Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-06-2008, 16:21
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Question Kleppen / stoters KR blok

Hoi mensen, ik heb al even rondgezocht op 't forum maar kon niet vinden wat ik zocht helaas.

Bij mijn '88 GTI 16v (KR blok) was het al sinds aanschaf (pakweg anderhalf jaar terug) dat 1 van de 16 kleppen tikte bij koude motor. Een tijdje terug begon hij dit ook te doen op onregelmatige momenten (ongeacht of het blok warm of koud is) en inmiddels is het nagenoeg continu. Wat ik vaak merk is dat als hij blijft tikken bij stationair draaien en ik zet de motor uit en start dan opnieuw dan is het voor korte of langere tijd even weg maar het komt nu steeds vlotter terug.

Ik weet niet in hoeverre het er mee heeft te maken maar de motor heeft de laatste tijd ook de neiging om wat hoger op te lopen in temperatuur tijdens stationair draaien, dit was voorheen minder. De elektro fan werkt gewoon en schakelt ook keurig in en uit.
Zodra de klep hoorbaar tikt loopt de motor ook onregelmatig (slaat over), valt vooral op bij stationair uiteraard.

De olie is trouwens al ververst (incl. filter) in de hoop dat het zou helpen maar echt veel verschil maakt het niet uit. Was 15w40 en nu 10w40 (MPM semi synthetic, de best passende olie voor KR uit hun reeks volgens hun catalogus, dus geen ALDI spul ofzo )

Het is echt duidelijk dat 1 (of meer) van de kleppen dit veroorzaakt maar ik heb zelf dit bovendeel van het blok nog niet eerder zo ver los gehad qua nokkenassen en vroeg me af of dit iets is wat zelf te doen is bij zo'n dubbel nokkenas systeem? Ik schrok namelijk nogal van de dealert prijs
Die begon een verhaal over "gewoon allemaal vervangen".... duh.. rond de 25 euri per stuk en dan 't loon nog...

Maar ik weet dus niet, moet bij de KR de hele kop er bijv. af of staan de stoters geklemd onder de nokkenassen en kan de kop op het blok blijven en alleen de nokkenassen er af?
Ik weet uiteraard dat 't inlaat spruitstuk er deels af moet om bij de deksel te komen en dat ook de distri riem e.d. er af moeten. Deze laatste is trouwens rond de 6000km terug vervangen tesamen met de spanrol, die kan ik gewoon weer gebruiken toch?

O ja, is er voor deze klus iets waarbij ik specifiek VW gereedschap nodig heb en is het weer op tijd/merktekens monteren van de dubbele nokkenassen een beetje zelf te doen?

Al met al dus, is dit iets om zelf te doen en in een beetje redelijke tijdsduur? Het is m'n daily dus nog geen tijd voor grotere revisies helaas. Tegen de tijd dat ik zo ver ben denk ik er over om een ander KR blok er bij te zoeken om te reviseren zodat ik ondertussen door kan rijden.

Ik heb verschillende manuals (Haynes, vraagbaak etc.) maar van de KR helaas alleen een engelstalige dus mocht iemand nog een NL versie hebben dan hou ik me aanbevolen. Ik heb wel een NL vraagbaak maar daar staat alleen summier de PL in en niet de KR. Ik weet niet of er veel verschil is m.b.t. deze 2 motor types (ik meen vrijwel identiek m.u.v. de K-jetronic in de KR en de KE-jetronic in de PL?).

Alvast bedankt voor hints en tips,
Joop.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #2  
Old 21-06-2008, 23:17
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Sets klepstoters kan ik je leveren voor € 75,- per 8 stuks.
Ik zou ze ook alle 16 vervangen zodat je het niet over een paar maanden misschien weer kan doen..
Je kan de nokkenassen er zo uithalen en de distributieriem gewoon weer gebruiken.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2008, 11:58
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Sets klepstoters kan ik je leveren voor € 75,- per 8 stuks.
Ik zou ze ook alle 16 vervangen zodat je het niet over een paar maanden misschien weer kan doen..
Je kan de nokkenassen er zo uithalen en de distributieriem gewoon weer gebruiken.


Ok, thnx. Angeren zag ik, dat is ook wel te doen. Nu nog even tijd vinden om alles in te plannen hiero zijn jullie nog bepaalde tijd gesloten ivm zomervakantie Jeroen?
Zijn hydraulische stoters toch? Dus niets aan te stellen na montage?

Ik heb verder voor zover ik begrijp en hier en daar lees, geen speciaal VW gereedschap nodig?
O ja, ik las dat ik na montage iets van een half uurtje moest wachten met starten. Is dat zodat ze zich kunnen vullen ofzo? Maar vullen doen ze toch pas bij draaiende motor? Of is er een andere reden om dat half uur te wachten?

Thnx,
Joop.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2008, 13:20
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Ind een halfuurtje wachten
Ze zijn gevuld en na montge moeten ze op hun plek komen,door de druk van de nokkenas
De lagerkappen moeten vast gezet worden met 15nm
Is goed zelf te doen
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2008, 13:55
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

ok thnx

Het nokkenas tandwiel moet er ook af neem ik aan? Zit een spie in dacht ik? Is dat qua vastzetten gelijk aan de 8v op 45Nm of gelijk aan het PL blok op 65Nm?

Ik weet niet in hoeverre de PL technisch afwijkt van het KR blok m.u.v. dat K-jetronic/KE-Jetronic verschil. Weet iemand of ik de meetwaarden e.d. van een PL kan hanteren m.b.t. toegestane spelingen en afstel- en aantrek-waardes e.d.?

--> even aanvulling, ik heb namelijk een NL vraagbaak waar de PL wel in staat maar de KR niet.

O ja nog een "domme" vraag, de 1ste cylinder is toch aan distributie riem zijde? Ik raak aardig de weg kwijt met die haynes omschrijving zal wel komen omdat ze daar aan de andere kant zitten met sturen
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily

Last edited by J_Fix : 22-06-2008 at 13:56. Reason: --> even ter aanvulling gedeelte
Reply With Quote
  #6  
Old 22-06-2008, 14:01
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

1e Cilinder is ind distributie
Riemwiel is 65 nm
Kleppendeksel is 10 nm
Inlaat 20 nm
PL is gelijk aan KR op de injectie en nokkenas[inlaat] en electronica na
Reply With Quote
  #7  
Old 22-06-2008, 15:54
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Ok, top, thnx voor de info

Nu dus nog even wat tijd vinden en kijken wanneer ik in de werkplaats kan hiero en eerst even bellen met Angeren uiteraard
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #8  
Old 22-06-2008, 20:17
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Bel voor de zekerheid even van te voren omdat wij ook nog weleens niet op de zaak zijn ivm rollenbankmetingen enz.
06-52356776
Gesloten ivm vakantie van 16 augustus tot 31 augustus.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-06-2008, 20:31
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Bel voor de zekerheid even van te voren omdat wij ook nog weleens niet op de zaak zijn ivm rollenbankmetingen enz.
06-52356776
Gesloten ivm vakantie van 16 augustus tot 31 augustus.


Ok, komt voor elkaar Jeroen. Kijk ik even wanneer ik tijd heb en in de werkplaats terecht kan hier.

O ja, heb je ze (16x) op voorraad en maakt 't nog verschil qua blok? Dit is een '88 GTI 16V KR 1.8 blok.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #10  
Old 16-07-2008, 20:12
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Mensen ik heb nog even een paar vraagjes.

Ik heb de GTI nagenoeg buiten gebruik gezet. Tikken werd me wat TE dus 't is hooguit nu nog even binnen de stad en geen snelweg tot ie klaar is.

De nieuwe stoters moet ik nog even wachten tot ik van Jeroen hoor wanneer ze bij hem binnen komen maar ik zat net nog even te kijken bij het blok (zit dus nog dicht) wat er zoal los en af moet en vroeg me af of de stroomverdeler er eerst af moet?

Volgens mij wordt die toch vanaf de ene nokkenas (dezelfde als degene waar het distributieriem nokkenas wiel aan zit) aan het draaien gezet? Kan ik dan de nokkenas er uit pakken als de lagerschalen los zijn zonder de stroomverdeler los te halen of moet die er eerst af?
De verdeler is pakweg een jaartje terug er nieuw op gekomen bij de dealer en ik heb zelf dus geen idee hoe die er in zit (ik kon t toen door ziekte niet zelf ) behalve dan dat ik vloeibare pakking achter zie zitten. Lijkt me niet normaal toch? of hoort dat daar tussen kop en de verdeler onderkant?

Ander vraagje, de keeringen waar de nokkenassen in liggen in de kop (aan de zijkanten), moet ik die mee vervangen? Ze lekken nu niet maar ik denk niet dat de nokkenassen er ooit uit zijn geweest en weet ook niet hoe vormvast/hard die keerringen zijn en de achterste as komt er dan toch aan beide zijden uit (riemwiel en verdeler).

Ik moet nu namelijk eventueel het benodigde extra spul (klepdekselpakking etc.) toch bestellen en dan kunnen die keerringen meteen mee in de bestelling als dat nodig is. O ja, idem voor de pakking tussen onderste en bovenste deel van het spruitstuk, moet die vervangen worden of is dat zo'n "metaal" exemplaar wat je terug kunt zetten.

Bij de dealert hiero word ik niet echt wijzer daarmee want daar staat nog amper wat in hun lijst voor deze daily en steeds zo'n "tsja, moet je zelf even wat op bedenken want hij is al aardig wat jaartjes" schiet dan niet op.

Alvast bedankt voor de info.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #11  
Old 16-07-2008, 20:35
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,812
Default

Boodschappenlijstje:

Zeker nodig:
- Nokkenaskeerring aan distributiezijde
- Kleppendekselpakking
- 16x klepstoter

Niet perse nodig maar ik raad het je sterk aan:
- Motorolie (5 liter)
- Oliefilter
- Distributieriem
- Spanrol distributie
- V-snaar
- Afdichtring welke om de ontsteking zit
- Pakking tussen boven en onderhelft spruitstuk

Suc6 ermee!
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 16-07-2008, 21:48
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Boodschappenlijstje:

Zeker nodig:
- Nokkenaskeerring aan distributiezijde
- Kleppendekselpakking
- 16x klepstoter


Oke, de onderste twee had ik op gerekend maar dan pak ik die keerring er dus ook bij.

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Niet perse nodig maar ik raad het je sterk aan:
- Motorolie (5 liter)
- Oliefilter
- Distributieriem
- Spanrol distributie
- V-snaar
- Afdichtring welke om de ontsteking zit
- Pakking tussen boven en onderhelft spruitstuk

Suc6 ermee!


De eerste 5 van dit lijstje is net gedaan maar dan zet ik de onderste twee ook even op 't lijstje, thnx

Zou die trouwens gaan lekken die afdichtring van de ontsteking? Zo lang zit die ontsteking er nog niet op (nieuw, door de dealer).
Ach zal de kop niet kosten en beter mee verlegen als om verlegen

Morgen even op pad voor 't lijstje (m.u.v. de stoters, daarvoor wacht ik even op een berichtje van Jeroen) maar de rest eens even kijken wie wat direct kan leveren of bestellen.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #13  
Old 17-07-2008, 07:23
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,812
Default

De ring is niet perse noodzakelijk om te vervangen. Maar als ik jou was dan haalde ik alle vloeibare pakking weg en zette ik er een nieuwe ring om (want de oude zal wel onder de pakking zitten). In feite is de vloeibare pakking onnodig en moet de ring voldoen.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 17-07-2008, 10:30
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
De ring is niet perse noodzakelijk om te vervangen. Maar als ik jou was dan haalde ik alle vloeibare pakking weg en zette ik er een nieuwe ring om (want de oude zal wel onder de pakking zitten). In feite is de vloeibare pakking onnodig en moet de ring voldoen.


Inderdaad, dat dacht ik ook al. Ik zag de logica van die vloeibare pakking ook niet in. Ik vervang de ring gewoon mee.

Thnx.
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #15  
Old 17-07-2008, 16:01
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

De klepstoters komen aankomende week weer binnen, ik bel je nog even als ze er zijn Joop.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #16  
Old 17-07-2008, 17:45
1800 16v kr's Avatar
1800 16v kr 1800 16v kr is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 797
Default

groene afdicht ring van omtsteking kost ook geen drol
dus zou ik cker weten er gewoon bij doen
pakking van kleppendeksel is 90%kans cker helemaal verstaft
nieuwe kost nog geen 40 euro

pakking tussen onderste en bovenste inlaat spruit stuk heb ik toen zelf niet gedaan
vergeten te bestellen
maar raad ik ook cker aan
__________________
drive it like it's stolen

http://album.partyflock.nl/23660072.jpg
Reply With Quote
  #17  
Old 17-07-2008, 19:38
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
De klepstoters komen aankomende week weer binnen, ik bel je nog even als ze er zijn Joop.


Oke,
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #18  
Old 17-07-2008, 20:11
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by 1800 16v kr
groene afdicht ring van omtsteking kost ook geen drol
dus zou ik cker weten er gewoon bij doen
pakking van kleppendeksel is 90%kans cker helemaal verstaft
nieuwe kost nog geen 40 euro

pakking tussen onderste en bovenste inlaat spruit stuk heb ik toen zelf niet gedaan
vergeten te bestellen
maar raad ik ook cker aan


Vandaag even de reeks leveranciers rond geweest hier, viel aardig tegen, meeste is niet of niet meer leverbaar en die doodeenvoudige afdicht o-ring van de ontsteking zit op 7,75 ex btw Kon ook alleen de dealer leveren. Ik probeer eerst even met de huidige en kan 'm anders alsnog vrij eenvoudig vervangen want dan hoeft de rest er toch niet af en zo oud is die ontsteking (incl. ring) ook nog niet. Best kans dat de vloeibare pakking, die ik nu zie zitten, niet aan de binnenkant zit. Maar kijk wel even, ze konden hem anders met een dagje binnen hebben dus dat is geen punt.

Die nokkenas keerring was niet zo vlot te vinden maar volgens verschillende leveranciers wordt er voor de krukas (1 van de 2 zijden) en die nokkenas keerring dezelfde keerring gebruikt. Iemand een idee of dat klopt? Kan maar zo want iets anders was er nergens in de lijsten of schema's te vinden, meteen maar besteld dus, just in case.

Klepdekselpakking doe ik normaal ook inderdaad maar er zit net een nieuwe set op (pakweg half jaartje / 5000km terug), denk dat ik die ff gok met de oude set want zo vlot zal hij nog niet hard zijn geworden.

Die pakking voor 't spruitstuk (de middelste) komt op 18,00 bij de dealer, is verder niet ergens anders verkrijgbaar hier. Maar volgens de monteur daar kon ik de oude ook gebruiken (als hij heel is uiteraard) en die voorzien van een klein veegje siliconenpakking.
Nog even gebeld met degene die hem half jaartje terug los heeft gehad voor de nieuwe klepdeksel pakkingset en die had inderdaad hetzelfde gedaan.
Maar mocht hij stuk zijn dan kunnen ze ook die met een dagje binnen hebben en ik woon praktisch achter de dealer dus dat is ook geen punt.

LOL, stond ik daar kwam er net iemand een blikje Wynns hydraulic valve lifter halen voor 't tikken van z'n BMW Is wel goedkoop (iets van 8,50 ofzo) maar ik neem toch liever gewoon nieuwe stoters

Wordt trouwens steeds lastiger om de meest simpele onderdelen via de dealer te kunnen kopen en ook bij andere leveranciers. 'k heb nu al aardig wat keren meegemaakt dat het niet meer te leveren was en ook geen data voor een vervangend onderdeel. Had ik onlangs nog met een o-ring voor de stationair stelschroef. Is dus echt niet meer aan te komen en aan die stelschroef zelf ook niet. Ik heb 'm nu maar met niet-permanente locktite vast gezet tegen het vertrillen.
Wordt tijd om een KR donor op te sporen voor onderdelen
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
  #19  
Old 17-07-2008, 21:11
WilliamF's Avatar
WilliamF WilliamF is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 426
Default

Quote:
LOL, stond ik daar kwam er net iemand een blikje Wynns hydraulic valve lifter halen voor 't tikken van z'n BMW Is wel goedkoop (iets van 8,50 ofzo) maar ik neem toch liever gewoon nieuwe stoters


Als ik lees dat je voor 150,- stoters monteert maar daar bespaart op pakkingen en o-ringetjes kan je er misschien ook beter zo een flesje ingooien, scheelt een hoop moeite! En minder kans dat er iets misgaat waardoor je weer meer geld kwijt bent.
__________________
Power is nothing without the "d" betweens the W and the E...
Reply With Quote
  #20  
Old 17-07-2008, 21:28
J_Fix's Avatar
J_Fix J_Fix is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 306
Default

Quote:
Originally Posted by WilliamF
Als ik lees dat je voor 150,- stoters monteert maar daar bespaart op pakkingen en o-ringetjes kan je er misschien ook beter zo een flesje ingooien, scheelt een hoop moeite! En minder kans dat er iets misgaat waardoor je weer meer geld kwijt bent.


Neh, niet echt. Ik heb liever nieuwe stoters als extra vloeibaar spul in m'n blok. Kost wel wat maar die ene defecte zoeken is niet te doen en dan komt de rest waarschijnlijk binnenkort ook wel.

Besparen op ringetjes en pakkingen ook alleen als het kan. Is het stuk of lek of scheurtje of wat dan ook dan komt er nieuw in maar als het niet echt nodig is waarom dan weer nieuw er in als alles er amper in zit? meeste zit er amper half jaartje in (staat ook in de thread).
__________________
Blau macht glücklich!!


'89 Golf 1.6D <-- stripped
'91 Golf 1.6 CL <-- stripped
'88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum