou ik hem er wel laten opzitten. (hangt ook allemaal af hoe hard je de auto verlaagt)
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote