Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-11-2013, 09:43
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default krukaspoelie losmaken

goejesmorgens

ik ben bezig mijn onderblok (kr) uit elkaar te halen om hem te reviseren, maar hoe in godsnaam gaat die centrale moer die de distributiepoelie vasthoud los? ik heb geen zin om de boel te slopen dus misschien weten jullie wat? warmstoken en/of wd40 hielp niet. ik heb geen compressor of tikker...

suggesties zijn altijd welkom!
alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-11-2013, 10:14
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ik heb me dopsleutel gewoon verlengd met een pijp en het vliegwiel had ik geblokkeerd met een dop 17 in het gat van de bak.

Als het blok al zonder bak in de schuur/garage ligt heb ik het ook wel eens gedaan met een ringsleutel en een paar ferme klappen op de ring sleutel.
Wel er voor zorgen dat hij goed op de bout blijft zitten
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #3  
Old 10-11-2013, 10:46
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Het blok hangt in een motorstandaard. Alles is er al af en uit behalve de krukas. Ik wil die keerringhouder niet beschadigen dus het moet ff met beleid. Morgen maar ff een tikker regelen....
Reply With Quote
  #4  
Old 10-11-2013, 10:50
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Als je bak er al achter weg is wordt t lastig. Je kan van bijv. Een ijzeren strip een soort arm maken waar je 1centraal gat maakt waar de krukasbout doorgaat en 4gaten voor de m6 boutjes zodat je de strip op het krukasrondsel kan vastschroeven. Je hebt dan een lange arm die je kan tegenhouden of als de motor nog erin zit hem tegen de draagarm laten lopen zodat je de krukasbout kan loshalen. Is tevens een rekbout dus ook gelijk vernieuwen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 10-11-2013, 11:09
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Dat is wel een goeie Johan. Heb alleen geen ijzeren strip dus het zal moeten wachten tot morgen. Bestel ik meteen een nieuwe bout. Hij heeft gewoon normaal draad toch? Geen linksdraaien ofzo. Het is inmiddels 5 jaar geleden dat ik voor het laatst een blok heb gereviseerd dus ik herinner me niet alles meer. ..

Groetjes
Reply With Quote
  #6  
Old 10-11-2013, 11:12
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Is geen linksdraaiend wel is de draad wat fijner net als je nokkenastandwiel bout bv zou gewoon bij de dealer halen is niet zo duur en heb je gelijk de goeie.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 10-11-2013, 11:16
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

12kant m14x1.5 x39 KR ,9A

N90367001 3,75


__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #8  
Old 10-11-2013, 13:47
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Inderdaad ff naar de dealer. Er zit nl. Lengteverschil in sommige bouten dus op motorcode bestellen
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 10-11-2013, 14:55
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

super weer zo jongens. kan ik meteen met het nummer naar malestein gaan

bedankt!!

trouwens, http://www.volksforum.com/forum/sho...927#post1494927 hier is te zien hoe het er aan toe gaat hier, maar dat hadden jullie waarschijnlijk wel door

Last edited by wob8v : 10-11-2013 at 15:00.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-11-2013, 10:17
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Ik heb mijn krukaspoelie losgemaakt met de oude distributie riem. lang verlengstuk/banden ijzer door de riem en ergens achter laten haken.

Dan de krukas ronddraaien totdat de riem er een paar keer omheen is gedraait, dan iemand het ijzer vast laten houden, en losdraaien maar!

You get smart without a luchttol
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #11  
Old 11-11-2013, 12:12
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default


__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #12  
Old 11-11-2013, 13:39
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

bedankt voor de reactie folks! met een tikker kwam hij gauw genoeg los...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum