View Single Post
Old 12-07-2006, 09:54
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Lo, klopt dat is de lengte van de veer.
R ben ik niet bekend mee maar ga er vanuit dat het vereiste druk is voor 1mm invering. De veer is een lineaire veer dus overal gelijk. Vreemd dat de veerconstante niet gegeven is.

Aantal N delen door 9,81 (aantrekkingskracht aarde) dan heb je het aantal kilo's aan druk.

De maximale last die de veer kan hebben zal wel 772 KG zijn (eigenlijk net ff wat minder maar delen door 10 is makkelijker).

Sn, ik denk dat dat de blokhoogte is. Anders zou ik het ook niet weten. De blokhoogte is de hoogte van de veer als deze compleet ingeveerd is.

Als je aanneemt dat de veer 1 mm ingedrukt wordt bij een druk van 90N kun je vrij snel uitrekenen wat de lengte van de veer wordt als deze bij een Corrado VA gemonteerd wordt.

Maar hoeveel weegt een corrado in totaal, is die 950 KG niet de maximale aslast? Lijkt mij nogal sterk als de VA zoveel weegt. De veer zou dan 950/2=475 KG moeten houden. Het is geen Hummer H2.

Maargoed deel het aantal KG van de vooras door 2. Vermenigvuldig dat met 9,81. Dan heb je het aantal N per veer. Dit deel je dan door 90 N dan weet je hoeveel de veer inveert bij normale asbelasting. Dit haal je dan van die 150 mm af en je hebt de lengte van de veer bij normale asbelasting.

Verder je hebt toch al wel een voorspannings veer? Dat is die kleine veer die je altijd ziet op een schroefset. Deze heb je echt nodig ivm uitveren en de vereiste voorspanning voor de APK. De hoofdveer kan anders ook verschieten/verschuiven.

Succes, maar wat wil je er eigenlijk mee?

EDIT:

Fn: Is de fnormaal. Dus de normale kracht op de veer zou dat moeten zijn.
Reply With Quote