![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Beste,
Is dus een project geworden naar 1.9td.. Ik heb via dit forum een Passat B1 overgenomen, hierin zit een 1.6td van een golf 2. Nu was het bij aankoop al zo dat ie ietwat overdruk had vanuit het carter; dit is helaas binnen een paar dagen behoorlijk geworden: als je de oliedop eraf draait waaien je haren strak naar achter.. In de eerste instantie dacht ik er niet veel van aangezien dit schijnt te horen (blijven oude blokjes), daarbij had de vorige eigenaar een compressie test gedaan en deze scheen in orde te zijn; binnen de specs van VW, aldus de verkoper. Een goede garage bij mij in de buurt kon mij vertellen dat dit betekende dat mijn zuiger veren op waren (wat logisch klinkt, waar komt de druk anders vandaan?). Bij hem zal een 'revisie' (ander onderblok erin) tussen de 1000 en 2000 euro kosten, maar dan heb ik een sloop blokkie wat wss over een jaar wederom gaar is. Wil dus graag ZELF de zuiger veren gaan vervangen, met behulp van een doe het zelf garage (met de nodige professionele hulp, althans dat hoop ik dan). Zit ik wel met een aantal vragen: 1. Als ik de zuiger veren ga vervangen moet ik het blok wss honen? laten doen? zelf doen? 2. Na het honen; moeten er dan niet nieuwe zuigers in? Of volsta ik met alleen de nieuwe veren? 3. De verkoper vertelde me alle lagers vervangen te hebben (zowel van de krukas als van de nokkenas) Deze kan ik gewoon blijven gebruiken niet waar? 4. Is het verstandig om het blok (te laten?) reinigen idzv KVS kanalen, olie kanalen etc.? 5. Keerringen pakkingen e.d zijn al vervangen, nog een keer doen bij demontage? 6. Vervangen zuiger lager (dat buissie..)? 7. Waar kan ik de onderdelen het beste kopen? 8. Nu ik toch het blok uit elkaar ga trekken wil ik meteen die dingen veranderen die nodig zijn om de vermogens toename aan te kunnen. 130pk wil ik toch wel graag halen, natuurlijk mag het vermogen niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid.. (en daar wil ik dan ook best een paar centen in steken.) Na antwoorden van deze vragen ga ik een lijst opstellen, misschien handig voor andere in de toekomst. Ook wil ik dit projectje gaan documenteren; eventueel een 'how-to' van maken; mits daar interesse voor is. Bij voorbaat dank voor de antwoorden! Last edited by robertoal : 29-06-2012 at 18:45. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Zo lang de compressie goed is en het olieverbruik niet enorm is; lekker zo laten.
"if it works, don't fix it" is mij altijd geleerd ![]()
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Op zich een wijze uitspraak
![]() Alleen moet ik ermee naar frankrijk, volgens de garage meneer was het min of meer een wonder dat ie nog liep.. zo achterlijk veel 'blow-by'. Toen ik hem vroeg of ie nog 200 km zou lopen keek ie erg bedenkelijk.. Dus wat is wijsheid? ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Ander gebruikt exemplaar zoeken. Neem bijv. een blok met motorcode 1v, dat zijn milieu diesels met kleine pomp en turbo en die hebben vaak wat minder te verduren gehad. Ben je ook voor een paar centen klaar. En anders idd als ie nog loopt en olieverbruik enigzins acceptabel is gwn lekker doortokkelen
![]()
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> ![]() ![]() Út Fryslân ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Als de verkoper al zegt dat hij de nokkenaslagers vervangen heft zou ik daar al mn bedenkingen bij hebben omdat je die niet kunt vervangen, nokas loopt namelijk rechtstreeks id ciinderkop.
Maar dat terzijde, als je zuigerveren gaat vervangen moet een boring zowieso altijd gehoond worden om hem te ,ontglazen, je brengt hiermee een nieuw hoonpatroon (45 Graden strepen) in de cilinderwand waarop de nieuwe veren af dichten. Doe je dit niet gaan de nieuwe veren nooit afdichten en blijft het probleem. Voordat je uberhaupt gaat honen moet je eerst de slijtage van je zuiger en cilinderwand meten, als de zuigerspeling nu al tegen of over de tolerantie heen zit en je gaat honen wordt de speling te groot ook al wordt je boring van honen maar een heel klein beetje ruimer. Als je de speling gecontoleerd heb en deze is nog binnen de tolerantie dan kun je het af met het plaatsen van nieuwe veren. Ik zou als je de zuigers er toch uit hebtr gewoon meteen de drijfstanglagers preventief vernieuwen, kosten weinig later groot plezier! ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Enne, zuigerlager?? het is geen brommer!!
![]() Pistonpen gebeurd niets mee, kun je gewoon laten zitten. |
#7
|
|||
|
|||
![]() @ Johan1982MK1
Op zich een idee ware het niet dat ik wel een beetje vooruit wil komen.. Het is vrij lastig te zien hoeveel olie hij verbruikt; het sputtert namelijk uit de oliepeilstok (ten minste wat daarvan over is, er zit geen buisje aan -> zit er los in). In de vakantie ga ik minstens 5000km rijden; lijkt me wel een gok dan? @mk2d Dank voor je duidelijk uitleg! Begin idd steeds meer te twijfelen over de eerlijkheid van deze persoon; hoewel hij mij zeer betrouwbaar overkwam. Ik ga hem sowieso even bellen. Weet jij misschien waar ik het beste onderdelen kan kopen? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Ik kan je alle onderdelen leveren, ook eventueel honen of ander revisiewerk kan ik voor je doen dus laat maar weten.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() PM
![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Je carterontluchting heb je al gecontroleerd of deze open is?
Verder kun je achteraf pas zeggen wat een goede keuze is, andere motor of revisie.. Ik zou voor de laatste gaan. De motor moet toch uit elkaar, meet alles op en dan kun je nog beslissen. Mijn AAZ (1900TD) motor heb ik ook gereviseerd. Zuigers waren prima, de rest qua lagers, zuigerveren, hydraulische klepstoters, verstuivers laten reviseren en andere slijtage delen heb ik vervangen. Dat koste zo'n 750 Ã* 1000 euro aan delen, en een paar avonden werk natuurlijk ![]() Met een andere motor koop je altijd de ellende van een ander, en met revisie weet je wat je in huis hebt ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#11
|
|||
|
|||
![]() amen!
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Lijkt zeker open de ontluchting: er blaast immers behoorlijk veel lucht uit.. Dacht ik dus ook! ik wil niet weer iemand meuk kopen, hierna weet ik iig zeker dat het goed zit. Maak vandaag een afspraak met mk2d (Peter). Het blok licht er overigens op 2 bouten na al uit! makkelijker dan ik had verwacht ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
VW is net Lego ![]() Succes! ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#14
|
||||
|
||||
![]() Ik zou niet teveel waarde hechten aan blazende carterdop... Je oliepeilstok zou ik gewoon eens een nieuwe buis in draaien...
Mijn TD (CY) blies mn handen al zwart bij 230k (toen ik m kocht), nu bij 326k doet ie dat nog steeds, nooit iets aan gedaan. Gewoon rijden met die hap, kan nauwelijks wat mis mee gaan! Voor een 130pk project zou ik een ander blokje scoren en dat in alle rust opbouwen terwijl je hiermee lekker rijdt ![]()
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Nieuwe ontwikkelingen!
Uiteindelijk heeft Peter (mk2d) me overgehaald om een 1.9td erin te lepelen.. Deze had hij nog liggen en kan ik tegen een redelijke prijs overnemen; komt ie hem ook nog eens bezorgen ![]() Redenen dat ik het 1.6 toch niet ga oppoetsen: - Kop is wss ook lek (olie in koelvloeistof) - Bestaat een kans dat zuigers ook vervangen moeten worden - Beperkte mogelijkheden tot meer vermogen (voornamelijk wat betreft kop) - toen ik olie ging aftappen kwam er (zelfs met bijvullen) nog maar een mager litertje uit.. - Het bedrag van tenminste 1000 euro (met nieuwe zuigers e.d. ga je toch al richting de 1500 of meer..) - Ik ben student ![]() Dus. 1.9 word het. @Zollie Wat is je stijl van rijden? Misschien dat het daar ook aan ligt dat ie nog zo lang door pruttelt? Qua power: eerst nog ff sparen en mk1 tfsi afmaken, daarna rustig aan grotere (vnt) turbo erop schroeven; zie wel. Eerst wil ik een betrouwbare relatief snelle daily hebben; 100 pk schijnt toch wel haalbaar te zijn. Nog een dankje aan Peter voor zijn geduld en duidelijke uitleg; top ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() Ik rijd voornamelijk snelwegkilometers met ongeveer 135 op de klok, ik gebruik de derde versnelling volop bij het invoegen en op vakantie haalt ie de 170 wel eens
![]() Ik rijd dus niet als een oud wijf, wel goed warmrijden voor het gas een beetje open gaat. Heb er wel een iets zwaardere bak achter om de toeren te beperken. Maarja, het ene blazen is t andere niet, maar diesels blijven diesels ![]() ![]() Ohja, voor vragen over inbouw 1,9D in passat, stuur ff berichtje, ik heb het al gedaan! als je 1,9 nog een dwarsliggende motor is is het lastigste onderdeel het oliefilterhuis!! Zoek er eentje van een Audi 80 TD/TDI of van een audi 1,8T motor!!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() Last edited by Zollie : 27-06-2012 at 08:15. |
#17
|
|||
|
|||
![]() Nu ik je bericht zo lees.. had ik beter door kunnen tukkelen .. Aan de andere kant is het een mooi excuus voor een projectje :-D
Heb de karterpan eraf van het oude 1.6 blokje; als je handmatig de krukas draait dan probeert ie compressie op te bouwen.. lekt alleen instant weg (je hoort hem behoorlijk zuchten als je draait.) Zollie; bedankt voor je hulp! je krijgt van mij een pmetje! Wat foto's van het project: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat er nu gedaan is: - Bitumen deels weggehaald om het roest te bekijken; valt mee, voornamelijk oppervlakkig. Totdat ik bij de bij het voetengedeelte van de bestuurder kwam; behoorlijk doorgerot gat daar. Maar dat is ongeveer het ergste; valt dus allemaal wel mee. - Oude blok eruit -> 1.9td blok hangt er nu netjes in (op aangepaste ophang punt aan bestuurders kant) - Dynamo komt niet uit.. Ben nu van plan om het oude poelie syteem van de 1.6 over te zetten naar de 1.9; hopelijk past dit? iemand hier nog iedeen over? - Carterpan was te groot; de oude erop geplakt -> past! Iemand een idee of dit uitmaakt voor het aanzuichen van olie? - @zollie ik heb een oliekoeler erop -> dit past gewoon prima? Nog wat vragen voor jullie experts: - Als ik de motor ga starten: spuit ik wat olie in de cilinders; laat ik hem eerst zonder starten een paar keer draaien en check ik op oliedruk, dan pas starten. Mis ik iets? EN: HOE LEES IK DE OLIEDRUK AF? METERTJE KOPEN.. OF..? -Over de poelies: de poelie van de krukas lijkt te gaan passen (auto staat ergens anders kan dus niet even snel kijken) de poelie aansluiting van de waterpomp daarentegen lijkt compleet anders; hoe is dit op te lossen? zijn de waterpompen uitwisselbaar? - Heeft iemand een schema van de koelpijpen? wil zeker weten dat ik alles goed aansluit voordat ik start. - Laatste vraag over stroom: enige wat ik aan hoef te sluiten (om te starten) is het volgende: - Diesel cut off op pomp - Gloeipluggen - Startmotor (1 x relais en 1 x dikke plus van accu) - de 'aarde' naar chassis - Vergeet ik nog iets? Dank bij voorbaat! |
#18
|
||||
|
||||
![]() Bekende auto, had aan het begin al zo'n idee dat het deze zou zijn.
![]() Succes! ![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#19
|
|||
|
|||
![]() Deze is inderdaad vaker ter sprake geweest op dit forum!
Gelukkig voor mij is het plaatwerk grotendeels gedaan ![]() Nu nog SNEL dit blok erin krijgen (moet volgende week zondag ermee op vakantie ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]() had dit topic al voorbij zien komen maar wist niet dat het over deze auto ging.
vaag dat die motor niet goed was, ben een paar keer bij de opbouw van dit ding wezen kijken toen ze ermee in de weer waren en na aanschaf van het blok is ie helemaal uit elkaar geweest en gecheckt. ook heeft hij er tot op de dag dat hij wegging probleemloos mee gereden. motorisch iig, wel wat kleine probleempjes gehad. intercoolerslang rammelende uitlaat enz. ik zie hem morgen weer, zal eens van dit probleem vertellen. jij hebt hem niet meer gesproken? |