Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 19-05-2016, 14:11
HanM HanM is offline
Forum Newbee

Default Hoge co cabrio 1.8 1991

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, maar nu heb ik jullie hulp toch echt nodig.
Afgelopen week heb ik naar lang twijfelen een golf cabrio gekocht.

1991 2h 1.8 blok.

Bij de APK kreeg ik te horen dat de co wel erg hoog was. (8.5%)
Hij was bij deze dus ook afgekeurd. In de hoge toerentallen was er geen probleem, de hoge co waardes waren alleen bij stationair lopen.
Het motortje loopt ook een beetje onregelmatig in stationair, het toerental is ook relatief laag +-850rpm

Ik ben gaan lezen op dit forum en heb al een hoop zelfde soort gevallen gezien. Daarnaast heb ik dus ook al een heel hoop tips uit deze threads al opgevolgd.

Lambda sonde: Deze lijkt ok, met connector erop fluctureerd de spanning tussen 0.1 en 0.8v

Stappenmotor: Deze heb ik losgehaald en schoongemaakt, de zuiger beweegt alleen sluit deze naar mijn mening niet helemaal af. Als ik er op blaas stroom er een heel klein beetje lucht doorheen. Wanneer ik m aansluit schakelt deze helemaal open en laat ie alles door.
Naar mijn inziens zou dit klein beetje lek geen kwaad kunnen, maar graag jullie proffesionele mening erover

Temperatuur sensor: De sensor van de temperatuur lijkt netjes te werken. Bij een koude motor heb ik een hoge weerstand. Bij een hete motor zakt deze. In een ander topic had ik gelezen dat de weerstand ongeveer 112 ohm moet zijn bij een hete motor.
Bij mij is deze 220 ohm bij een hete motor.

Wanneer ik de stekker loshaal dan valt mij op dat de motor hoger in toeren gaat lopen en dat deze mooier constant loopt.
Mijn eerste conclusie was dan ook dat wellicht deze temperatuur sensor de oorzaak zou zijn. Om dit te testen heb ik de weerstand van de display sensor gemeten en deze gaf ongeveer 100 ohm. Als ik de blauwe stekker op de zwarte zet merk ik jammer genoeg geen verbetering.

Kan iemand uitleggen hoe het komt dat de motor beter loopt als ik de blauwe stekker loshaal. Het toerental gaat dan iets omhoog naar +-1050 rpm

Wat zou ik zelf nog kunnen meten en/of testen om verder te komen?
De auto rijdt voor de rest prima, motortje trekt lekker door en hapert niet.

Groeten
Han

Edit: Auto heeft geen katalysator

Last edited by HanM : 19-05-2016 at 14:13.
Reply With Quote
Old 19-05-2016, 14:26
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life

Zonder kat haalt de 2H makkelijk de 0,5%. De blauwe sensor is voor de inspuitcomputer. Haal je deze los dan gaat die in noodloop.
Controleer je vollast schakelaar eens op je gasklephuis.
Staat ook je ontsteking op tijd?
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
Old 19-05-2016, 14:46
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder

vacuumslangen checken, uitlaat en uitlaat spruitstuk goed gasdicht?
hebben ze ook aan de co schroef (imbus) gedraaid in de luchtmassameter?
Old 19-05-2016, 16:29
HanM HanM is offline
Forum Newbee

Omdat ik morgen op reis ga met de stoute schoenen toch maar een herkeuring geprobeerd., En wonder boven wonder er nu wel doorheen.

Ik heb wel een beetje vals gespeeld door de blauwe stekker los te trekken en in noodloop de gasmeting te doen.
CO waarde was nu ongeveer 1.8%
Wellicht dat het schoonmaken van de stappenmotor ook hulp geboden heeft.
De uitlaatgassen ruiken nog wel erg naar onverbrande benzine.

Naar mijn inziens is het probleem dus ook nog niet opgelost.

Vacuumslangen: heb ik ook getest, remreiniger erop gespoten / omheen gespoten. Toerental blijft hetzelfde

CO schroef: hier heb ik nog helemaal niks mee gedaan. Kan iemand uitleggen wat deze precies doet? Hoe beinvloed deze het lucht / brandstof mengsel?

Ik zal de vollast schakelaar ook even controleren.

De ontsteking heb ik nog niks mee gedaan, dit wil ik als laatste mogelijkheid achter de hand houden. Aangezien ik dit momenteel niet zelf kan (gebrek aan gereedschap)
Reply With Quote
Old 20-05-2016, 19:10
HanM HanM is offline
Forum Newbee

Hey luitjes,

Zojuist toch nog even wat tijd gehad om te sleutelen.

De co schroef werkt netjes, als ik deze inschroef gaat de motor slechter lopen. Als ik hem uitschroef loopt de motor beter maar gaat het toerental ook omhoog.

Het valt mij op dat als ik de vollast schakelaar indruk wanneer de motor stationair loopt er niks gebeurd. Kan dit kloppen?

De vollast schakelaar loopt naar een stekker met 2 pinnen waar ook nog een andere schakelaar naartoe gaat. Volgens mij is dat de stationair schakelaar alleen kan ik die niet zien.
Wanneer ik op de pinnen meet met de multimeter meet ik in rust 20 ohm. Wanneer ik de gasschuif een beetje open trek gaat de weerstand naar oneindig. Ik meet alleen geen verandering op deze pennen als ik de vollast schakelaar induw.

Weet iemand of dit kan kloppen, enof wat ik zou moeten meten?

Edit: Ohja, als ik met een lopende motor de stekker los trek dan gaat het toerental omhoog (wat logisch lijkt omdat deze de stationair schakelaar niet meer ziet)

Alvast bedankt voor de reacties
Han

Last edited by HanM : 20-05-2016 at 19:14.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules