16-07-2006, 11:19
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
|
|
De eerste schroefsetjes ben ik niet bekend mee maar ik neem aan dat die eruit zien als sommige FK sets nog steeds doen. D.W.Z. met een progressieve veer. Dat is een veer die eigenlijk uit 2 secties bestaat. De spoed (afstand tussen de windingen) is verschillend bij de 2 secties. Zo'n veer wordt een progressieve veer genoemd.
De schroefset die jij hebt heeft 2 lineaire veren. Samen zijn die eigenlijk de progressieve veer zoals ik hierboven al beschreef. Tussen de setjes van vroeger en nu zit dus eigenlijk geen verschil.
De hulpveer waar dient hij voor. Als de auto gewoon op zijn wielen staat, bij normale asbelasting is die veer inderdaad helemaal ingeveerd. Krik je de auto echter op dan veert deze uit. Zo blijft de hoofdveer op zijn plek. Dat is goed op meerdere punten.
1. De APK, voor de APK is er voorspanning vereist op de veren. Deze moeten niet te verdraaien zijn of los in hun verschotels liggen.
2. Uitveren, als je ergens rijdt en je veert uit dan kan de hoofdveer verschieten als deze los komt te hangen. Om dit te voorkomen is er dus een hulpveer gemonteerd. Deze hulpveer zorgt er dus voor dat er voorspanning is waardoor alles netjes op zijn plek blijft.
Een betere naam voor die veer vind ik persoonlijk ook de uitgaandeslag veer. En de hoofdveer de ingaandeslag veer. Maargoed dat maakt allemaal even niet uit.
Ik zou dus nooit van mijn leven die hulpveer weghalen. Wil je toch lager dan is het makkelijkste om een paar andere hoofdveren aan te schaffen. En daar kun je natuurlijk ook weer op verschillende manieren aankomen.
|