
01-12-2004, 16:20
|
Postwhore
|
|
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
|
|
Quote:
Originally Posted by polopower
I stand corrected...
Het octaangetal (niet octaangehalte zoals velen zeggen) geeft de klopvastheid aan van de brandstof. Een benzine met een hogere klopvastheid is niet de enige oplossing tegen 'pingelen' ook afstellingen aan je carb/injectie, ontsteking. Kunnen helpen het pingelen te voorkomen. Ook speelt de vorm van de verbrandingsruimte een rol.
|
Inderdaad, vandaar dat *moderne* motoren vaak correctie systemen hebben op de benzineinjectie, in de vorm van bijv pingelsensoren, die laten het ontstekingstijdstip aanpassen. Benzine injectie systemen kunnen zich zelfs aanpassen aan de getankte benzine, waarbij je zelfs *slechte* peut kan tanken zonder dat er schade optreedt.
Vervuiling van de motor kan ook een oorzaak van pingelen zijn, net als verkeerde bougies.....als de neus van de bougie gaat gloeien, bij gebruik van te warme bougies kan dit pingelen in de hand werken etc etc..
Pingelen word dus niet alleen door verkeerde benzine in de hand gewerkt, maar heeft meestal meerdere oorzaken..
Maar gebruik van verkeerde benzine in een bepaald type motor KAN wel pingelen oproepen
|