Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-05-2010, 18:05
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default Vragen mtb afstellen HK motor

Ja, dit zal wel niet het eerste topic zijn over kleppen stellen. Via de zoekfunctie kwam ik echter niet verder als het gemiddelde antwoord: hydraulisch.


Mocht ik nu ineens de gelukkige eigenaar zijn van een Golf 1.3 met 'normale' klepstoters [en dus niet hydraulisch].

Nu het feit dat deze niet 100% zuiver loopt was ik even onder de kap aan het gluren en het geluid van de klepstoters doet mij vermoeden dat die wel eens afgesteld mogen worden. Een simpel klusje voor de zaterdag.

Nu echter mij vraag:

Wat zijn de afstelgegevens voor die klepstoters. Hoeveel speling moet er tussen zitten, zowel voor de inlaat als uitlaat kleppen. Ik heb gewoon zo'n voelermaatje in huis dus volgens mij moet het verder helemaal goed gaan komen. Is er ergens eventueel een website oid waar ik de benodigde afstelgegevens kan vinden. In eerste instantie alleen voor de kleppen maar hoe meer gegevens van de motor hoe beter natuurlijk.


Als iemand verder nog tips heeft voor het afstellen van de motor dan hoor ik deze graag. Op dit moment loopt ie statinair te laag [valt soms zelfs uit] en lijkt in de lage toeren af en toe wat in te houden. Komt door het inhouden ook lastig weg in de 1. Eenmaal op snelheid gaat het verder als een zonnetje!
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-05-2010, 21:09
Golfie1600's Avatar
Golfie1600 Golfie1600 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 8
Default Re: Vragen mbt afstellen HK motor

Hoi Dexter,

Aangezien je 'normale' klepstoters hebt neem ik aan dat het een 1.3 is van voor augustus 1985. In dit haynes handboek (p.28) staat heel veel over onder andere dit topic.
Op deze site (eerst de 4 delen downloaden 0t/m3, dan samen uitpakken met winrar) krijg je één pdf met alle golf en Jetta gegevens 1.3 1.6 1.8 etc.

Dat laagtoerig lopen en inhouden klinkt eerder als een carburator probleem.

Succes!
Reply With Quote
  #3  
Old 07-05-2010, 21:11
Golfie1600's Avatar
Golfie1600 Golfie1600 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 8
Default

Reply With Quote
  #4  
Old 07-05-2010, 21:52
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Het is inderdaad een Golf van voor augustus 1985.

Bedankt voor de link en de info.

Ik zal morgen even kijken als het weer het toelaat.

Hoop in ieder geval dat het met afstellen allemaal te verhelpen is. Ze hebben voor de APK wat terug zitten schroeven voor de CO waarde geloof ik. Wellicht dat die nu gewoon te weinig brandstof krijgt.

Anders wordt het natuurlijk weer een vervelender verhaal, hoe dan ook, komt wel goed [en ben er gelukkig niet afhankelijk van].

Handig PDF bestandje, hebben we meteen alle gegevens. Weet iig nu de gegevens die ik in eerste instantie hebben wou!
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-05-2010, 23:08
bluebastard bluebastard is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 1,433
Default

ik zeg een 2.0 16v in dat rode gebakkie......
Reply With Quote
  #6  
Old 08-05-2010, 08:49
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Dan word het wel op webers denk.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-05-2010, 18:32
Dexter's Avatar
Dexter Dexter is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,037
Default

Update 8 mei 19:23:

Voor diegene die het willen weten natuurlijk.

Het volgende:

Vandaag even bezig geweest. De 25 jaar oude onderdruk-slangetjes hadden hun beste tijd wel gehad. Had ook al gezien dat er 1 los lag gister dus maar even wat aan gedaan. Per ongeluk alleen te dunne gekocht maar past alsnog gewoon dus dat is weer in orde.

Bougies zaten erg los in de gaten en onder de smurrie. Denk dat ze niet meer luchtdicht afsloten en dat er wat vettigheid tussendoor gekomen is. Echt heel slecht zagen ze er verder niet uit maar toch maar even nieuwe in gedaan. Kan weinig kwaad voor € 1,85 per stuk

Nog even de ontsteking gecontroleerd. Die stond ook niet 100% juist dus ook die maar even een tikje bijgesteld.

Dat alles bij elkaar was voldoende om het inhouden wat in te perken. Vervolgens even stationair toerental omhoog geschroefd waardoor die nu ook stationair schappelijk loopt zonder hikken en stoten.

Het inhouden is nog niet 100% verdwenen. Nu is het af en toe nog een klein beetje bij 'op het gas gaan' als die al in de versnelling zit. Dus bijvoorbeeld bij het uitrijden van een bocht in z'n 3 terwijl je door de bocht heen gerold ben in z'n 3 zonder gas te geven.


Kleppen stellen is hem niet geworden, de juiste inbus niet voorraadig. Heb ze wel kunnen controleren en ze hoeven nauwelijks bijgesteld te worden.


Nu eens kijken of die morgen gewoon normaal start.
__________________
Batracer , leuke online racegame.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-05-2010, 20:45
Golfie1600's Avatar
Golfie1600 Golfie1600 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 8
Default

Dat inhouden heb ik ook een keer gehad, in de vrij kon hij gewoon op toeren komen, maar in de versnelling had ie weinig puf. Bleek dat er toen lucht in de brandstofleidingen zat. Omdat ik hem een keer per ongeluk leeg heb laten lopen.
Na ontluchten was het verholpen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum