31-08-2010, 18:06
|
 |
VW Guru
|
|
|
|
Olie verversen is een fabeltje !
Uw garagehouder zegt dat de motorolie vervangen moet worden? Trap niet in dit staaltje geldklopperij. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, stelt dat olie verversen helemaal niet nodig is. Je wordt belazerd waar je bij staat. Zelf rijdt de oliegoeroe al 350.000 kilometer op hetzelfde goedje. “Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu”. De 86-jarige deskundige heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer de motorolie van dusdanige kwaliteit is dat je die zelfs je ex niet zou laten drinken. Het smeersel, zo leert de praktijk, hoeft pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik vervangen te worden. Bijvullen als het peil te laag uitkomt, is voldoende. De cijfers liegen niet: wereldwijd 200 miljard euri aan verspilling. De milieuvervuiling is enorm.
De Groot: “Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olie verversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!” De voormalige olietopman riep jaren geleden al dat verversen geldklopperij is. “Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler. Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot”. Hoort u het ook eens van een insider. Camiel Martinus Petrus Stephanus Eurlings, minister van Verkeer en Waterstaat, zit nu met zijn harses bij EeenVandaag. Waarover praten zij? Over de files. Geen woord over de oliemaffia. Het is al net zo’n onelinerlamlul als Rita Verdonk. Dan liever VVD’er en Europarlementari. En iedereen maar spaarlampen kopen, ik lach me gek.
Bron:
http://www.detelegravin.nl/2008/04/...ijk-en-oliedom/
Wat vinden jullie hiervan? Ik zelf vind het de grootste flauwekul je olie nooit te verversen 
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12
|