Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-11-2012, 14:38
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Question AAZ TD Krukaspoelie trilt keihard en piept als een malle!

Ik recentelijk een golf 3 AAZ in mijn caddy gekregen waarbij de bout van de krukaspoelie direct vervangen is voor een nieuwe maar nu begint langzamerhand die poelie zich als een kromme hoepel te gedragen en het lawaai wordt ook steeds erger. Het is echt zo,n tjiep tjiep tjiep piepend geluid....

Gelukkig heb ik er totaal na het constateren van het gepiep en kabaal maar 40 km mee gereden.

Vanavond zal ik de rit naar de garage toch moeten maken. Wederom iets van 50 km.

Een maat van mij adviseerde wd40 op de poelie te spuiten. Dat heb ik nog niet gedaan.

Alle tips zijn welkom!
Reply With Quote
  #2  
Old 15-11-2012, 14:49
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Ik zou hier zeker geen 50 kilometer meer mee rijden iig.
Als de poelie losloopt ben je verder van huis.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #3  
Old 15-11-2012, 14:54
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Ik zou hier zeker geen 50 kilometer meer mee rijden iig.
Als de poelie losloopt ben je verder van huis.


Hmm ok. Ik heb zojuist vernomen dat de poelie wel krachtig is aangedraaid. Het was ook een nieuwe originele rekbout.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-11-2012, 15:00
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Het tandwiel van de distributieriem zit met de bout aan de krukas vast en daarop word de poelie geschroefd, dus de poelie kan wel loslopen.
Gevolg zou zijn dat de multiriem er afloopt en in het ergste geval tussen de distributieriem beland met alle gevolgen van dien.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #5  
Old 15-11-2012, 15:45
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Omdat ik geen andere opties heb dan vanavond naar die garage te rijden heb ik net met de hand gevoeld of er speling op zat maar ik voel werkelijk helemaal niets?

Of is dit niet waarneembaar met blote handen?

Misschien nog andere tips hoe ik dit kan testen?

Ik heb die 19kants dop helaas niet in bezit...
Reply With Quote
  #6  
Old 15-11-2012, 17:04
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

ik zou eerst eens de spanning van de multiriem eraf halen en dan nog eens voelen of er speling op zit .
ik heb het met de poelie van de waterpomp een keer gehad ,het blok klapperde als een gek en kon niks vinden totdat de spanning van de riem af was toen was wel te voelen hoe los de poelie zat

edit: ook nog wat andere info gekregen (Egbert )

De poelie zit waarschijnlijk niet los!

Betreft een multisnaar poelie! Deze poelies zijn uitgevoerd met rubber binnenin. Een zogenaamde trillingsdemper! (kun je ook zien zitten)

Hoogstwaarschijnlijk is het rubber gescheurd!



http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijv...yen-AMT030234W/



Zie bovenstaande link,dan heb je een beetje een idee
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v

Last edited by ewcaddymk1 : 15-11-2012 at 22:53.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-11-2012, 16:13
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Aha goed punt!

gisteren er naartoe gereden en het bleek een te droge multieriem hahaha Beetje wd40 en het was weg. Het heen en weer klapperen doet hij nog steeds een beetje maar dat zou idd dat rubber kunnen zijn.

Op de terugweg de bak kapot gereden met veel gefluit en nu ziet ie vast in zijn 5. Kan wel schakelen en in zijn vrij zetten maar hij blijft in de 5 zitten. Net een nieuwe drukgroep en koppelingsplaat erin laten zetten.

Kuthok
Reply With Quote
  #8  
Old 20-11-2012, 23:23
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Dan zat er waarschijnlijk niet genoeg olie in de bak... De 5 loopt dan meestal stuk. Stiekem niet helemaal de auto aan te rekenen natuurlijk.

Trillingsdempers willen wel eens kapot gaan inderdaad.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 12-12-2012, 01:36
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Dan zat er waarschijnlijk niet genoeg olie in de bak... De 5 loopt dan meestal stuk. Stiekem niet helemaal de auto aan te rekenen natuurlijk.

Trillingsdempers willen wel eens kapot gaan inderdaad.


Nee dat is helemaal waar!


Weet iemand trouwens of het makkelijk is om zomaar effe zonder risico die trillingsdemper te vervangen of is het zo,n flinke ingreep dat de halve distributie er weer af moet?

Last edited by The Clauw : 20-02-2013 at 15:25.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-12-2012, 10:09
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

valt mee dacht ik, zit toch voor de distributie dus spanning eraf 4 inbusboutjes los en klaar volgens mij
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum