04-01-2008, 16:22
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
|
|
.
Quote:
Mauritanië vindt schrappen rally onzin
Uitgegeven: 4 januari 2008 15:53
Laatst gewijzigd: 4 januari 2008 16:05
NOUAKCHOTT - Het afgelasten van de Dakar Rally is totaal niet gerechtvaardigd. Dit zei vrijdag de Mauritaanse minister van Buitenlandse Zaken Babah Sidi Abdallah.
De organisatie van de rally besloot vrijdag helemaal van het evenement af te zien 'om veiligheidsredenen', hiertoe aangespoord door de Franse autoriteiten.
Veiligheidsmaatregelen
"Geen enkel nieuw element rechtvaardigt de zorgen die door de Franse organistoren naar voren worden gebracht. Wij hebben alle veiligheidsmaatregelen getroffen om de rally zonder incidenten door Mauritanië te laten gaan'', aldus de bewindsman.
Acht etappes van de rally zouden in Mauritanië in het westen van de Sahara zijn.
Terroristische dreiging
De Franse regering en de organisatie van de rally van Lissabon naar Dakar zien echter een terroristische dreiging in het evenement in Mauritanië.
Schadevergoeding
De Portugese stad Portimao heeft vrijdag vlak na de afgelasting van de Dakar Rally aangekondigd een schadeclaim in te dienen bij de organisatie. De rally zou de stad tijdens 30e editie aandoen. Portimao wil 1,5 miljoen euro om de gemaakte kosten te dekken.
"Onze advocaten onderzoeken op dit moment de contracten om een vergoeding voor deze investeringen te krijgen'', aldus burgemeester Manuel da Luz van Portimao.
Da Luz zette zijn vraagtekens bij de beslissing de rally te schrappen. "Ik hoop niet dat een politieke aangelegenheid tussen Frankrijk en Mauritanië de reden hiervoor is.''
Stacey
Hans Stacey kon het vrijdag nog nauwelijks geloven dat de Dakar Rally was afgelast. "Het is of ik wakker word uit een nachtmerrie'', reageerde de titelverdediger bij de vrachtwagens.
"Maandenlang werk je toe naar deze wedstrijd, alles zet je er voor opzij. Zelfs met de kerstdagen waren we nog aan het sleutelen aan de truck en dan hoor je vlak voor de start dat het niet doorgaat. Het is ongelooflijk. Maar ik leg me erbij neer. Veiligheid voor alles, zo reëel moet je wel zijn.''
|