View Single Post
  #54  
Old 31-12-2005, 17:56
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by Rene´
beste serge: dat zijn alleen maar details die je nu noemt, beide blokken zijn de voorover ingebouwde 1600cc, de kleine motor dus, met de VW-interne naam "EA 111", de basisblokken van die twee (abu en aea) zijn dus dezelfde, een andere luchtfilterhuis, of multipoint of langere cq kortere zuigers doen daar niks aan veranderen, nogmaals dat zijn details, het gaat zich in dit geval om de basisblokken van die twee die beide tot de "EA 111" motorenfamilie behoren, en dus zoals ook iedereen kan zien, beide voorovergekanteld ingebouwd zijn.


Ze behoren inderdaad allebei tot de EA111. Maar het onderblok (basis) is toch echt wel redelijk verschillend:
Waterpomp als spanrol 'old-style' versus vaste waterpomp + aparte spanrol brengt nogal wat verschillen qua gietvorm met zich mee.

De oudere EA111's (0.8 t/m 1.4) zijn op de boring na zo goed als gelijk gebleven van 1974 t/m tja.. tot wanneer precies?

Los daarvan: de kop van een monopoint is qua inlaatpoorten niet echt gewijzigd. Vanaf de multipoint's heb je een andere vorm nodig (naja: vanaf de 'grotere inlaten': de NZ heeft gewoon een oude kop, maar bijv een AEE of AEA heeft een soort 'slakkenhuis' inlaat.


---

edit:

toevoeging van foto van spanrol + waterpomp ipv 'in 1'

__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote