![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hallo,
Ik zit met een klein probleem, heb in februari een VW Bora 2.0 8v gekocht van Januari 2002. Bij omdraaien sleutel draait de startmotor prima, en als je net gereden hebt ( een uur eerder ofzo) slaat hij prima aan. Alleen als de auto n tijdje heeft stilgestaan dan slaat hij pas aan zodra je 'n paar keer het gaspedaal bediend hebt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee meer waar ik het moet zoeken.. Hieronder het begeleidend verhaal, met alles wat ik al gedaan en vervangen heb. Bij aankoop en proefrit brandde het motormanagementlampje al, dit heb ik echter genegeerd omdat ik niet echt iets merkte, en de technische staat naar mijn idee ook goed was.. Helaas kwam ik er na een paar dagen achter dat de motor enigzins bokte bij stationair draaien. Naar aanleiding hiervan maar eens uitgelezen, zaten foutcodes in het koelsysteem, en de Kat. werking. vcds codes: 16804, 17704. Toen maar gekeken om de koelvloeistoftemperatuursensor te vervangen, motor geflusht (Forté motor flush), de injectoren laten reinigen, beurtje gedaan, olie+filters vervangen, incl brandstoffilter en bougies. Hierbij kwam ik erachter dat 1 van de bougies schuin erin gedraaid was. Ik heb t bougiedraad gerepareerd, en daarna de bougie er recht in gedraaid, met het idee dat het slecht lopen wellicht was afgelopen.. Helaas! ook met alle filters nieuw, schone olie en de injectoren schoon en de bougies vervangen, nog altijd geen verbetering. Helaas helaas echter, start hij sinds ik klaar ben met alles ook erg slecht. Ik hoopte dat jullie me daarmee kunnen helpen. Enige foutcode die de auto nog aangeeft nu is de werking van de kat. De 1e lambdasonde is al vervangen, dus hoogstwaarschijnlijk is de kat gewoon kapot en aan vervanging toe. Dit lijkt me echter vrij weinig te maken te hebben met het slechte starten. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen! Alvast hartelijk bedankt! Groet, Jalke |
#2
|
||||
|
||||
![]() Hey jalke,
kunnen meerdere dingen aan de hand zijn, even een opsomming wat ik denk; * Compressie in 1 van de cilinders te laag. * Lambdasonde kabel controleren/doormeten. * misschien zelfs bougiekabels.. Verder zal ik ondertussen kijken met de diognose machine... De Kat lijkt me niet het te vervangend onderdeel dat de startproblemen zal verhelpen... succes!
__________________
"Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen." ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]() ik heb zelf gelukkig vag-com hier op mn laptop, incl bijbehorende stekker, dus uitlezen is nooit n probleem
![]() ![]() zou hij op de lambdasonde geen foutcode moeten geven? de voorste lambda sonde heb ik namelijk al vervangen, en dat had eigenlijk vrij weinig effect, heb toen de oude doorgemeten en t bleek eigenlijk niet nodig.. helaas nemen ze bij de dealer geen speciaal bestelde onderdelen terug ![]() bougiekabels heb ik idd ook aan zitten denken, daar ga ik morgen even naar kijken, maar in principe moet hij dan ook op toeren minder goed lopen als je overslag hebt toch? compressie is idd een idee, alleen wil ik deze optie tot het laatste bewaren eigenlijk.. heb net 2 keer de inlaat eraf gehad, voor de injectoren, de 1e keer lekte er eentje iets langs de galerij heen.. ![]() voor een compressiemeting moet de inlaat er weer af vrees ik.. ![]() ik ga in ieder geval de lambdasondekabel meten, en even de weerstand van mn bougiekabels controleren ![]() in ieder geval bedankt voor het meedenken!! |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lambdasonde kan niks met de koude start te maken hebben, hij is dan nog niet in werking.
Loopt de motor slecht of loopt deze op drie cilinders ?? Dat is een heel groot verschil. Zit een storing van de katalysator in, is het niet zo dat het element los zit ?? Kijk eens naar de waarde van de temperatuur voeler.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd?
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Kleine update:
- Gasklephuis is schoongemaakt en opnieuw ingeleerd. - Weerstand van de bougiekabels doorgemeten. 1: 6.2 Kilo Ohm 2: 6.3 Kilo Ohm 3: 7.2 Kilo Ohm 4: 6.2 Kilo Ohm waarde volgens Elsa: 4-8 Kilo Ohm. - Bougiekabel van de 3e cilinder vervangen. Nieuwe kabel: 6.2 Kilo Ohm weerstand - Sindsdien overslag op de 3e cilinder - Bobine voor de zekerheid vervangen, is helaas NIET de oplossing.. enige wat ik nog kan bedenken is de injector.. het zou best eens kunnen dat de motor daarom ook bokt dacht ik.. iemand daar ideeën over? iemand een idee hoe ik dit kan testen zonder de hele zooi los te halen? Aanstuur tijd in de computer bij stationair draaien is 4.42 MS.. |
#7
|
|||
|
|||
![]() @Spierings:
nee klopt, dat idee had ik ook al.. motor liep eerst slecht, enigzins bokkend.. sinds gister (na meten bougiekabels) looptie soms slecht, dan weer op 3 cilinders.. overslag staat er ook in nu.. ik denk aan de injector..? Katalysator weet ik niet. element los moet je kunnen horen toch? gerammel enz bij draaiende motor? maar eerlijk gezegd is de kat op dit moment m'n minste zorg ![]() waarde van de koelvloeistoftemperatuursensor klopt naar mijn idee.. zit ook al een nieuwe in.. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Brandstoffilter verstopt? Zit onder de wagen.
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Was ook mijn gedachte, maar is ook al vervangen.. ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Gister alles nogmaals nagelopen, wel iets vettigheid bij de inlaatklep van de 3e cilinder.. bougie ook helemaal onder de olie en benz. Vonkte niet meer. Hoogstwaarschijnlijk olielekkage langs de inlaatklep..
Wellicht daardoor ook t bokken en slecht starten... vandaag compressie gemeten, 14 bar op alle cilinders.. Toen uit wanhoop n setje injectoren gehaald met drukregelaar en galerij.. in groenlo bij klein gunnewiek, deze ingebouwd en helemaal niets veranderd.. verdomme n stel prima injectoren verwisseld voor nix, naja nix aan te doen, die verkoop ik wel weer.. toen gaan nadenken over de 3e cilinder en de zwarte bougie, daarna nog ff snel (moest voor 4 uur) 1 nieuwe bougie gehaald, ingedraaid en weer lopen als vanouds.. (met iets n bokje erin) Als t zo blijft doe ik er niets meer aan, volgend weekend ff kijken of de nieuwe bougie weer zwart is, dan evt nog de klephoedjes vervangen van de inlaatkleppen. Schijnen ze vaker langs te lekken.. Iemand ervaring met de klephoedjes? |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lijkt mij zeer sterk dat deze zo erg langs de klephoedjes lekt dat de cilinder overslag krijgt, dan zou je ook zeer veel blauwe rook moeten hebben uit de uitlaat.
Zou dan eerder de bougiekabel/bobine verdenken.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Ja. Dat dacht ik eerst ook, alleen rijd sinds kort (3 weken ofzo) met 5w30 olie..
Bougie was helemaal zwart, ding verbruikt ook iets olie, lag ook heeel iets olie in de inlaat gister.. Blauwe rook heb ik ook.. Bougiekabels en bobine zijn splinternieuw! Allen donderdag vervangen.. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Meestal komt olie verbruik bij een 2.0 door de zuigerveren, niet de klepseals.
Beter is om 10w40 te gebruiken en de olie om de 15000 te vervangen.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#14
|
|||
|
|||
![]() Aha okee! Maar na t vervangen van de bougie ist afgelopen met overslaan...
Dus das wel gek opzich.. Ga idd zsm even olie vervangen door 10w40 weer.. En dan even kijken of er iets veranderd.. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Stationair bokken was bij onze Beetle AQY opgelost na vervanging van nokkenas-positiesensor....
__________________
Polo 9N TDI - 145pk / 340Nm by VVT
![]() MK4 TDI (AGR) - 435000km => SOLD!
Passat 3B Variant (AHU) - Chipped by VAGtechniek
![]() |
#16
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Serieus ja? zou t dan toch zo simpel zijn? is inderdaad n goeie om eens te proberen wellicht.. zijn die duur of weet je dat zo niet meer? ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Quote:
aha okee! ![]() maar dat verklaard niet waarom de inlaat erg vet is? bij de injectoren bedoel ik dan.. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Quote:
goh, goede vraag.... sensor opzich was niet heel duur volgens mij, het werk wat je ermee hebt eerder... ![]()
__________________
Polo 9N TDI - 145pk / 340Nm by VVT
![]() MK4 TDI (AGR) - 435000km => SOLD!
Passat 3B Variant (AHU) - Chipped by VAGtechniek
![]() |
#19
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Inlaat kan toch wel vettig zijn van de carterontluchting. Als de nokkenassensor niet goed zou zijn zit hier meestal een storing van in ![]()
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#20
|
||||
|
||||
![]() NGK Bougies?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|