
01-12-2004, 15:44
|
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
|
|
Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
er is volgens mij ook een ander onderwerp hierover, maar het heeft alles te maken met je compressieverhouding. Hoge compressie geeft sneller zelfontbranding (denk aan diesels, waar dit een gewenst effect is) maar als bij een benzinemotor zelfontbranding plaatsvind is dat te ver voor de zuiger in het bdp staat. De zuiger wordt daardoor tegen de draairichting in bewogen wat een grote belasting is voor oa de krukaslagerschalen en drijfstanglagers.
Uiteraard valt hier nog wel meer over te vertellen...
|
Het verschil tussen zelf ontbranding bij diesels en benzine motoren zit hoofdzakelijk in de manier waaropde zelfontbranding plaatsvind, bij een diesel verloopt dat redelijk rustig en gecontroleerd, bij een benzine mengsel gebeurt het vrij ongecontroleerd, gevolg explosie achtige verschijnselen etc..
Hoe hoger de compressie verhoudig des te hoger het octaan getal moet zijn....vandaar de *bijzondere gewone* benzine mengels in de F1 etc .....
En zoals ik al zei het octaan getal is een referentie waarde, waarbij men een bepaalde benzine vergelijkt met een octaan mengsel wat tot ontbranding word gebracht, er zit dus géén meer of minder octaan in de benzine ;-))
(Dit is een jip en janneke taal uitleg om te begrijpelijk te houden)
|