
13-11-2006, 20:46
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
Een doorgeslagen koppakking kan zich op verschillende manieren uiten.
zo heb je:
- koelvloeistof naar cilinders -> witte rook, koelvloeistofverlies
- olie naar koelvloeistof -> mayonaise onder de vuldop
- cilinder naar cilinder -> compressie verlies
of wat voor combinatie dan ook.
Als je koelvloeistofpeil zakt, dan is het waarschijnlijk dat er een lek is tussen koelvloeistof en cilinder(s). In het begin heb je alleen last van water in de cilinders na het warm wegzetten (druk loopt op, en bij motor uit perst zich water de cilinders in), maar dit gaat al snel over in sterke overdruk in het koelvloeistofsysteem bij draaiende motor of / en dikke witte walmen uit de uitlaat.
Beste check voor de leek: naar de garage gaan.
Geld net op? Heel vervelend, maar niets aan te doen. Een oudere auto koop je meestal zonder garantie, en dat houdt in dat je beter iets achter de hand kunt houden voor de eerste reparatie's..
Terug gaan heeft waarschijnlijk geen zin: koppakking kan zomaar de geest geven, of al langer een probleem zijn: probeer dat maar eens te bewijzen.
Als je een beetje handig bent, een momentsleutel hebt of kunt lenen,. vervang je de koppakking zelf, voor om en nabij de 150 euro (low-budgetstyle). Reken op 500 euro of meer als je het laat doen: Een G40 is net ff meer werk (uitbouwen van onderdelen) dan de standaard polo, en daarom duurder.
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|