Dankje voor de tip maar die had ik al elektrisch nagemeten. Heb het toch nog maar eens gecheckt en hij zoemt en trilt zoals het hoort.
Ik heb de timing nagekeken, hier zijn de posities van de krukas, nokkenas en ontsteking:
De basis timing van de ontsteking staat juist.
De nokkenas staat een halve tand verkeerd, dit is acceptabel want dit kan je niet kleiner krijgen. Het Bentley boek zegt hierover het volgende:
Quote:
Some movement of the sprockets and their marks is to be expected as belt tension is adjusted. Keep in mind that the smallest possible increment of adjustment is one whole tooth of the belt or sprocket.
|
Verder heb ik ook nog eens de 'control unit input test' voor het CIS-E systeem gedaan zoals beschreven in het bentley boek
Het elektrische systeem is dus ok. Deze test sluit wel niet een defect aan de ECU's zelf uit, is enkel voor de inputs. Het enigste vreemde was dat ik geen 'green oxygen sensor wire' zie. Mijn lambda sonde is verbonden met een bruine, een rood witte en een zwarte draad als ik het me goed kan herinneren. De lambda sensor is nieuw en volgens mij werkt hij ook naar behoren. En dan nog, een gebrek aan lambda input kan dit probleem niet veroorzaken lijkt me want dan zou hij wel goed moeten draaien bij koude start als de motor in open loop regeling werkt.
Ik merkte wel dat terminal 9 ontbreekt in de stekker op mijn ECU. Is dat normaal, iemand die dit weet?
Ik heb ook nog een paar losse stekkers ontdekt waar ik geen aansluiting voor vindt:
Een rode, witte en oranjegele stekker. Bevinden zich vlakbij de ABS pomp, onder de verdeler van de ontsteking
Rood: groene draad
Wit: wit/blauwe en groene draad
Oranjegeel: wit/blauwe draad
Een witte tweepolige stekker, met een groene en blauwe draad. Bevind zich in dezelfde zone als de drie hierboven. Dus voor de ABS pomp, onder de verdeler.
Een driepolige zwarte stekker die uit hetzelfde stukje kabelboom komt als de stekker op de ontstekingsmodule. Hij zit hierop vast getaped. De draadkleuren:
Groen/blauw
Bruin/blauw
Groen/blauw
Ik zal nog even de symptomen terug opsommen:
- Onder belasting (= bij gas geven) draait de motor goed
- Valt uit bij stationair, herpakt zich soms twee drie keer maar valt daarna toch stil. Draait dus niet stationair.
- De afstelling veranderen naar armer of rijker, of lager of hoger stationair maakt het probleem erger.
Mij lijkt dus dat het ergens bij het stationaire ligt. Echter, de stationairklep werkt perfect. De idle switch werkt ook zoals gebleken is uit de control input tests. De basisinstelling van het mengsel staat juist. Waar kan het probleem dan nog liggen? Zou het kunnen liggen aan die ontstekingsmodule die van een T3 komt? Of past deze ook op mijn auto?
Pfff zo vervelend dat je deze auto's niet kan uitlezen, dat zou het een pak makkelijker maken!
Alvast bedankt aan iedereen die me kan helpen, alsook aan de mensen die me al geholpen hebben!