Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-04-2006, 20:19
VWGolf1.6D VWGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 23
Default Waterpomp controleren?? Hoe??

Ik had even een vraagje over hoe je een waterpomp (bij een 1.6 diesel) kunt controleren of hij (goed) werkt? Anders koop ik maar weer een thermostaat en laat ik die erin zetten. Garantie is er natuurlijk na een maand wel af. Wel jammer maar ja het is niet anders. Water gaat volgens mij aan de kook. Laatst reed ik s'nachts terug naar huis en toen was m'n waterniveau weer laag. Ik zette m'n auto aan de kant en kwam even aan de draadjes die naar de radiator lopen en mijn ventilator ging draaien.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want in de garage heb ik ook niet veel vertouwen meer.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2006, 23:30
VWGolf1.6D VWGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 23
Default

Quote:
Originally Posted by VWGolf1.6D
Ik had even een vraagje over hoe je een waterpomp (bij een 1.6 diesel) kunt controleren of hij (goed) werkt? Anders koop ik maar weer een thermostaat en laat ik die erin zetten. Garantie is er natuurlijk na een maand wel af. Wel jammer maar ja het is niet anders. Water gaat volgens mij aan de kook. Laatst reed ik s'nachts terug naar huis en toen was m'n waterniveau weer laag. Ik zette m'n auto aan de kant en kwam even aan de draadjes die naar de radiator lopen en mijn ventilator ging draaien.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want in de garage heb ik ook niet veel vertouwen meer.


Niemand die me kan helpen?
Reply With Quote
  #3  
Old 14-05-2006, 09:35
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

eerst maar eens de bedrading overal nakijken op los contact. zoals je al eerder beschreef.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #4  
Old 30-05-2006, 17:30
VWGolf1.6D VWGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 23
Default

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
eerst maar eens de bedrading overal nakijken op los contact. zoals je al eerder beschreef.

Welke draden zouden dat zo kunnen zijn? Kan je me er een beetje in begeleiden?

Vr.Gr.
Reply With Quote
  #5  
Old 31-05-2006, 14:46
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

bedrading van radiator en van je thermostaat controleren of dat nog allemaal goed vastzit. je zegt zelf toen je even aan de bedrading kwam, dat meteen je radiator aanspringt. wel belangrijk dat de radiator aanspringt, als het koelwater gekoeld moet worden.

dat van je waterpomp controleren, geen idee.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #6  
Old 31-05-2006, 21:53
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

waterpomp kan je eventueel controleren door hier en daar een stuk doorschijnende darm tss de leidingen te zetten. en dan beginnende vanaf de radiator richting waterpomp delen van het circuit afsluiten en kijken of er nog wel voldoende doorstroming is. weet je ineens of er nergens een leiding of eventueel de radiator zelf niet dicht zit
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #7  
Old 02-06-2006, 10:57
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Draai de dop van je expansievat af. En laat de motor draaien. Kijk dan boven in het vulgat, dan zie je een straaltje lopen door het dunne slangetje vanaf de radiateur. Geef even wat gas en kijk of het straaltje groter wordt.
Doet ie dat, werkt je pomp
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #8  
Old 02-06-2006, 17:02
VWGolf1.6D VWGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 23
Default

Goed mensen bedankt voor jullie hulp ik zal het proberen en hou jullie op de hoogte...
Reply With Quote
  #9  
Old 02-06-2006, 17:03
VWGolf1.6D VWGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 23
Default

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
bedrading van radiator en van je thermostaat controleren of dat nog allemaal goed vastzit. je zegt zelf toen je even aan de bedrading kwam, dat meteen je radiator aanspringt. wel belangrijk dat de radiator aanspringt, als het koelwater gekoeld moet worden.

dat van je waterpomp controleren, geen idee.


Bedrading van mijn thermostaat? Ik had alle stekkertjes losgehaald en goed bevestigt maar nog steeds hetzelfde.....
Reply With Quote
  #10  
Old 02-06-2006, 17:30
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Kan ook je thermorelais zijn. Ergens onderaan je radiator (meestal links onderaan - in rijrichting gezien) zit een grote sensor geschroefd met twee aansluitingen. De twee stekkers die daar op zitten met elkaar doorverbinden zou de koelvin moeten doen aanslaan.

-Draait de vin niet:geen spanning op de draden, controleer bedrading (is een vrij kort stukje, rechtstreeks naar de accu)
-Draait de vin wel (maar niet vanzelf als de auto warm is): thermorelais kapot, nieuwe erin schroeven.

De koelvin is overigens alleen van belang voor koeling als je langere tijd stilstaat en de temperatuur oploopt door onvoldoende rijwind. In je eerste beschrijving zeg je dat de motor kookte tijdens een nachtelijke rit. Ik vermoed dat je 's nachts niet in de file hebt gestaan....dus dan kan de koelvin niet de oorzaak zijn van je problemen.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #11  
Old 03-06-2006, 16:23
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
De koelvin is overigens alleen van belang voor koeling als je langere tijd stilstaat en de temperatuur oploopt door onvoldoende rijwind. In je eerste beschrijving zeg je dat de motor kookte tijdens een nachtelijke rit. Ik vermoed dat je 's nachts niet in de file hebt gestaan....dus dan kan de koelvin niet de oorzaak zijn van je problemen.



Als dat zo zijn zou het systeem niet genoeg druk opbouwen om een hoger kookpunt te kunnen bereiken. Dan zou een nieuwe drukdop gemonteerd moeten worden....

Of

De radiateur is gedeeltelijk verstopt, waardoor maar een deel van de totale koeling beschikbaar is...
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #12  
Old 03-06-2006, 16:45
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Ik had laatst het probleem dat het rubber afdichtringetje van de drukdop er half naast lag. Mischien even aan de binnenkant van de dop kijken dus.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #13  
Old 03-06-2006, 17:07
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

ja in de dop zit een overdrukventiel he. Deze kan open staan
Reply With Quote
  #14  
Old 03-06-2006, 19:13
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
ja in de dop zit een overdrukventiel he. Deze kan open staan



Er zit meestal ook een onderdruk ventiel op zodat bij afkoeling het systeem geen vacuum treft....

Die kan dus ook open staan ....

Of beide ventieltjes zijn dusdanig vervuild dat ze niet meer goed afsluiten
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum