![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Waarschijnlijk is mijn ontstekingsmodule niet meer goed van mijn 1.3 MH uit 1988 met 150 000 op de teller
Uit stilstand optrekken moet met véél gas om te voorkomen dat de motor afslaat en met schakelen naar de 2e versnelling ook 3e 4e 5e is het ook maar is het minder, waarschijnlijk omdat de wagen dan al rolt zeg maar De auto rijdt niet harder dat 130 terwijl ik er al bijna 150 mee heb gehaald toen ie "niet goed" was afgesteld en de slangetjes anders aangesloten waren Ik ben gister bij Dragon geweest om evt de carb te reviseren maar dat was niet nodig blijkbaar, alles is weer goed afgesteld en aangesloten zoals het hoort en de klachten zijn eigenlijk verergert vergeleken met hoe het was (maar ook de oude situatie was niet goed) Bij het loshalen van de plastik verdeler kap kwam er viezigheid en stukjes plastic uit zetten dus hier moet iets mis gegaan zijn Carburateur is goed bevonden door Dragon Bougi's + kabels zijn nieuw Alle slangen kabels en leidingen zitten nu zoals het hoort en lekken niet (meer) Nu is mijn vraag WIE heeft er voor mij een komplete ontsteking te leen of te koop die OPZEKER goed is? kompleet met bougiekabels verdelerkap en de komplete ontstekings module zodat ik het eerst kan testen of dit wel het probleem is zodat ik niet voor niets een paar hondert euro moet uitgeven VW nr 030 905 205 A, Bosch 0 237 021 043 Liefst alles kompleet want een kap van Piet en een kabeltje van Kees schiet niet op natuurlijk het verzenden of ophalen is voor mijn rekening uiteraard Of misschien heeft iemand een idee wat het ook kan zijn? Want wij weten het anders niet meer |
#2
|
|||
|
|||
![]() Weet iemand trouwens of de ontstekingen van de 1.3 met motorcode NZ en MH uitwisselbaar zijn?
Ik heb er een gevonden maar die zou van een NZ (injectie) zijn? Weet iemand dit? Ik hoor het graag |
#3
|
|||
|
|||
![]() Niemand???????
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Je moet even goed kijken hoeveel open 'vakjes' je ontsteking heeft in de metalen ring. Dit moeten er 4 zijn voor een carburatiemotor. Bij een computergestuurde motor kan dit er best eens eentje zijn, let daarop, voor de rest lijkt me dat zuks moet gaan passen toch?
Als er nu vacuumvervroeging op zit, zo'n potje aan de zijkant, zou ik er nu eentje nemen die dat ook heeft. Heb je kunnen achterhalen waar de stukjes plastic vandaan komen? Ik heb een keer gezien dat de as waar de rotor op zat erg veel speling had, de bus waar deze in loopt was erg ruim geworden, daardoor kwam de rotor tegen de verdelerkap. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Ja ik heb vacuum vervroeging en zo'n stekker voor de hallgever?
De rotor heeft geen plekjes van het raken in de verdelerkap, kap trouwens ook niet De stukjes leken er wel op dat het ooit een ring oid geweest kan zijn Om te kijken waar het plastic vandaan komt moet ik hem open maken en dat wou ik eigenlijk doen als ik een goede vervanger had zodat mocht ik hem naar zijn grootje helpen of iets kwijt raken ben ik toch nog mobiel klinkt het jou trouwens logisch dat hij met optrekken geen kracht heeft en dat het aan de ontsteking ligt? Met mijn 0,0 ervaring zeg ik een vonk is een vonk en daarom zocht ik eerst in de carburateur en brandstof/lucht aanvoer e.d,,,maar dat blijkt het niet te zijn Last edited by T3 fan : 02-07-2013 at 22:13. Reason: toevoeging type en cc |
#6
|
||||
|
||||
![]() Klinkt inderdaad logisch, naast dat de vonk krachtig moet zijn moet deze ook op het juiste moment plaatsvinden, hoe sneller de motor draait, hoe vroeger ontstoken moet worden. De klap komt namelijk even na de vonk, niet precies gelijk. Staat je tijdstip niet goed, dan heb je ook minder vermogen...
|
#7
|
||||
|
||||
![]() NZ en MH zijn uitwisselbaar qua ontsteking.
Kan best zijn dat alleen je vacuumvervroeger stuk is, die is los te vervangen. Plastic stukjes kunnen best van de stofring komen die achter de rotor hoort te zitten. Dat ding gaat 9 van de 10x los in de ontsteking. Rammelt daar, kan niet zoveel kwaad, maar kan ook stuk gaan. Een vonk moet idd krachtig genoeg zijn en op het juiste tijdstip. Als je hallgever stuk was had je gewoon geen draaiende motor of een die dan wel, dan niet functioneert.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#8
|
|||
|
|||
![]() @Joris_MK1
Mja,,okee de ontsteking is afgesteld met een lamp door iemand die weet hoe het moet dus het moment is goed ,,, Ik heb mee staan kijken en heb gezien dat het streepje met variabel aantal toeren mooi netjes bleef staan waar ie op gezet is @The_Maxx Bedankt voor je info want met de VAG nrs kom ik ook niet uit Nu begrijp ik dat een ontsteking met een vacuumpomp én hallgever stekker uit een 1,3 genoeg is Zoals ik al zei, het moment is goed maar ik wist niet dat een vonk te zwak kon zijn, ik dacht dat als je een vonk hebt dat dat genoeg was Dat pompje op de ontsteking zou ook goed zijn want als je er met een slangetje op blaast/zuigt beweegt er iets in de ontsteking en geen lek of zo Ik ga eerst maar eens een goeie zoeken en dan die van mij eens uitelkaar halen en kijken of ik er wat mee kan In ieder geval bedankt jongens Als ik nog vragen heb dan lees je het hier weer Last edited by T3 fan : 03-07-2013 at 17:49. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Dat lijkt me wel een probleem, dan werkt je vervroeging niet! Het streepje zou naar achteren moeten trekken bij hogere toerentallen....
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Quote:
EEUUUUHHH,,,,,O,,,,,dan maar weer opnieuw beginnen ![]() Heeft dat een oorzaak? of is dat af te stellen? Domme vraag misschien maar als ik ergens ECHT geen verstand van heb is het wel van een ontsteking en dat bij elke auto ALLES weer anders is maakt het alleen nóg ingewikkelder |
#11
|
|||
|
|||
![]() Mischien het membraan van de vervroeger gescheurd. Moet je even op het die aansluiting zuigen. Als je daar geen vaccuum kunt houden is die lek en zal de niet vervroegen
![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Ja dat hebben we gedaan en was goed,,,kon zelfs iets zien bewegen in de verdeler dus die zou dan goed moeten zijn,,,toch?
Ik kan echt niets anders verzinnen dan het hele ding vervangen en dan bidden dat het opgelost is want het gaat een héééél lang verhaal worden zo vrees ik |
#13
|
|||
|
|||
![]() Omdat het zo lekker mee zit om een garage te vinden op Z-V die met een strobo mijn ontsteking wil afstellen en hij nu schijnbaar niet goed staat wil ik een lamp gaan kopen.
Nu heb ik deze gevonden (de goedkoopste) maar heeft er iemand ervaring met dit apparaat en is dit een met een beetje levensduur en kwaliteit,,,de prijs zegt van "waarschijnlijk niet" maar veel van mijn gereedschap komt bij liddl vandaan en ben ik ook tevreden mee http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...ling-6-12v.html Weet iemand hoe je het met een lamp moet afstellen? Ik heb gehoort dat het vacuum slangetje los moet en dan afstellen Maar weet iemand het hele verhaal hoe het PRECIES moet? Het gaat om een 1.3 MH uit '88 Wat ik begrepen heb is Warme motor + en - van de lamp op accu 3e draad op de 1e cylinder (distributie kant) Vacuumslang van het potje op de ontsteking Aan de ontsteking draaien tot het streepje van de Vsnaar poelie naar dynamo op het kerfje staat Zo goed?,,,vergeet ik iets of verkeert? Ik hoor het graag |
#14
|
||||
|
||||
![]() Volgens mij heb je het goed begrepen.
![]() |
#15
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Okee,,,en dat slangetje moet die gewoon open blijven of moet die (of juist het potje) afgesloten worden? Kan pas morgen bestellen ![]() ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]() of dat slangetjes afgedopt moet worden is mij ook niet duidelijk..
heb het zelf er toen op gelaten en warm de ontsteking 1mm voor het kerfje gezet. toen trok die wat beter vanuit stilstand. Dat pistool is prima, hoeft enkel te flitsen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 07-07-2013 at 09:06. |
#17
|
||||
|
||||
![]() Als je het open laat zal de carb. valse lucht trekken; heel weinig, en bij stationair draaien merk je daar niets van. Je zou het voor de zekerheid even kunnen afsluiten, dan kun je na het afstellen meteen checken of de vervroeging werkt door even gas te geven.
Edit: Die laatste zin klopt niet, je kunt het natuurljk pas checken nadat je het slangetje weer gemonteerd hebt. Grr... Last edited by Erik Baas : 07-07-2013 at 22:45. |
#18
|
|||
|
|||
![]() Kijk,,,daar heb ik wat aan,,,,,,
De strobo van de ad die ik heb laten zien is er pas over 2 maanden (30 augustus MISSCHIEN) Ik ben voor deze gegaan omdat ik best haast heb en deze in Vlissingen misschien af te halen was Maar neuuuu,,,dat kan niet,,,uitsluitend per post ![]() Dus nu maar wat anders zoeken Dus als het slangetje los is zou de ontsteking niet meer op het zelfde moment staan als nu? Ik begrijp er steeds minder van, echt waar ![]() Als het maar werkt Wanneer ik een lamp binnen heb gooi ik wat er naar boven komt weer op dit draadje positief of niet |
#19
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als de motor stationair draait is er weinig vacuum in de carburateur, en doet de vervroeging dus (vrijwel) niets. Pas als je gas geeft en het vacuum sterker wordt, wordt via dat slangetje het membraan in dat "potje" bewogen, en via een mechaniekje zal dat de contactpuntjes iets verdraaien. Op http://www.hyperlinc.nl/voorontstek...rontsteking.htm staat een vrij goed verhaal, zonder al te veel technisch gewauwel. ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Bedankt Erik Nu begrijp ik véél beter hoe het zit en werkt Zelfs het afstellen er van wordt goed en duidelijk uitgelegt en idd ZONDER gewauwel of termen die je niet kan uitspreken Dit is precies wat een simpele ziel nodig heeft om iets te leren Geen woord engels of interessant gedoe,,,,,HEERLIJK Voor iedereen die er net zoveel van snapt als ikkes kan ik dit heel erg aanbevelen ![]() ![]() |