Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-11-2006, 20:32
Merin Merin is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 35
Default Lekke koppaking G40?

Ik heb sinds een week een Polo G40, toen ik hem kocht, heb ik alle standaard testjes gedaan om er achter te komen of de koppakking eventueel lek zou zijn.
Na een week te hebben gereden is het koelvloeistofpijl gezakt. Het lampje op dashboard begon te knipperen dat het leeg was. De auto rookt wel een beetje, maar dat is alleen als ik hem net gestart heb, dan komt er wat witte rook uit. Nou kan dit aan het weer liggen, want de auto van me ma heeft dat ook.
Onder de olievuldop is niks te zien, gewone zwarte/bruine olie en in het koelvloeistoftankje ook geen spoor van olie te vinden.
Stationair loopt hij wat ongelijk, schommelt steeds rond de 1000 toeren. Nou weet ik niet of dit door de andere poulie en chip komt...
Ik laat deze week een compressiemeting doen, om te kijken of hij ergens lekt.
Nou is mijn vraag of er andere dingen zijn hoe ik het kan checken...?
Reply With Quote
  #2  
Old 13-11-2006, 20:46
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Een doorgeslagen koppakking kan zich op verschillende manieren uiten.

zo heb je:
- koelvloeistof naar cilinders -> witte rook, koelvloeistofverlies
- olie naar koelvloeistof -> mayonaise onder de vuldop
- cilinder naar cilinder -> compressie verlies

of wat voor combinatie dan ook.

Als je koelvloeistofpeil zakt, dan is het waarschijnlijk dat er een lek is tussen koelvloeistof en cilinder(s). In het begin heb je alleen last van water in de cilinders na het warm wegzetten (druk loopt op, en bij motor uit perst zich water de cilinders in), maar dit gaat al snel over in sterke overdruk in het koelvloeistofsysteem bij draaiende motor of / en dikke witte walmen uit de uitlaat.

Beste check voor de leek: naar de garage gaan.

Geld net op? Heel vervelend, maar niets aan te doen. Een oudere auto koop je meestal zonder garantie, en dat houdt in dat je beter iets achter de hand kunt houden voor de eerste reparatie's..
Terug gaan heeft waarschijnlijk geen zin: koppakking kan zomaar de geest geven, of al langer een probleem zijn: probeer dat maar eens te bewijzen.

Als je een beetje handig bent, een momentsleutel hebt of kunt lenen,. vervang je de koppakking zelf, voor om en nabij de 150 euro (low-budgetstyle). Reken op 500 euro of meer als je het laat doen: Een G40 is net ff meer werk (uitbouwen van onderdelen) dan de standaard polo, en daarom duurder.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #3  
Old 13-11-2006, 23:50
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,840
Default

Misschien gewoon ergens een lek in het koelsysteem???
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #4  
Old 14-11-2006, 09:12
Merin Merin is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 35
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
Misschien gewoon ergens een lek in het koelsysteem???

Zou ook kunnen, maar ik zag gister ineens dat hij nu altijd een beetje rookt. Het lijkt gewoon condens als ik mn hand er bij hou word het vochtig...
Reply With Quote
  #5  
Old 16-11-2006, 00:48
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Koelvloeistof is ook vochtig
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #6  
Old 16-11-2006, 10:37
Merin Merin is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 35
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Koelvloeistof is ook vochtig

Daarom dus
Maar volgende week word ie nagekeken, compressiemeting word gedaan, koelsysteem onder druk. En dan hoor ik het wel wat het is....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum