#1
|
||||
|
||||
olierook bij 1.6 diesel
De 1.6 D start goed en loopt prima maar er is maar 1 probleempje, de olierook. Vooral als ik ineens gas bijgeef of optrek na bijvoorbeeld een minirotonde.
Ook bij constante snelheid blijft hij wat roken. Verbruik is te verwaarlozen, éénmaal in de maand een scheutje olie. Nu ging ik er van uit dat de olie via de klepstelen in de cilinders terecht komt en ik was van plan om de kop er af te trekken en alles te vernieuwen (distr.riem, klepsteelrubbers, koppakking) maar nu zie ik achter het luchtfilter een laagje olie in het luchtfilterhuis liggen. Kan ik nu beter op zoek gaan naar een andere motor of is er nog iets aan te doen ? .
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut. |
#2
|
||||
|
||||
hmm, heb je vaak hoor, olie en viezigheid in je inlaatspruitstuk.
is het geen idee om slang van je klepdeksel naar je inlaat eens naar een oude colafles te laten lopen ipv naar je inlaat?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Dat kan ik weleens proberen. Is in ieder geval prettiger voor de bestuurders achter mij. Of de slang naar het luchtfilter afdoppen en alle carterdruk naar het klepdeksel leiden ? Maar als de motor zoveel carterdruk heeft dat de olie in het luchtfilterhuis terechtkomt, dan kan ik het geld dat ik voor pakkingen en riemen wou besteden misschien toch maar beter bewaren voor een andere motor ? .
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut. |
#4
|
||||
|
||||
Dieseltjes zijn niet zo duur over het algemeen, maarja, koop je een andere motor, dan wil je toch weer verse riemen en pakkingen eraan hangen...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#5
|
||||
|
||||
Ik denk niet dat het voor de APK zo mag maar het roken is vast minder op deze manier.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut. |
#6
|
|||
|
|||
Hoezo zou dit niet mogen?
Als je de carterdampen niet zo de vrije lucht in laat gaan is het goed.
__________________
Jetta mk2 |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Hoeveel carterdamp gaat er in een literfles dan? |
#8
|
||||
|
||||
Als je het al zo moet aanluiten zal de motor wel niet heel best meer zijn.. Vroeger hadden ze bij de dealer een modificatie-slangenset ivm carterdampen om te voorkomen dat de motor op hol kan slaan.. En dan waren ze al niet best meer..
Dat zegt niet dat de motor binnenkort stuk kan lopen, maar olieverbruik vind ik zelf altijd vervelend. Je kan evt heel makkelijk een motor van een golf2 erin hangen, alleen in-en uitlaaatspruitstuk ombouwen en keerringen enz vernieuwen. Heb je direct hydraulische stoters.. |
#9
|
||||
|
||||
ik heb dit toen ook gedaan, 6 ton op mn golf, en als je de snelweg net afkwam en bij het stoplicht stond... oei, niet meer te houden! ging ie op zn olie zo 5 seconden vol de toeren in! grote zwarte mistwolken
wel gelachen met die wagen
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Ik denk er net zo over. In plaats van geld en tijd aan een versleten motor te besteden hang ik er liever een fris blokje in. Ik heb zelfs al één gevonden. Een kennis van mij heeft 14 jaar lang een '90-er Golf II D (zgn. milieudiesel) in onderhoud gehad en die auto is kortgeleden voor slooppremie ingeruild. Op de sloperij kon ik de motor kopen en die ga ik er komend weekend in hangen. Bij de koppakking zweette hij wat maar voordat hij in de auto komt worden alle pakkingen, riemen en spanrol vervangen. Kan ik ook meteen druklager en koppeling controleren. .
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
En als je koppeling dan ook nog slecht is, wordt t heel moeilijk de motor uit te krijgen haha!! Die ouwe dingen gaan net zolang door tot het carter leeg is |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Die 1V td motoren zijn in één woord: SUPER! |
#13
|
||||
|
||||
Update: Met de grijze diesel heb ik vorige week op een aanhangertje het "nieuwe" 1V blokje vervoerd en de volgende dag nog even naar Stadskanaal om pakkingen enzo te halen. Dat was ook meteen het laatste ritje met de oude motor want de olie liep aan alle kanten langs het blok.
Beide motoren liggen nu uit elkaar, de 1V heeft na 300.000 km een beetje slijtage aan de (uitlaat)klepgeleiders en de zittingen waren niet helemaal mooi en dus wordt de kop opgefrist. 8 nieuwe klepgeleiders, alle kleppen frezen en nieuwe oliekeerringetjes om de klepstelen. De cilinders worden gehoond, nieuwe zuigerveren en drijfstanglagers en misschien nog krukaskeerringen (gaan die dingen weleens lekken trouwens? vooral de distributiezijde lijkt me een rotklus) en dan kan deze motor er weer een poos tegenaan. De oude heb ik ook gestript omdat de motorsteun en de koppeling overgezet moeten worden en die bleek nógal versleten te zijn. Wonderbaarlijk hoe mooi dat nog liep. Als de nieuwe motor er in zit moet een een ruime uitlaatpijp gemaakt worden vanaf de turbo tot ergens midden onder de auto en een open luchtfilter er aan. Voor mij is dit wel een dikke klus, "tips and tricks" zijn welkom. .
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut. |
#14
|
||||
|
||||
Heerlijk motortje zo'n eco-d! Heb met de mijne inmiddels iets van 130.000 km. (tot 325xxx) gereden, en het blokje bevalt me nog steeds super. Mijne is wel iets opgeschroefd overigens, anders is 't niet vooruit te branden. Leuk klusje in ieder geval, veel succes ermee!
__________________
'86 Jetta 1.6 TD '85 Golf 1.6 GTD '82 Bus D '67 1600A Limousine |