View Single Post
Old 21-06-2008, 16:21
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic

Question Kleppen / stoters KR blok

Hoi mensen, ik heb al even rondgezocht op 't forum maar kon niet vinden wat ik zocht helaas.

Bij mijn '88 GTI 16v (KR blok) was het al sinds aanschaf (pakweg anderhalf jaar terug) dat 1 van de 16 kleppen tikte bij koude motor. Een tijdje terug begon hij dit ook te doen op onregelmatige momenten (ongeacht of het blok warm of koud is) en inmiddels is het nagenoeg continu. Wat ik vaak merk is dat als hij blijft tikken bij stationair draaien en ik zet de motor uit en start dan opnieuw dan is het voor korte of langere tijd even weg maar het komt nu steeds vlotter terug.

Ik weet niet in hoeverre het er mee heeft te maken maar de motor heeft de laatste tijd ook de neiging om wat hoger op te lopen in temperatuur tijdens stationair draaien, dit was voorheen minder. De elektro fan werkt gewoon en schakelt ook keurig in en uit.
Zodra de klep hoorbaar tikt loopt de motor ook onregelmatig (slaat over), valt vooral op bij stationair uiteraard.

De olie is trouwens al ververst (incl. filter) in de hoop dat het zou helpen maar echt veel verschil maakt het niet uit. Was 15w40 en nu 10w40 (MPM semi synthetic, de best passende olie voor KR uit hun reeks volgens hun catalogus, dus geen ALDI spul ofzo )

Het is echt duidelijk dat 1 (of meer) van de kleppen dit veroorzaakt maar ik heb zelf dit bovendeel van het blok nog niet eerder zo ver los gehad qua nokkenassen en vroeg me af of dit iets is wat zelf te doen is bij zo'n dubbel nokkenas systeem? Ik schrok namelijk nogal van de dealert prijs
Die begon een verhaal over "gewoon allemaal vervangen".... duh.. rond de 25 euri per stuk en dan 't loon nog...

Maar ik weet dus niet, moet bij de KR de hele kop er bijv. af of staan de stoters geklemd onder de nokkenassen en kan de kop op het blok blijven en alleen de nokkenassen er af?
Ik weet uiteraard dat 't inlaat spruitstuk er deels af moet om bij de deksel te komen en dat ook de distri riem e.d. er af moeten. Deze laatste is trouwens rond de 6000km terug vervangen tesamen met de spanrol, die kan ik gewoon weer gebruiken toch?

O ja, is er voor deze klus iets waarbij ik specifiek VW gereedschap nodig heb en is het weer op tijd/merktekens monteren van de dubbele nokkenassen een beetje zelf te doen?

Al met al dus, is dit iets om zelf te doen en in een beetje redelijke tijdsduur? Het is m'n daily dus nog geen tijd voor grotere revisies helaas. Tegen de tijd dat ik zo ver ben denk ik er over om een ander KR blok er bij te zoeken om te reviseren zodat ik ondertussen door kan rijden.

Ik heb verschillende manuals (Haynes, vraagbaak etc.) maar van de KR helaas alleen een engelstalige dus mocht iemand nog een NL versie hebben dan hou ik me aanbevolen. Ik heb wel een NL vraagbaak maar daar staat alleen summier de PL in en niet de KR. Ik weet niet of er veel verschil is m.b.t. deze 2 motor types (ik meen vrijwel identiek m.u.v. de K-jetronic in de KR en de KE-jetronic in de PL?).

Alvast bedankt voor hints en tips,
Joop.

'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote