Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-12-2013, 17:58
Erideno Erideno is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 14
Default Veerpoot 6N1 vervangen te doen ?

Gaat om de Seat van mijn zoon. Veer is gebroken en dst was de oorzaak van het helse gekraag bij stuurbewegingrn. So far so good.
Het idee is nu omvan de sloop een complete veerpoot te halen en die te monteren.
Alleen..., het demonteren van de oude poot lijkt al lastig te worden. Onder twee bouten, dat gaat wel lukken.
Boven echter zit slechts 1 bout met een moer eromheen.
Hoe demonteer ik dit? Gewoon losdraaien die handel of springt dan die kapotte, dus extra scherpte veer mij om de oren?
Kortom, hoe fix ik dit?
Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2013, 19:09
mark1991 mark1991 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 94
Default

Zitten er boven om de de centrale moer niet 3 kleinere moeren??
Anders heeft hij waarschijnlijk een dubbele moer.
Om dit te testen draai de de veerpoot eerst onder los, dan boven(een klein stukje)
en daarna kan je voelen of er speling zit ipv dat de veer de speling opheft. overigens moet de auto na het vervangen hiervan wel uitgelijnd worden. De gaten in de veerpoot onder zijn namelijk ovaal en groter dan de bouten die erin gaan, dit om de camber te stellen.

Succes
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2013, 19:23
Erideno Erideno is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 14
Default Slechts 1 inbusbout met moer

Quote:
Originally Posted by mark1991
Zitten er boven om de de centrale moer niet 3 kleinere moeren??
Anders heeft hij waarschijnlijk een dubbele moer.
Om dit te testen draai de de veerpoot eerst onder los, dan boven(een klein stukje)
en daarna kan je voelen of er speling zit ipv dat de veer de speling opheft. overigens moet de auto na het vervangen hiervan wel uitgelijnd worden. De gaten in de veerpoot onder zijn namelijk ovaal en groter dan de bouten die erin gaan, dit om de camber te stellen.

Succes


Helaas, slechts 1 bout, inbus met grote moer. Betekent dit dat die enge spanners nog zijn?
Reply With Quote
  #4  
Old 15-12-2013, 22:24
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Onder de schotel zit nog een moer. Zolang die blijft zitten schiet er niks los normaal gezien.
Echter is je veer gebroken. Dus kan dit wel losschieten als je eerst de onderste 2 bouten gaat lossen.

Beste methode is dan de topmoer los te maken terwijl de auto nog op zijn wielen staat(dit is sowieso handiger, omdat die topmoer goed vast kan zitten) en daarna rustig op te krikken tot het wiel loskomt. Dan is de spanning van de veer af en kun je de onderste 2 bouten gewoon lossen. Denk wel aan je eigen veiligheid, dus ga niet voor de wielkast staan met opkrikken.

Tip: vervang beide kanten tegelijk en controleer de schokdempers ook even. Want het is in de meeste gevallen allemaal even oud. Ook als je 2e hands spul gaat gebruiken.

En inderdaad. Uitlijnen! De onderste 2 bouten zijn sleufgaten en dus aan afstelling onderhevig. Let wel op dat je bij de uitlijnboer opzettelijk vraagt om het CAMBER of WIELVLUCHT te stellen. Dit word namelijk vaak niet gedaan bij de standaard uitlijning.
Bij de meeste moet je hiervoor bijbetalen. maar er zijn er die gewoon een all-in prijs rekenen. Alleen de vooras hoeft gesteld te worden.

Gebruik die inbus trouwens, anders krijg je die topmoer in de meeste gevallen alleen met een luchtsleutel los.

Succes ermee!
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2013, 01:35
Erideno Erideno is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 14
Default

Prachtige tips. Ik ga er mee aan de gang en zal laten weten hoe het verloopt of afloopt.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-12-2013, 00:15
Erideno Erideno is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 14
Default

Het is gelukt! De veer bleek bovenaan gebroken. Eea stond nog wel enigszins onder spanning want de bovenkant vd resterende veer was over die veerschotel geschoten. Vandaar ook het gekraak bij stuurbewegingen. Toen ik de bovenste moer los had kwam er dus weinig beweging in. Wel was de spanning er grotendeels vanaf. Na het verwijderen van de onderste twee bouten kwam het eea natuurlijk los. Zat wel een beetje klem omdat de veer aan de bovenzijde nergens meer tegenaan zat. Met wat gefrut lukt het me om het geheel er tussen vandaan te krijgen, zonder de ashoes te beschadigen.
De nieuwe, sloop dan, zat er zo in.
Bedankt voor de waardevolle tips.
Reply With Quote
  #7  
Old 18-12-2013, 14:03
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Erideno
Het is gelukt! ...
De nieuwe, sloop dan, zat er zo in.


Mooi dat het gelukt is
Niet vergeten uit te laten lijnen he
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum