View Single Post
  #257  
Old 18-01-2010, 18:54
Vento Vice's Avatar
Vento Vice Vento Vice is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 2,644
Exclamation let op!

Quote:
Originally Posted by Renegade
Gordels zitten zover ik zie omlaag vast. Deze moeten in een bepaalde hoek omhoog kan ik me herinneren...
...Zijn dus vele gevallen waarin mensen hun rug breken omdat er door een verkeerde montage van de gordel een te grote kracht op de wervelkolom komt.


Dat zijn geen fijne verhalen...

Je bedoelt dus aan de achterzijde; daar waar ik de gordels tussen mijn bank door heb gedaan?? (daar zitten ze vast aan de achtergordel-bouten)
Mijn rolkooi zit niet aan de carrosserie vast; je ziet anders idd wel vaak dat ze dáár aan vast zitten; ongeveer bij de bovenkant van de achter-schokbrekers. Zodat de gordel min of meer recht naar achteren gaat.
Ik heb 'gewoon' bestaande bevestigingspunten gezocht en gebruikt...

Ik denk dat het verder in mijn geval wel meevalt, want ik rij vrij rustig (echt waar!) en het is dus, net als die rolkooi, alleen maar voor de race-look!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT:
Ik ga de racegordels tòch maar anders bevestigen, denk ik...
Na wat rondsurfen vond ik nl. een post van ene 'ASURU' op het Subaru Club Nederland-forum:

"Ik werk op radiologie, en ben gespecialiseerd in Spoedeisende hulp (ER), Trauma chirurgie (Ondersteuning bij operaties (Trauma chirurgie, orthopedie, neurologie, en vaatchirurgie)) en diverse interventies.
Ik zie dus soms dagelijks wat er o.a. met inzittenden van auto's gebeurt na een ongeval.

De neerwaartse krachtsvector die ontstaat bij een serieuze aanrijding, heeft vrij weinig moeite om bij een std. autostoel de rugleuning te breken , waarbij deze naar voren knakt. Dit geeft zo'n impact op de wervelkolom, dat een complete dwarslaesie ter plekke het minste is dat je kan overkomen... Veelal is de schade nog groter, en ontstaan inwendige bloedingen die zeer snel tot de dood kunnen leiden.

Het probleem van het bevestigen van 3, 4, of 5-punts gordels 'in' de achterbank is de hoek waaronder e.e.a. dan staat.
Er ontstaat (in tegenstelling tot een std. 3-punts gordel) een enorme neerwaartse kracht.

Onderschat trouwens ook niet wat er al gebeurt met een std, gordel, want daarbij breekt vaak het sleutelbeen of meerdere ribben en heb je een z.g. longcontusie (Longbloeding t.g.v. de impact/vertraging)

Dergelijke gordels horen dan ook enkel thuis in een totaalconcept met FIA gekeurde volkuipstoelen, dito vol-rolkooi, én een helm."


... daar wordt je wel even stil van...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zal ze trouwens eens tussen mijn hoofdsteunen door doen, kijken hoe dat zit/voelt.

De tacho zo opvallend op het dashboard is ook 'racy'; als het te veel trilt zo, dan zoek ik een ander plekkie...
__________________
VAG-PAST:
MkII 1.3 'KAMEI X1'/
MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice'
Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1'

PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999
Reply With Quote