Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-07-2007, 14:50
Ice_in_Polo_2 Ice_in_Polo_2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 181
Send a message via MSN to Ice_in_Polo_2
Default verschil KKK K03 - K14 - K24

hallo allemaal,

Ik ben bezig om wat meer vermogen uit mijn 1.9TD AAZ bj 1992 blok te halen.
Momenteel heb ik dus een Garret turbo (ik denk een t2)

Naar wat ik horen zeggen heb komt een Garret T2 overeen met een KKK K14

Ik heb nu iemand gevonden die een zeer nette koppelcurve haalt met een AAZ blok met o.a. een K24 op.
Mijn bedoeling is nu ook van een K24 te plaatsen, samen met een 1.6TD of 1.9TDI mk3 intercooler


MAAR ondertussen heb ik vernomen dat op de AAZ blokjes ook een K03 heeft gestaan.
Kan iemand me vertellen waar deze turbo zicht qua druk en flow situeert t.o.v. een K14 n K24?


En als ik een andere turbo plaats, is dat dan plug & play (ik weet wel dat ik de olieleidingen ga moeten veranderen omdat die korter of langer zullen zijn)
Of moet hoort er bij een andere turbo ook een ander uitlaatspruitstuk?



gr,

tom.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-07-2007, 19:52
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Welke koppelkromme bedoel je

De KKK K03 is een turbo die op een TDI gebruikt word toch? (met VNT?) Als die van een TDI af komt past die er niet zomaar op (andere flens)

Qua maat is het ongeveer een K14, maar wel een jaartje of 10 jonger van ontwerp dus de prestaties zullen wel anders zijn.

De olieretour is anders, niet qua lengte maar bij een AAZ zit de buis in de turbo geschroeft met retour via banjo in de zijkant van het blok, bij een 1.6TD is het een flens verbinding met buis recht het carter in. Dus daar moet je een mix-n0match van laten maken (bij de lokale hydrauliekboer ff vragen, of ik kan ze ook laten maken)
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -

Last edited by Morninglight : 04-07-2007 at 20:49.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-07-2007, 20:51
Ice_in_Polo_2 Ice_in_Polo_2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 181
Send a message via MSN to Ice_in_Polo_2
Default

k03 heeft volgens turbo's Hoet ook op een 1.9TD gestaan van 92

maar uitlaat collector van tdi past zo op een TD blok heb ik horen zeggen ,d us dan moet ik die mee overzetten.
Reply With Quote
  #4  
Old 05-07-2007, 07:54
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Uilaatspruitstukken passen meestal onderling wel, alleen zit je bij een TDI stuk met de EGR die je dicht moet makane..

Ik zou gewoon bij het TD spruitstuk blijven en met een K24 gaan rijden.

De K03 heeft volgens mij niet veel voordelen tov de K14.
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #5  
Old 05-07-2007, 12:58
Ice_in_Polo_2 Ice_in_Polo_2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 181
Send a message via MSN to Ice_in_Polo_2
Default

dus een uitlaatspruitstuk van een 1.6 is qua bevestigingspunten voor turbo gelijk aan dat vanb een 1.9?
Reply With Quote
  #6  
Old 05-07-2007, 17:01
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

jep..

Alleen zit er op het inlaatspruitstuk van de 1.9 wel een stuk aluminium in de weg voor een K24, ff afslijpen dus
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #7  
Old 27-03-2009, 10:50
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Even een oud topic bumpen...

Binnen enkele weken gaat de motor uit mijn auto, om enkele zaken aan auto en motor aan te passen. Het gaat om een Golf 2 (origineel een 1.6 benzine) die echter geheel omgebouwd is naar 1.6TD met een JR motor.

Op deze motor zit een T3 of K24 turbo (weet ik even niet meer zeker) en een complete intercoolerset van een RA/SB blok. Verder is de boel nog redelijk standaard, alleen de LDA heb ik iets verdraaid. Turbodruk sinds de motor in deze auto hangt ook weer origineel.

Nu heb ik nog een compleet RA/SB blok staan met dus de kleine turbo erop. Ik ben aan het twijfelen of ik wellicht de kleine turbo op de mijne zou zetten. Opzich rijdt mijn TDtje nu best aardig, maar turbogat is uiteraard best groot. Rond 2100rpm verneem ik een opspool-geluid, en ergens rond de 2800rpm begint hij ook echt goed te duwen. Is voor stadsverkeer niet echt ideaal, maar op de autobahn loopt het natuurlijk wel behoorlijk.

Kan het zijn dat mijn pomp eens goed afgesteld moet worden dat daardoor de turbo wellicht iets eerder op gaat spoolen, of hoef ik hier geen wonderen van te verwachten? Vind wel dat de auto nogal wat herrie maakt als die loopt, nagelt echt behoorlijk.

Iemand wellicht nog tips? K14/T2 erop, of toch de grote houden omdat de kleine wellicht minder geschikt is voor langere ritten op Duitse Autobahn? Uiteindelijk zal de druk weer verhoogd worden, ongeacht welke turbo erop gaat.

Wil sowieso nu de turbo eraf pakken als het blok eruit is. Dan alles van verse pakkingen en bouten/moeren voorzien. Mocht ik een bout/moer rond draaien kom ik er makkelijker bij als dat het blok erin hangt. Weet niet of het dan in de toekomst goed te doen is, de switch tussen de verschillende turbo's?
Reply With Quote
  #8  
Old 27-03-2009, 12:56
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

waarom neem je niet een vnt 17 turbo of 17/22 met een druk regeling via je inlaatspruitstuk.

met de vnt 17 ( gt1749v) moet je zeker een 200 pk kunnen halen (uiteraard met meer aanpassingen maar dat terzijde )
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #9  
Old 27-03-2009, 12:58
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
waarom neem je niet een vnt 17 turbo of 17/22 met een druk regeling via je inlaatspruitstuk.

met de vnt 17 ( gt1749v) moet je zeker een 200 pk kunnen halen (uiteraard met meer aanpassingen maar dat terzijde )


en dan heb je vanaf 1200 toeren al dik vermogen.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #10  
Old 27-03-2009, 14:50
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Dat klinkt ook leuk, VNT is zeker iets wat me bezighoudt. Ik wilde het echter bij die T2/K14 houden vanwege de kosten, heb die toevallig nog liggen dus vandaar...

Zo'n VNT wordt iets prijziger neem ik aan? Daarnaast is het ook niet zeker of ik nog jaren met deze motor(en) blijf rijden. Ook TDI klinkt wel aantrekkelijk namelijk....
Reply With Quote
  #11  
Old 27-03-2009, 19:16
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Dat klinkt ook leuk, VNT is zeker iets wat me bezighoudt. Ik wilde het echter bij die T2/K14 houden vanwege de kosten, heb die toevallig nog liggen dus vandaar...

Zo'n VNT wordt iets prijziger neem ik aan? Daarnaast is het ook niet zeker of ik nog jaren met deze motor(en) blijf rijden. Ook TDI klinkt wel aantrekkelijk namelijk....


op marktplaats staan de gt1749vb voor 350 euro op marktplaats.
dit is nog net een grotere versie dan de gt1749v.

de vb zit standaard op de 150 pk pomp verstuiver en de v zit op de 130 pk pompverstuiver.

de v kan je geregeld op de sloop of marktplaats wel kopen voor een 200 euro.

even de radiale en vooral de axiale speling op het asje controleren en zo nodig kopen.

de turbo past zo op je kop, je moet dan alleen een andere downpijp en inlaatslang/pijp

je kunt de vnt bij stationair draaiende motor al laten draaien, en dan heb je bij 1200 toeren al 0.8 bar, dat is een stuk leuker dan de wastgate turbo die eerst veel gassen nodig heeft voor hij is opspoelt.

enigste nadeel van de vnt is dat het wat gevoeliger is,en bij een egt van 1000 graden fik je al aardig de schoepen weg.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 27-03-2009 at 19:18.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-03-2009, 20:19
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Voorlopig nog maar even uit stellen, VNT project. Klinkt wél erg interessant, maar komt nu op de korte termijn even teveel bij kijken.

Auto rijdt nu, gaat spoedig uit elkaar en moet uiterlijk begin Mei weer op de weg zijn. Er is dus sprake van een zekere tijdsdruk.

Heb je zelf ook getest met de WG turbo's zoals de T2/3 en KKK14/24? Of iemand anders wellicht?

Zit er trouwens nog verschil in hardware tussen JR en RA/SB? Denk aan brandstofpomp of verstuivers? En is er iets dat de moeite waard is om te wisselen?
Reply With Quote
  #13  
Old 27-03-2009, 20:36
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Voorlopig nog maar even uit stellen, VNT project. Klinkt wél erg interessant, maar komt nu op de korte termijn even teveel bij kijken.

Auto rijdt nu, gaat spoedig uit elkaar en moet uiterlijk begin Mei weer op de weg zijn. Er is dus sprake van een zekere tijdsdruk.

Heb je zelf ook getest met de WG turbo's zoals de T2/3 en KKK14/24? Of iemand anders wellicht?

Zit er trouwens nog verschil in hardware tussen JR en RA/SB? Denk aan brandstofpomp of verstuivers? En is er iets dat de moeite waard is om te wisselen?


ik heb geen ervaring met wg regeling op zon blok, nu ook nog niet met de vnt maar heb me er al wel erg in verdiept, en over 3 maanden gaat mijn project beginnen.
in een maand of 3 wil ik een motor helemaal opbouwen en inbouwen in mijn race auto, dus ben al aardig bezig met alle onderdelen etc.

ik heb wat ondersteuning van een diesel expert i.v.m de pomp en verstuivers etc.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #14  
Old 30-03-2009, 20:55
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Klinkt goed, dat ga ik in de gaten houden.

Iemand anders wellicht al getest met de 2 type turbo's die ik heb liggen?
Reply With Quote
  #15  
Old 05-04-2009, 10:18
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

KKK K24 is echt groot voor een dieseltje...past daarnaast ook niet op je uitlaatspruitstuk qua flens..
Ik kan je wel een passend uitlaatspruitstuk leveren, heb ik op voorraad.

KKK K14 hoef je niet te testen, is kleiner dan org.
Org. is een T2/T3, ik zou idd een K24 of K26 proberen.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #16  
Old 06-04-2009, 10:12
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

K24 en K14 is toch wat origineel op de dieseltjes zit? Naar mijn weten is T2/K14 en T3/K24 gewoon door elkaar heen gebruikt op de turbodiesel motoren.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-11-2009, 15:10
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

K24 zit orgineel op een 1.6TD, K03 & K14 op 1.9TD.

ik zit te twijfelen op ik een K24 op mijn 1.9TD zet in plaats van mijn K03, verstandige keuze?
Reply With Quote
  #18  
Old 09-12-2009, 11:44
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

K24 en T3 zitten op de 70PK 1.6TD motoren. De T2 en K14 zitten op de 60pk (eco) en 80pk motoren.

Heb zelf een K24 of T3 (weet het niet meer) op mijn 1.6TD. Vind hem eigenlijk iets te groot. Ik zou zelf de K03 dus houden, hoewel een 1.9 zo'n K24 wel ietjes sneller op gang krijgt door meer cilinderinhoud.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum