![]() |
|
||||
|
||||
![]() Dag beste mensen,
Ik ben met testje bezig om chroom van T3 wieldoppen af te krijgen. Weliswaar nieuwe wieldoppen van B kwaliteit. Zoek ze namelijk in blank staal of in de primer. helaas zijn deze niet leverbaar en voor 50 euro heb je set nieuwe (b-kwalitiet) verchroomde. Nu heb ik badje gemaakt met water en azijn. Hier oude acculader opgezet. plus op de dop in het badje. min aan koper pijpje die aan zijkant in het bakje zit. Wil nog niet echt werken.Had eerst ook polen verkeerd om zitten waardoor mn dop koper werd...dus... Maar gister hand soda erbij gegooid. Werkte al beter maar het is nog niet alles. iemand tips??? Groet, Vic
T3 panelvan/camper 1900 D... Lupo GTI… Daily: Up and Mini Cooper ..Bruders...dubs and more... Last edited by Bruders : 25-04-2012 at 20:05. |
|
|||
|
|||
![]() Waarom langs die weg? Is het niet veel makkelijker die dopjes te laten stralen?
En mijn inziens kun je zelfs over het chroom heen spuiten, dus gewoon even met scotchbrite er overheen en dan etch primer. Het chroomlaagje zorgt dan ook nog eens voor een nog betere roestwering lijkt mij.
|
||||
|
||||
![]() Heb op de zaak een glasparel straalkast staan.
Maar daarmee maar je het chroom alleen wat ruwer. Spuit je erover heen klapt het er zo weer af...Been there, done that...helaas..
|
||||
|
||||
![]() chroom kun je idd niet spuiten.het 'ontchromen' gaat volgens mij in omgekeerde volgorde van verchromen,is er op internet niets te vinden over hoe dit proces in zijn werk gaat?
|
||||
|
||||
![]() Ik denk dat het met _zout_ water beter zal gaan. Als je tijdens het toevoegen van het zout de stroom meet kun je precies zien wanneer het genoeg is, dat is nl. als de stroom niet meer toeneemt.
|
|
||||
|
||||
![]() kwam dit topic tegen (had je mss al gevonden):
http://www.shopfloortalk.com/forums...ead.php?t=18473 Post 16 lijkt op wat je al geprobeerd hebt maar werkte voor de poster blijkbaar goed. Die gebruikt wel zoutzuur trouwens.
|
|||
|
|||
![]() Chroom is een een lastige ondergrond idd, maar etchprimer is speciaal voor zulke lastige ondergronden toch?
Ik zie eigenlijk niets mis met jouw manier van ontchromen. Ik denk dat het gewoon lang duurt. Wellicht dat je de stroom op kan voeren? Je kan het ook gewoon dompelen in zoutzuur (verdund) heb ik wel eens gelezen. Dan hoe je er niet eens een krachtbron bij te hebben.
|
|||
|
|||
![]() Ah, het kan dus ook met krachtbron.
![]()
|
||||
|
||||
![]() Ik ga maar eens een nieuw badje maken met wat meer kopren pijpjes, en zoutzuur.....Thanks voor de tips...Ill keep you posted!!
|
||||
|
||||
![]() Aangezien de originele koplamp voor een CB1 moeilijk te vinden is, moest ik me behelpen met 1 van een NTV.
Nadeel hiervan is dat deze volledig van chroom is (de mijne zelfs roestig) voordeel is dat de koplampkuip volledig van metaal is. Een chromen koplamp op een CB1 vindt ik persoonlijk niet mooi... Chroom kan je echter niet zomaar schilderen of spuiten, het materiaal is te glad en daardoor hecht de verf slecht. Betekent dus schuren en polijsten. Aangezien je daar wel even mee zoet bent en je kans hebt op beschadigingen die je later weer moet herstellen ben ik gaan zoeken naar een andere oplossing. De oplossing is vrij simpel en eenvoudig uit te voeren. Je neemt een bak met water, voeg hier een zuur aan toe, plaats het te ontchromen object hierin en plaats hier de min pool van een accu op en plaats in de bak een koperen pin of buis waar de + pool op komt. (straks volgt een foto) Uiteraard mogen deze elkaar niet raken. Als je de accu aansluit zie je dat het begont te borrelen en bruisen. Af en toe zie glimmende deeltjes naar de koperen buis schieten. Dit zin stukjes chroom. Het materiaal wordt nu ontchroomd waardoor je het straks makkelijker kan schuren, plamuren, primeren en spuiten. Wat heb ik gebruikt: Een oude groentela van een koelkast 2 liter water. Ongeveer een 250 gram schoonmaaksoda (een pak kost bij de supermarkt nog geen 70 cent) Een koperen buis (oude waterleiding) Startkabels 12v accu De reactie gaat redelijk snel, let wel op er komen dampen vrij en die zijn niet echt gezond voor je. Hopelijk is het duidelijk... Mvg Patrick PS in de bak ligt de koplampring, hieraan heb ik een koperen draad gebonden dit om te voorkomen dat de klem van de startkabel reageert op de reactie. Even van een collega geleend Ps verdund zwavel of zoutzuur maakt de reactie heftiger. Dus aan te bevelen ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Het proces wat Patrick beschrijft is dat van verkoperen
![]() Voorwerp even aan de plus en het stukje koper even aan de min.
|
|||
|
|||
![]() pas op, het gas dat vrij komt is waterstof gas. Niet met je sjekkie boven gaan staan dus
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Naar mijn weten komt er geen waterstof vrij. Dat is enkel als je het op hogere voltages gaat doen. Een acculader heeft vaak 2 standen 6 volt en 12 volt. 12 volt is nog binnen de marge. Het voltage heeft volgens mij geen effect op het proces dus je kan voor de zekerheid 6 volt pakken. Als je met laders van heftrucks gaat werken wordt het anders, dan krijg je dus een fenomeen wat in de volksmond knalgas heet (en dus eigenlijk gewoon waterstof is) Vraag maar eens aan mensen die aan het lassen zijn geweest aan constructies vanuit een reachtruck
![]() Amperage opvoeren moet het proces wel versnellen ja, maar ik weet niet binnen welke marges je dan moet blijven.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Ook niet je hand erin doen, natuurlijk in eerste instantie vanwege het zuur, maar het chroom wat ook gedeeltelijk oplost in het zuur is zwaar ******verwekkend zelfs in hele lage concentraties... |
|
||||
|
||||
![]() FF omhoog halen deze, aangezien de harten van mijn 3 delige artecs verchroomd zijn, kan dat ook zo of zijn en tegenwoordige handigere manieren voor.
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Thanks Peter!
Alhoewel de vrouw 'moeilijk' begint te doen, ze vind dat verchroomde toch wel mooi......
|
|||
|
|||
![]() Ik heb zelf al menig uurtjes weg met pogingen om dingen te verchromen (voor modelbouw) en wat ik wel heb gemerkt is dat het chroom nooit helemaal van mijn "donor ijzer" af komt ,,, ik bedoel dat er waarschijnlijk toch op je doppen een laagje chroom blijft zitten
Daar onder zit (als het GOED verchroomd is) een laag nikkel en dat is iets wat je helemaal niet wil verven Misschien is het een idee om het choom iets te ruwen en dan opnieuw te verkoperen,,,koper kan je namelijk wel heel goed verven-lakken of spuiten en hecht vrij goed op chroom als je het ff met heel fijn schuurpapier opruuwt Dus wat mij betreft had je het in eerste instantie goed gedaan Succes er mee in ieder geval ![]() ps: gewoon puur witte azijn (de goedkoopste) is de zuurste en werkt naar mijn idee het beste maar ik verchroom en haal het er juist niet af dus hang me er niet aan op Last edited by T3 fan : 16-12-2013 at 00:22. |