#1
|
||||
|
||||
"groene" golf
Groene Golf
Kijk een rustig. Klopt, 't is een Golf, het eerste model, maar wel de gefacelifte versie met grote achterlichten en dikke bumpers. Het achterste zijraam is dicht, in de jaren '80 kon je namelijk dit soort auto's op grijs kenteken rijden als de achterbank eruit was en het zijraam ondoorzichtig was. Is er nog meer te zien? De tankdop lijkt wel verdwenen. Enneh... wat hangt daar onder de achterbumper? Dan maar eens onder de motorkap kijken. Dat ziet er niet uit als een gewone Volkswagen-motor. Kijk maar eens goed op de vergroting. We hebben deze foto's van Jacques Schrauwen. "Ik heb ze ooit eens van mijn oom gekregen", geeft Jacques als verklaring. "Hij was werkzaam op de Technische Hogeschool van Eindhoven en vertelde me, dat deze Golf een studieobject was. Uiterlijk gezien is het allemaal niet zo sensationeel, maar wat er onderhuids zit, volgens mij, des te meer. Aan het nummerbord te zien moet deze auto ongeveer in 1982 op kentteken gezet zijn." Daar zijn we dan, dit is waar het allemaal om gaat. Het is een elektrische Golf. Blijkbaar heeft de TH Eindhoven eens uitgeprobeerd wat er allemaal met elektrische aandrijving mogelijk is. De Eindhovenaren waren niet de enigen. Al in het prille begin van de automobielhistorie werden er auto's met elektrische aandrijving gemaakt. In 1899 maakte een koetsenbouwer in Edinburgh al een elektrisch aangedreven koets, de Madelvic Electric Brougham. De 'Jamais Contente' van Camille Jenatzy - een soort sigaar op wielen - behaalde in datzelfde jaar met elektrische aandrijving zelfs een snelheid van 110 km/u en was daarmee de snelste automobiel ter wereld. En wat te denken van het autootje van Oma Duck? Dat was getrouw nagetekend naar een Detroit Electric uit 1915, zoek er maar eens naar op Google. Ook in de jaren '80 en '90 van de 20e eeuw werd er uit milieuoverwegingen met elektrische auto's geëxperimenteerd. Uw webmaster heeft er wel eens mee gereden, en het is een merkwaardige sensatie om alleen maar wat gezoem te horen en toch vooruit te gaan. Helaas hebben elektrische auto's een groot nadeel: de accu's zijn loodzwaar en mede daardoor is de actieradius van zo'n 'stroom-auto' niet groot, na een kilometertje of 150, maximaal 200, moeten de accu's weer langdurig opladen. En het voordeel voor het milieu, want daar gaat het natuurlijk allemaal om, is ook betrekkelijk. Want al komen er dan geen uitlaatgassen uit de auto, de elektriciteit moet toch ergens worden opgewekt, en dat is dan toch weer belastend voor het milieu. Het is dus niet zo verbazingwekkend dat we van deze 'groene Golf' uit Eindhoven nooit meer iets hebben vernomen.
__________________
Quote:
Last edited by ArjenE : 30-08-2006 at 12:26. |
#2
|
||||
|
||||
Coooolllll !!!!
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#3
|
||||
|
||||
tijd ook met het id gelopen
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|