Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-06-2013, 09:53
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default ontsteking

Waarschijnlijk is mijn ontstekingsmodule niet meer goed van mijn 1.3 MH uit 1988 met 150 000 op de teller
Uit stilstand optrekken moet met véél gas om te voorkomen dat de motor afslaat en met schakelen naar de 2e versnelling ook 3e 4e 5e is het ook maar is het minder, waarschijnlijk omdat de wagen dan al rolt zeg maar
De auto rijdt niet harder dat 130 terwijl ik er al bijna 150 mee heb gehaald toen ie "niet goed" was afgesteld en de slangetjes anders aangesloten waren
Ik ben gister bij Dragon geweest om evt de carb te reviseren maar dat was niet nodig blijkbaar, alles is weer goed afgesteld en aangesloten zoals het hoort en de klachten zijn eigenlijk verergert vergeleken met hoe het was (maar ook de oude situatie was niet goed)
Bij het loshalen van de plastik verdeler kap kwam er viezigheid en stukjes plastic uit zetten dus hier moet iets mis gegaan zijn

Carburateur is goed bevonden door Dragon
Bougi's + kabels zijn nieuw
Alle slangen kabels en leidingen zitten nu zoals het hoort en lekken niet (meer)

Nu is mijn vraag WIE heeft er voor mij een komplete ontsteking te leen of te koop die OPZEKER goed is?
kompleet met bougiekabels verdelerkap en de komplete ontstekings module zodat ik het eerst kan testen of dit wel het probleem is zodat ik niet voor niets een paar hondert euro moet uitgeven
VW nr 030 905 205 A, Bosch 0 237 021 043
Liefst alles kompleet want een kap van Piet en een kabeltje van Kees schiet niet op natuurlijk
het verzenden of ophalen is voor mijn rekening uiteraard

Of misschien heeft iemand een idee wat het ook kan zijn?
Want wij weten het anders niet meer
Reply With Quote
  #2  
Old 30-06-2013, 20:35
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Weet iemand trouwens of de ontstekingen van de 1.3 met motorcode NZ en MH uitwisselbaar zijn?
Ik heb er een gevonden maar die zou van een NZ (injectie) zijn?
Weet iemand dit?

Ik hoor het graag
Reply With Quote
  #3  
Old 02-07-2013, 08:26
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Niemand???????
Reply With Quote
  #4  
Old 02-07-2013, 08:54
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Je moet even goed kijken hoeveel open 'vakjes' je ontsteking heeft in de metalen ring. Dit moeten er 4 zijn voor een carburatiemotor. Bij een computergestuurde motor kan dit er best eens eentje zijn, let daarop, voor de rest lijkt me dat zuks moet gaan passen toch?
Als er nu vacuumvervroeging op zit, zo'n potje aan de zijkant, zou ik er nu eentje nemen die dat ook heeft.

Heb je kunnen achterhalen waar de stukjes plastic vandaan komen? Ik heb een keer gezien dat de as waar de rotor op zat erg veel speling had, de bus waar deze in loopt was erg ruim geworden, daardoor kwam de rotor tegen de verdelerkap.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-07-2013, 22:08
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default ontsteking 1.3 MH géén katalisator

Ja ik heb vacuum vervroeging en zo'n stekker voor de hallgever?
De rotor heeft geen plekjes van het raken in de verdelerkap, kap trouwens ook niet
De stukjes leken er wel op dat het ooit een ring oid geweest kan zijn
Om te kijken waar het plastic vandaan komt moet ik hem open maken en dat wou ik eigenlijk doen als ik een goede vervanger had zodat mocht ik hem naar zijn grootje helpen of iets kwijt raken ben ik toch nog mobiel

klinkt het jou trouwens logisch dat hij met optrekken geen kracht heeft en dat het aan de ontsteking ligt?
Met mijn 0,0 ervaring zeg ik een vonk is een vonk en daarom zocht ik eerst in de carburateur en brandstof/lucht aanvoer e.d,,,maar dat blijkt het niet te zijn

Last edited by T3 fan : 02-07-2013 at 22:13. Reason: toevoeging type en cc
Reply With Quote
  #6  
Old 02-07-2013, 22:21
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Klinkt inderdaad logisch, naast dat de vonk krachtig moet zijn moet deze ook op het juiste moment plaatsvinden, hoe sneller de motor draait, hoe vroeger ontstoken moet worden. De klap komt namelijk even na de vonk, niet precies gelijk. Staat je tijdstip niet goed, dan heb je ook minder vermogen...
Reply With Quote
  #7  
Old 02-07-2013, 22:47
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

NZ en MH zijn uitwisselbaar qua ontsteking.
Kan best zijn dat alleen je vacuumvervroeger stuk is, die is los te vervangen.

Plastic stukjes kunnen best van de stofring komen die achter de rotor hoort te zitten. Dat ding gaat 9 van de 10x los in de ontsteking. Rammelt daar, kan niet zoveel kwaad, maar kan ook stuk gaan.

Een vonk moet idd krachtig genoeg zijn en op het juiste tijdstip.

Als je hallgever stuk was had je gewoon geen draaiende motor of een die dan wel, dan niet functioneert.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #8  
Old 03-07-2013, 17:47
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

@Joris_MK1

Mja,,okee de ontsteking is afgesteld met een lamp door iemand die weet hoe het moet dus het moment is goed ,,, Ik heb mee staan kijken en heb gezien dat het streepje met variabel aantal toeren mooi netjes bleef staan waar ie op gezet is

@The_Maxx

Bedankt voor je info want met de VAG nrs kom ik ook niet uit
Nu begrijp ik dat een ontsteking met een vacuumpomp én hallgever stekker uit een 1,3 genoeg is
Zoals ik al zei, het moment is goed maar ik wist niet dat een vonk te zwak kon zijn, ik dacht dat als je een vonk hebt dat dat genoeg was
Dat pompje op de ontsteking zou ook goed zijn want als je er met een slangetje op blaast/zuigt beweegt er iets in de ontsteking en geen lek of zo


Ik ga eerst maar eens een goeie zoeken en dan die van mij eens uitelkaar halen en kijken of ik er wat mee kan

In ieder geval bedankt jongens
Als ik nog vragen heb dan lees je het hier weer

Last edited by T3 fan : 03-07-2013 at 17:49.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-07-2013, 17:56
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Dat lijkt me wel een probleem, dan werkt je vervroeging niet! Het streepje zou naar achteren moeten trekken bij hogere toerentallen....
Reply With Quote
  #10  
Old 04-07-2013, 00:08
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Dat lijkt me wel een probleem, dan werkt je vervroeging niet! Het streepje zou naar achteren moeten trekken bij hogere toerentallen....



EEUUUUHHH,,,,,O,,,,,dan maar weer opnieuw beginnen
Heeft dat een oorzaak? of is dat af te stellen?
Domme vraag misschien maar als ik ergens ECHT geen verstand van heb is het wel van een ontsteking en dat bij elke auto ALLES weer anders is maakt het alleen nóg ingewikkelder
Reply With Quote
  #11  
Old 04-07-2013, 16:03
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Mischien het membraan van de vervroeger gescheurd. Moet je even op het die aansluiting zuigen. Als je daar geen vaccuum kunt houden is die lek en zal de niet vervroegen
Reply With Quote
  #12  
Old 05-07-2013, 10:32
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Ja dat hebben we gedaan en was goed,,,kon zelfs iets zien bewegen in de verdeler dus die zou dan goed moeten zijn,,,toch?
Ik kan echt niets anders verzinnen dan het hele ding vervangen en dan bidden dat het opgelost is want het gaat een héééél lang verhaal worden zo vrees ik
Reply With Quote
  #13  
Old 06-07-2013, 22:40
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Omdat het zo lekker mee zit om een garage te vinden op Z-V die met een strobo mijn ontsteking wil afstellen en hij nu schijnbaar niet goed staat wil ik een lamp gaan kopen.
Nu heb ik deze gevonden (de goedkoopste) maar heeft er iemand ervaring met dit apparaat en is dit een met een beetje levensduur en kwaliteit,,,de prijs zegt van "waarschijnlijk niet" maar veel van mijn gereedschap komt bij liddl vandaan en ben ik ook tevreden mee
http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...ling-6-12v.html

Weet iemand hoe je het met een lamp moet afstellen?
Ik heb gehoort dat het vacuum slangetje los moet en dan afstellen
Maar weet iemand het hele verhaal hoe het PRECIES moet?
Het gaat om een 1.3 MH uit '88

Wat ik begrepen heb is

Warme motor
+ en - van de lamp op accu
3e draad op de 1e cylinder (distributie kant)
Vacuumslang van het potje op de ontsteking
Aan de ontsteking draaien tot het streepje van de Vsnaar poelie naar dynamo op het kerfje staat

Zo goed?,,,vergeet ik iets of verkeert?
Ik hoor het graag
Reply With Quote
  #14  
Old 06-07-2013, 23:08
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Volgens mij heb je het goed begrepen. Met de prijs van dat ding kun je je trouwens geen buil vallen: er zit niets in wat stuk kan (behalve dan de flitsbuis), en je bent beslist goedkoper uit dan bij een garage.
Reply With Quote
  #15  
Old 07-07-2013, 07:33
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Volgens mij heb je het goed begrepen. Met de prijs van dat ding kun je je trouwens geen buil vallen: er zit niets in wat stuk kan (behalve dan de flitsbuis), en je bent beslist goedkoper uit dan bij een garage.



Okee,,,en dat slangetje moet die gewoon open blijven of moet die (of juist het potje) afgesloten worden?
Kan pas morgen bestellen ook op internet is alles dicht op zondag
Reply With Quote
  #16  
Old 07-07-2013, 09:03
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

of dat slangetjes afgedopt moet worden is mij ook niet duidelijk..
heb het zelf er toen op gelaten en warm de ontsteking 1mm voor het kerfje gezet. toen trok die wat beter vanuit stilstand.

Dat pistool is prima, hoeft enkel te flitsen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 07-07-2013 at 09:06.
Reply With Quote
  #17  
Old 07-07-2013, 11:48
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Als je het open laat zal de carb. valse lucht trekken; heel weinig, en bij stationair draaien merk je daar niets van. Je zou het voor de zekerheid even kunnen afsluiten, dan kun je na het afstellen meteen checken of de vervroeging werkt door even gas te geven.

Edit: Die laatste zin klopt niet, je kunt het natuurljk pas checken nadat je het slangetje weer gemonteerd hebt. Grr...

Last edited by Erik Baas : 07-07-2013 at 22:45.
Reply With Quote
  #18  
Old 07-07-2013, 21:10
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Kijk,,,daar heb ik wat aan,,,,,,
De strobo van de ad die ik heb laten zien is er pas over 2 maanden (30 augustus MISSCHIEN)
Ik ben voor deze gegaan omdat ik best haast heb en deze in Vlissingen misschien af te halen was
Maar neuuuu,,,dat kan niet,,,uitsluitend per post
Dus nu maar wat anders zoeken

Dus als het slangetje los is zou de ontsteking niet meer op het zelfde moment staan als nu?
Ik begrijp er steeds minder van, echt waar
Als het maar werkt
Wanneer ik een lamp binnen heb gooi ik wat er naar boven komt weer op dit draadje positief of niet
Reply With Quote
  #19  
Old 07-07-2013, 22:40
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by T3 fan
Dus als het slangetje los is zou de ontsteking niet meer op het zelfde moment staan als nu?

Als de motor stationair draait is er weinig vacuum in de carburateur, en doet de vervroeging dus (vrijwel) niets. Pas als je gas geeft en het vacuum sterker wordt, wordt via dat slangetje het membraan in dat "potje" bewogen, en via een mechaniekje zal dat de contactpuntjes iets verdraaien.

Op http://www.hyperlinc.nl/voorontstek...rontsteking.htm staat een vrij goed verhaal, zonder al te veel technisch gewauwel.
Reply With Quote
  #20  
Old 09-07-2013, 13:03
T3 fan T3 fan is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2013
Posts: 227
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Als de motor stationair draait is er weinig vacuum in de carburateur, en doet de vervroeging dus (vrijwel) niets. Pas als je gas geeft en het vacuum sterker wordt, wordt via dat slangetje het membraan in dat "potje" bewogen, en via een mechaniekje zal dat de contactpuntjes iets verdraaien.

Op http://www.hyperlinc.nl/voorontstek...rontsteking.htm staat een vrij goed verhaal, zonder al te veel technisch gewauwel.


Bedankt Erik
Nu begrijp ik véél beter hoe het zit en werkt
Zelfs het afstellen er van wordt goed en duidelijk uitgelegt en idd ZONDER gewauwel of termen die je niet kan uitspreken
Dit is precies wat een simpele ziel nodig heeft om iets te leren
Geen woord engels of interessant gedoe,,,,,HEERLIJK

Voor iedereen die er net zoveel van snapt als ikkes kan ik dit heel erg aanbevelen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum