Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Car Café
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-09-2013, 21:19
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default Zijkleppen stellen: hoe?

Ik vroeg me zomaar af hoe je bij een motor met zijkleppen en onderliggende nokkenas (die tot pakweg 40 jaar geleden nog veel rondreden) de kleppen moet stellen. Ik weet wel ongeveer hoe zo'n motor in elkaar steekt, maar dit weet ik niet, en dat knaagt aan me... Misschien is er iemand op dit forum die daar een antwoord op weet?
Reply With Quote
  #2  
Old 13-09-2013, 21:34
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Dat Zijkleppen snap ik niet helemaal maar een motor met onderliggende nokkenas kan je bovenin stellen dmv de tuimelaars die door de stoterstangen worden bediend.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 13-09-2013, 21:45
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Nee, dat bedoel ik niet, wat jij beschrijft is een kopklepper. Bij een zijklepper staan de kleppen _naast_ de cylinder, de nokkenas zit er _onder, en drukt de kleppen naar boven om te openen.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-09-2013, 21:52
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Ik vond via Google een animated GIF-je van een eencylinder zijkleppenmotor:




Bron: http://www.freethinker.nl/forum/vie...=10698&start=15
Reply With Quote
  #5  
Old 13-09-2013, 21:52
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Ik weet wel dat bij ducati de in en uitgaande slag gesteld wordt zit ook herl mooi inelkaar. Maar dit heb ik dan niet eerder gezien..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 13-09-2013, 21:54
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Dat verbaast me niks, het principe is lang niet ideaal en wordt daarom al heel lang niet meer toegepast. Uit een pagina op wikipedia begreep ik dat het bij motorfietsen nog wel voorkomt (misschien vanwege de geringere hoogte van blok+cylinderkop?).
Reply With Quote
  #7  
Old 13-09-2013, 21:55
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

lager zwaartepunt in een motor schat ik? het zijn wel mooie blokken om te zien iig
Reply With Quote
  #8  
Old 13-09-2013, 22:06
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Ja, het heeft wel meer voordelen: zo heb je bv. geen distributieriem of -ketting nodig!
Reply With Quote
  #9  
Old 13-09-2013, 22:09
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Briggs and stratton gebruikt t ook. Maar als je zoekt op exploded view kan je nog niet zien hoe ze gesteld moeten worden.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 13-09-2013, 22:11
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Precies, dat is het probleem. Voorzover ik weet rusten de klepstelen direct op de nokkenas, en ik zie niet waar een stelschroef of vulplaatjes zouden moeten zitten...
Reply With Quote
  #11  
Old 15-09-2013, 10:50
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Een daf ya 126 met de hercules benzine motor werkt ook zo.
Wellicht kun je daar eens op zoeken.

Mvg, pim
Reply With Quote
  #12  
Old 15-09-2013, 13:50
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Mooi, bedankt. Zit ik me dit als halve techniek-nerd ook weer af te vragen!
Weer flink wat pagina's met oude daf techniek gelezen, en vraag me nu echt af wat ik in hemelsnaam met al deze vrij nutteloze informatie moet.
Maar ik weet nu nog steeds niet hoe een zijklepper gesteld moet worden, aaaargh!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #13  
Old 21-09-2013, 17:53
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Eigenlijk hetzelfde als kopkleppen met stoterstangen stellen;




Gewoon een in lengte verstelbare stoterstang die via een deksel of dopje bereikbaar is, voelermaatje erbij, nokvolger op de grondcirkel en instellen naar specificatie.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #14  
Old 22-09-2013, 10:42
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik zie het nu ja.. Maar verschil met stoterstangsysteem a la lupo of oude renault is, dat deze motor geen tuimelaars heeft met in/uitschroefbare nok. Bij dit voorbeeld verander je echt de lengte vd stoterstang/klepsteel grappig. Alweer wat nutteloze info om op te slaan!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #15  
Old 26-09-2013, 23:00
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Ja, zo wordt het al duidelijker, dank je! Maar de gouden tip kwam van een kennis die me verwees naar www.afcb.be, waar een Ford 4-cylinder zijklepper gerestaureerd wordt, met prima foto's er bij! Vanaf "Photo 30" gaat het over monteren en afstellen van de kleppen.

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Eigenlijk hetzelfde als kopkleppen met stoterstangen stellen
Nee, juist niet: die hebben een stelschroef met borgmoer in elke tuimelaar, de klepstoters hebben een vaste lengte.
Reply With Quote
  #16  
Old 28-09-2013, 11:44
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Niet allemaal, de kleppen van een Harley Davidson zonder hydrostoters stel je ook gewoon zo, ook omdat je niet bij de tuimelaars kan zonder de kop te demonteren.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #17  
Old 28-09-2013, 12:24
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Aha, weer wat geleerd!
Reply With Quote
  #18  
Old 28-09-2013, 18:14
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Ik leer ook iedere dag weer wat; zat van de week op youtube toen ik deze lieverd tegen kwam; http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
mijn hemel wat is er toch leuk spul gebouwd
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum