View Single Post
Old 23-04-2010, 09:10
Ralfons's Avatar
Ralfons Ralfons is offline
Forum Regular

Default 86'er diesel slaat heel slecht aan bij kou

Sinds enige tijd heeft m'n 1.6 diesel op een koude ochtend veel moeite met aanslaan. 'choke' trek ik helemaal uit en wacht tot voorgloeilampje na een seconde of 5 uitgaat (gepaard met een *klik van het relais. Vanaf dan draai ik de sleutel door en kan het goed zo'n 25 seconden duren voordat-ieaanslaat. Dit gaat van langzaam, naar steeds ietsje sneller en uiteindelijk start hij door.
Het starten gaat gepaard met een grijsachtige rook. Als de motor eenmaal echt start komt er nog een flinke grijze pluim achteraan. Loopt alles eenmaal, dan is er niks aan de hand. Er komt dan ook geen rare kleur rook uit de uitlaat ofzo. De auto loopt prima stationair en tijdens het rijden niets aan de hand.

Bij het wegrijden op mijn werk rond de klok van 17:00 start de diesel altijd direct. Choke uit, sleutel om, 5 sec voorgloeien, sleutel doordraaien en gaan.

Ik dacht bij dit euvel gelijk aan de gloeibougies. Ik heb gelzen dat je ze kon testen door een draadje te pakken van je de plus van de accu naar een van de moertjes op de gloeiboegies. Als het draadje vonkt zouden ze intact moeten zijn. Bij alle 4 krijg ik een vonk. Voordat ik de boel ga openhalen, wisselen of nieuwe onderdelen ga kopen wilde ik toch eens horen of hier misschien andere meningen zijn.

Afgelopen winter heeft de diesel me nooit in de steek gelaten. Hij starte vrijwel altijd direct. Wel leek het de eerste paar tellen alsof ie op 3 cilinders loopt, maar dit was zo voorbij. Stationair wederom geen probleem en tijdens het rijden ook geen problemen.

De motor verbruikt geen olie en ook geen koelvloeistof en heeft er nu 150.000 km opstaan

Ik lees de reacties graag!
Reply With Quote