Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-08-2024, 09:13
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default Audi S3 8L accu telkens leeg

Ik probeer nu al een maand of 3 de reden te vinden waarom mijn Accu telkens leeg is, maar ik krijg het niet gevonden. Dus besloot het hier eens te vragen.

Mijn S3 8L start elke dag, maar.. dat is dan ook wanneer ik hem elke dag gebruik. Staat ie een dag stil, dan doet de auto helemaal niets meer.

Ik heb werkelijk bijna ALLES al los gehad, de radio, de centrale vergrendelingspomp, de tellerbak, het alarm besturingskastje, de subwoofer etc. Niks maakt ook maar enig verschil

Ik heb ook al meerdere keren de zekeringen doorgemeten en los getrokken maar ook hier wordt ik niks wijzer.

Ik dacht gevonden te hebben dat het de tellerbak was, ik kreeg namelijk elke 21 seconden een piekspanning van 80Ma op de zekering waar de tellerbak op aangesloten was, deze heb ik weggebracht naar Verotronics in Eindhoven. Zij zeiden dat deze wel degelijk stroom trok dus hij is gerepareerd en terug geplaatst maar de auto doet nogsteeds hetzelfde..

Vervolgens had ik de auto eens wat langer aan de multimeter gehangen om te kijken wat er gebeurde. Na een uur begon hij ineens 300Ma te verbruiken. Uiteindelijk kwam ik erachter dat dit een van de 30A zekeringen was die in het kastje bovenop de Accu zit. Dit was de zekering voor de ABS Pomp (volgens de schemas die ik op internet kon vinden). Toen ik hem lostrok was het weg.

Na de auto geparkeerd te hebben en die zekering eruit gehaald te hebben dacht ik dat het eindelijk opgelost was. Maar de dag erna was de auto gewoon weer leeg.

Los hiervan zitten er vele nieuwe dingen op, zoals een nieuwe Dynamo, Startmotor, accu (de eerste was ook niet oud maar is kapot gegaan door het veel leeg zijn) en 2 nieuwe spanningsregelaars.

Er zijn 2 dingen die ik me nog kan bedenken:

- climate control paneel (die heb ik nog niet los gehad)

- microschakelaars in de deuren (maar ik heb geen idee hoe ik dit kan controleren)

Wanneer ik de accu probeer te testen met de accu tester gaat dit niet, die geeft aan dat er een ruis op zit. Maar als ik vervolgens de multimeter erop aansluit zie ik niets buiten de 80Ma elke 20 seconden.

Ik begin een beetje ten einde raad te raken, en zou het toch graag zelf oplossen om ervan te leren.

Het lastige is ook dat omdat de accu zoveel leeg geweest is ik niet weet of de nieuwe (2 maanden oud) nu ook weer kapot is. Of dat er doordat het zovaak gebeurd er nu iets anders ook kapot is.

Iemand die hier wat meer verstand van heeft en me wellicht een beetje de goede richting op kan wijzen? Alvast bedankt!
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 14-08-2024 at 09:29.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-08-2024, 17:10
joost_joost joost_joost is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 102
Default

Volgens "Die Autodoktoren" mag een auto 50mA trekken. Bij canbus zelfs 100 mA.
Je moet minimaal een uur wachten zodat alle computers in rust zijn gekomen. Dus de Ampère meter aansluiten en dan een uur wachten.
Stel je auto trekt 100 mA. dan is dat in 24 uur 2,4 Ah. Als je een accu hebt van 45 Ah zou die na 18 dagen leeg zijn.

Loopt de accu ook leeg als je hem afkoppelt ?
Reply With Quote
  #3  
Old 14-08-2024, 19:42
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,187
Default

Die lekstromen in mA lijken mij inderdaad ook wel laag om in 1 dag de accu leeg te trekken. Als de accu ‘leeg’ is, hoeveel restvoltage staat hier dan nog op?
Reply With Quote
  #4  
Old 15-08-2024, 11:35
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

@Joost, dat heb ik nog niet geprobeerd. Wel aan gedacht alleen vind het lastig in te schatten. Als hij nu leegloopt terwijl de accu losgekoppeld is zou dit dus de 2e accu die in een korte tijd kapot is gegaan bij mijn auto. En beide waren bosch accu's.

En dan vraag ik me af als deze nu weer kapot is, ga ik hem dan weer vervangen en daarna weer hetzelfde probleem hebben? Of was de tellerbak inderdaad het probleem en heeft die de 2e accu ook weer om zeep geholpen.

@ Robert dat heb ik ook nog niet geprobeerd. Jij bedoelt wellicht dat er een cel in de accu zelf kapot is? Dit was namelijk bij de laatste accu ook het "probleem" maar dat is denk ik uiteindelijk dus veroorzaakt door iets anders.

De dynamo laad verder ook normaal, dus het is niet dat hij de accu kapot laad ofzo.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #5  
Old 19-08-2024, 20:02
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Je kunt je stroomverbruik niet meten met een multimeter. Stroomverbruik moet je meten met de meter in serie, grotere stromen kan de multimeter niet handelen en zul je dus niet zien.

Ik zou adviseren om een stroomtang aan te schaffen, alle hoofdzekeringen van de auto te trekken en dan 1 voor 1 terug te plaatsen en te kijken wanneer er een stroom begint te lopen. Je kunt vanalles los gaan halen in de auto, maar het moet vanuit de accu vertrekken, dus zekeringen eruit is de handigste en snelste methode.

Je stroomverbruik is aanzienlijk, je moet meerdere amperes meten als je batterij zo snel leeg is.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 21-08-2024, 09:45
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je kunt je stroomverbruik niet meten met een multimeter. Stroomverbruik moet je meten met de meter in serie, grotere stromen kan de multimeter niet handelen en zul je dus niet zien.

Ik zou adviseren om een stroomtang aan te schaffen, alle hoofdzekeringen van de auto te trekken en dan 1 voor 1 terug te plaatsen en te kijken wanneer er een stroom begint te lopen. Je kunt vanalles los gaan halen in de auto, maar het moet vanuit de accu vertrekken, dus zekeringen eruit is de handigste en snelste methode.

Je stroomverbruik is aanzienlijk, je moet meerdere amperes meten als je batterij zo snel leeg is.


Ik heb wel een ampére tang (dat is hetzelfde als een stroomtang toch?) Op de massakabel gehad, maar daar meette ik toen niet echt stroomverbruik op. Maar toen heb ik niet een uur gewacht. Dus misschien dat ik dat nog even moet doen.

Met de hoofdzekeringen bedoel jij gewoon de 3 die bovenop de accu zitten toch?

En de ampéretang moet in dat geval ook weer op de massakabel toch?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #7  
Old 21-08-2024, 20:35
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Quote:
Originally Posted by wessel97
Ik heb wel een ampére tang (dat is hetzelfde als een stroomtang toch?)


Yes!

Quote:
Originally Posted by wessel97
Met de hoofdzekeringen bedoel jij gewoon de 3 die bovenop de accu zitten toch?


Die bedoel ik, maar dan weet ik niet zeker of je alles te pakken hebt. Heb je een stroomloopschema van de auto? Zo niet, wat is je motorcode en bouwjaar, dan kijk ik of ik iets heb.

Quote:
Originally Posted by wessel97
En de ampéretang moet in dat geval ook weer op de massakabel toch?


Massakabel is helemaal prima.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 21-08-2024, 22:44
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Yes!



Die bedoel ik, maar dan weet ik niet zeker of je alles te pakken hebt. Heb je een stroomloopschema van de auto? Zo niet, wat is je motorcode en bouwjaar, dan kijk ik of ik iets heb.



Massakabel is helemaal prima.


Oh dat zou super zijn! Het is een Audi S3 uit september 1999, Motorcode is APY
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #9  
Old 22-08-2024, 22:28
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

Nou ik heb even wat dingen geprobeerd. Heb de accu getest en die zei in eerste instantie accu defect vervangen. 279A van de 540A die hij zou moeten hebben over. Maargoed ik dacht als ik hem aan de druppellader leg en de reconditioneren functie gebruik dan denk ik dat dat wel weer goed komt.

Dus de accu los gekoppeld en 2 dagen zo laten staan om eens te kijken of hij zichzelf leeg trekt. Maar na 2 dagen startte hij nogsteeds dus het is zeker niet de accu zelf.







Vandaag heb ik de amperetang aan de massakabel van de accu gehangen en daar kwam het volgende uit:

Als de auto net staat trekt hij ongeveer 0,25 ampére, en na een uur wordt dit bijna een halve ampére. Wat volgens mij wel veel is maar niet de accu binnen 2 dagen leeg kan trekken?

Of misschien omdat de accu al wat minder is dat het dan wel kan.

Ik had helaas geen tijd meer om even wat zekeringen eruit te trekken. En het is ook lastig om te bepalen welke zekering wat nu precies bedient. Want vaak zit er vanalles op een zekering.

Maargoed, dat ga ik vandeweek nog even een keer proberen.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #10  
Old 23-08-2024, 11:26
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

0,5A rustverbruik is teveel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je ongeveer een 60Ah accu hebt, dan is met 0,5A rustverbruik je accu dus in 5 dagen leeg. Je gaat er dan vanuit dat de accu volledig vol is en naar volledig leeg gaat. In de praktijk zal hij regelmatig niet geheel vol zijn (korte ritjes, auto op contact etc) en startproblemen eerder starten dan bij volledig leeg. Lijkt me dus goed om het uit te zoeken.

Ik heb het even nagekeken, je hebt 8 hoofzekeringen, zitten allemaal op bovenop de accu, 5x plaatzekering en 3x steekzekering. Vanuit daar zou je kunnen vertrekken. Als je de zekeringen niet wil trekken kun je ook de spanningsval per individuele zekering meten.

Wat achtergrond info:
https://www.mvwautotechniek.nl/span...ver-zekeringen/

Het maakt niet uit dat er veel achter 1 zekering zit, wat je in eerste instantie wil doen is circuits uitsluiten, zodat je gerichter kan gaan zoeken.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 23-08-2024, 17:23
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
0,5A rustverbruik is teveel. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat je ongeveer een 60Ah accu hebt, dan is met 0,5A rustverbruik je accu dus in 5 dagen leeg. Je gaat er dan vanuit dat de accu volledig vol is en naar volledig leeg gaat. In de praktijk zal hij regelmatig niet geheel vol zijn (korte ritjes, auto op contact etc) en startproblemen eerder starten dan bij volledig leeg. Lijkt me dus goed om het uit te zoeken.

Ik heb het even nagekeken, je hebt 8 hoofzekeringen, zitten allemaal op bovenop de accu, 5x plaatzekering en 3x steekzekering. Vanuit daar zou je kunnen vertrekken. Als je de zekeringen niet wil trekken kun je ook de spanningsval per individuele zekering meten.

Wat achtergrond info:
https://www.mvwautotechniek.nl/span...ver-zekeringen/

Het maakt niet uit dat er veel achter 1 zekering zit, wat je in eerste instantie wil doen is circuits uitsluiten, zodat je gerichter kan gaan zoeken.



Thanks! Dan ga ik daar eens even mee aan de slag. Die plaatzekeringen kan ik denk ik sowieso beter met de multimeter doen niet? Omdat die geschroefd zitten. Of kan er als je dat voorzichtig doet eigenlijk niets mee gebeuren?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #12  
Old 25-08-2024, 14:19
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

Vanmiddag even op m'n gemak aan het zoeken gegaan, en ik kwam er al vrij snel achter dat van de circuits bovenop de meest linkse (zwarte kabel) de boosdoener is, en deze gaat zo snel ik het kon zien recht maar de Dynamo toe.




De eerste rode kabel naast de groene 30A zekeringen lieten de Ampéres zakken van 0,47A naar ong. 0,39A dus ook daar verbruikt hij wat maar ik weet niet of dit te verwaarlozen valt of eventueel ook met de dynamo temaken heeft.

Vervolgens ging hij met het loshalen van de zwarte kabel van 0,39A naar 0,11A. Dus daar zit wel degelijk iets niet goed.




De dynamo is misschien 1,5 jaar oud nu en laad verder tijdens het rijden wel goed bij.

Ik heb wel in de tussentijd al een keer de spanningsregelaar moeten vervangen omdat mijn verlichting telkens knipperde. Maar verder nooit problemen gehad.

De kabels lijken verder ook allemaal goed vast te zitten. En de massa's onder de accu heb ik ook al een keer goed schoongemaakt dus dat zou ook gewoon goed contant moeten maken.

Ik heb wel eens ooit iets gelezen over de kabel van de dynamo zelf dat die nog wel eens inwendig kapot gaan.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #13  
Old 26-08-2024, 09:28
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Je hebt je het leven aanzienlijk makkelijker gemaakt, op basis van je meting kun je nu verder het circuit met de lekkage in. Zoals je zelf al aangeeft zit op die zwarte kabel enkel de B+/30 van de dynamo, het moet daar dus wel in zitten.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen (maar gaat geheid hetzelfde resultaat geven), is de kabel op de accu te laten zitten en de B+ van de dynamo losgooien, dan zou hij ook naar 0(,11) moeten vallen. Als hij niet wegvalt is de isolatie van je B+ kabel ergens beschadigd. Maar mijns inziens moet je op zoek naar een nieuwe/andere dynamo.
__________________

Last edited by VeeDubber : 26-08-2024 at 09:31.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-08-2024, 11:25
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,655
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je hebt je het leven aanzienlijk makkelijker gemaakt, op basis van je meting kun je nu verder het circuit met de lekkage in. Zoals je zelf al aangeeft zit op die zwarte kabel enkel de B+/30 van de dynamo, het moet daar dus wel in zitten.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen (maar gaat geheid hetzelfde resultaat geven), is de kabel op de accu te laten zitten en de B+ van de dynamo losgooien, dan zou hij ook naar 0(,11) moeten vallen. Als hij niet wegvalt is de isolatie van je B+ kabel ergens beschadigd. Maar mijns inziens moet je op zoek naar een nieuwe/andere dynamo.


Ik ben allang blij dat ik nu een stuk dichter bij de oorzaak ben van het probleem. Ik ga dat met die kabel wel nog even proberen omdat de dynamo nog niet oud is.

De overige 0,10A die hij pakte op de eerste rode draad, is dit te verwaarlozen of moet ik hier ook nog even goed naar kijken?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #15  
Old 29-08-2024, 14:36
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

0,1A is een beetje de grens van wat als toelaatbaar wordt gezien. Als je het leuk vind en/of graag wil dat je accu langer meegaat, kun je ook hier het circuit in en 1 voor 1 dingen uitsluiten, maar je kan het gezien het verbruik ook laten voor wat het is.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum