Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-10-2013, 12:07
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default ruitenwisser blijft stuiteren.

Nu het regenachtiger in dit natte kikkerlandje begint te worden ga je je ruitenwissers ook weer gebruiken,
nu heb ik al vanaf aanschaf het probleem dat:
1, de wisser aan bestuurders kant begint te stuiteren of te klapperen.
hij gaat dan haperend over de voorruit heen.
Als ik sproeivloeistof op de ruit spuit gaat hij vaak wel even goed heen en weer en begint daarna weer te stuiteren.
alleen met serieus veel water gaat hij goed heen en weer.

2, interval stand gaat vaak niet op interval maar op continue langzaam.
de ene keer blijft hij netjes beneden maar de andere keer niet helemaal.
Dan twijfelt hij of hij zal gaan wissen ja of nee en gaat hij dus een mini stukkie omhoog en gaat na een tijdje toch maar wel om vervolgens gewoon vrolijk continue te wissen.
(lijkt net een vrouw die weten ook zo goed wat ze willen )


1.Nieuwe wissers? Check
Voorruit goed vetvrij gemaakt? Check

2.hendel voor wissers goed? Check

iemand enig idee hoe ik hem weer normaal krijg?
wissermotor vervangen, of het relais?
zo ja het relais, welk nummertje is dat in de zekeringenkast?
niet het grootste probleem maar wel iets waar ik me aan irriteer.
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-10-2013, 12:15
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,878
Default

2. weet ik niet maar ik zou beginnen met het relais.

1. Is een uitgewerkte veer in je wisserarm die worden meestal lam. Nieuwe ruitenwisser arm en eventueel wisserblad met windspoiler ben je klaar.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
Reply With Quote
  #3  
Old 14-10-2013, 12:20
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik weet niet hoe snel je eraan geraakt onder de motorruimte, maar ik zou die armpjes binnenin(gewrichten) en het deel die naar bovenkomt eens inspuiten met WD40. lijkt mij stroeve mechaniek


__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #4  
Old 14-10-2013, 12:20
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

1. de wisser zit redelijk strak op de ruit gedrukt dus dat zou goed moeten zijn, voelt niet sterker of zwakker dan bij andere golfjes 2
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-10-2013, 12:22
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
ik weet niet hoe snel je eraan geraakt onder de motorruimte, maar ik zou die armpjes binnenin(gewrichten) en het deel die naar bovenkomt eens inspuiten met WD40. lijkt mij stroeve mechaniek




als ik thuis ben maar eens even doen.
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #6  
Old 14-10-2013, 13:05
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Heb ik ook gehad, motortje van de ruitenwisser heeft soms zijn tikken..
ofwel heb ik gezien bij andere mensen dat ze een soort ring opspannen zodat de wisser niet gaat haperen.

Moet ook een setje nieuwe wissers halen, heeft geen nut dat ik ze gebruik, veegt niks weg, krijg alleen een waziger voorruit van
Reply With Quote
  #7  
Old 14-10-2013, 13:56
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Heb ik ook gehad, motortje van de ruitenwisser heeft soms zijn tikken..
ofwel heb ik gezien bij andere mensen dat ze een soort ring opspannen zodat de wisser niet gaat haperen.

Moet ook een setje nieuwe wissers halen, heeft geen nut dat ik ze gebruik, veegt niks weg, krijg alleen een waziger voorruit van



Als je nou nieuwe ruitenwissers wil moet je ff een klein sterretje in je raam maken en carglass bellen, zijn ze gratis
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-10-2013, 16:16
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by SjorsMK2
Als je nou nieuwe ruitenwissers wil moet je ff een klein sterretje in je raam maken en carglass bellen, zijn ze gratis


Hahaha die is goed
Reply With Quote
  #9  
Old 14-10-2013, 18:01
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 416
Default

Ik had hetzelfde, en met omwisselen van een ruitenwissermotortje was het opgelost. Nieuwe wisserbladen en relais maakten geen verschil.

Het motortje trok het gewoon niet meer, bij koud stationair ging mijn toerental ook steevast omlaag als de wissers omhoog gingen.
Reply With Quote
  #10  
Old 14-10-2013, 19:42
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Het probleem van dit is de Ruitenwisser motor zelf.
Het plastic kastje waar je stekkertje op zit kan open, daar in zit een asje met sleep contactjes, deze zit in het vet, kogel lagervet. Dit word hard als een soort kaarsvet na loop van jaren.

Oplossing, ruitenwisser motor demonteren, plastic gedeelte openmaken, schoonmaken, nieuw vet er in doen. Als het goed is is je probleem dan weg.

Of een nieuwe of 2e hands motor monteren.

Succes!
Reply With Quote
  #11  
Old 14-10-2013, 19:43
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

ohja ruitenwissers haaks op je ruit zetten is ook altijd een aanrader voor het hoppen van de ruitenwisser. Dus complete ruitenwisser arm licht verbuigen zodat deze weer haaks op je voorruit staat.
Reply With Quote
  #12  
Old 14-10-2013, 23:20
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

Quote:
Originally Posted by RamonR
Het probleem van dit is de Ruitenwisser motor zelf.
Het plastic kastje waar je stekkertje op zit kan open, daar in zit een asje met sleep contactjes, deze zit in het vet, kogel lagervet. Dit word hard als een soort kaarsvet na loop van jaren.

Oplossing, ruitenwisser motor demonteren, plastic gedeelte openmaken, schoonmaken, nieuw vet er in doen. Als het goed is is je probleem dan weg.

Of een nieuwe of 2e hands motor monteren.

Succes!



Is zijn eigen willetje in de interval stand dan ook opgelost?
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #13  
Old 15-10-2013, 21:43
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by SjorsMK2
Is zijn eigen willetje in de interval stand dan ook opgelost?



Dat zou goed kunnen, want onder dat plastic zitten die sleep contactjes en die zorgen voor die interval stand.
Reply With Quote
  #14  
Old 15-10-2013, 22:16
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by RamonR
Dat zou goed kunnen, want onder dat plastic zitten die sleep contactjes en die zorgen voor die interval stand.

De contacten in de rw-motor hebben niets van doen met de intervalwerking, maar alleen met de ruststand van de wissers.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-10-2013, 22:34
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

dus als dat allemaal goed schoon is en goed contact maakt zou hij weer moeten weten dat hij om de zoveel seconde moet aan wissen, en ook op ze plek blijven zitten.
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #16  
Old 15-10-2013, 23:46
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by SjorsMK2
dus als dat allemaal goed schoon is en goed contact maakt zou hij weer moeten weten dat hij om de zoveel seconde moet aan wissen, en ook op ze plek blijven zitten.

Hallo? Ik zeg net: De contacten in de rw-motor hebben niets van doen met de intervalwerking, maar alleen met de ruststand van de wissers.
Reply With Quote
  #17  
Old 16-10-2013, 06:57
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

het relais zorgt voor die tijspanne. je hebt een vast relais die elke x seconden een 12V signaal geeft naar de motor, en je hebt de programmeerbare relais waarbij jij zelf kiest om de hoeveel seconden hij moet wissen (dacht programmeerbaar van 3 tot 30seconden ofzo, althans zoiets is het bij de mijne).

dit relais geeft een seconde ofzo 12V aan de motor, die motor zal via die contacten en ringen 1 volledige cyclus verder afwerken (zonder die ringen stopt hij nadat het relais die 12V weer wegneemt, ergens halfweg u ruit dus).

als je u ruitenwissers aanzet en je zet de hendel direct af, als ze dan halfweg blijven staan zijn die ringen vuil of kapot. als de wissers hun volledige cyclus afwerken en terug horizontaal gaan liggen, is je motor ok.

door ophoping van vuil in de lagers, kan je motor het wel moeilijker krijgen en kunnen ze stuiteren. door vuil of roest in die scharnierpunten van de motor weg, kunnen de ruitenwissers ook moeilijker gaan en alsook de motor teveel belasten.
die pin waar de ruitenwisserarm opzit en zo door de carosserie naar die latten van de motor gaan (zoals mijn foto hierboven) kunnen intern ook sterk vervuild/verroest worden en dan gaat alles HEEEEL zwaar.
bij de audi an mijn ouders is dit systeem zelf volledig vast gelopen (6jaar oude audi). bij het demonteren brak die alu voet zelf af. schijnt een gekend probleem bij nieuwere wagens (alu en metaal in elkaar).

heel de mechaniek eens insmeren met vet of inspuiten met olie kan zeker geen kwaad
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #18  
Old 16-10-2013, 22:40
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

als het van het weekend droog is toch maar eens de handel inspuiten en kijken of het dan een beetje beter word.
zo niet, dan een ander motortje.
thanks boys heb weer wat om mee te koetelen.
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum