![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Goedemiddag,
Eergisteren ging ik een stukje rijden met mijn Polo G40. De volgende dag met koude motor klonk de polo als een tractor. Olie gecheckt etc. was allemaal in orde, bleek aan de timing van de distributie te liggen. De bout van het nokkenastandwiel was losgekomen en de timing is dus versprongen. Toen ik het 1 en ander loshaalde kwam ik erachter dat de spie van het nokkenastandwiel versleten is en daardoor veel speling op de nokkenas heeft. Tijd voor een nieuwe dus. Toen liep ik tegen een ander probleem aan. De Poulie van de multieriem is niet gemerkt en om hem dus goed af te kunnen stellen heb ik een merkteken nodig o.i.d. Die staat er niet op en als ik naar het vliegwiel kijk zie ik ook geen markering. De poulie is van een 5pk getande riem en voor zover ik kan zien zijn die niet gemerkt. Wel zit er een rode stip op en die heb ik nu gebruikt om af te stellen. Wrsch door de vorige eigenaar erop gezet. Nu heb ik deze stip gelijk gezet met het uitstekende plaatje en het nokkenastandwiel gelijk gezet met de markering op de kap. Alles weer in elkaar gezet en vervolgens de waterpomp verdraaid zodat de riem op spanning kwam te staan. De multieriem heb ik vervolgens ook in elkaar gezet, vrij strak (nagenoeg geen speling). Dit heb ik gedaan om de G-lader goed strak te houden en zo min mogelijk slip. Met de hand draaide alles mooi rond en na starten was het tractor geluid weg. Helaas is het nu vervangen door een soort zoem die harder wordt als je gas geeft. Nu rest mij de vraag waar dit nu door komt. 1 staat de timing wel goed en 2 staan de riemen misschien te strak? Ik moet sowieso het nokkenastandwiel vervangen dus dan gaat het weer los, maar voordat ik verder ga wil ik graag hulp. Eventueel uitleg hoe ik het af kan stellen zonder markering op de krukaspoulie en zonder markering op het vliegwiel. Dan zet ik de markering er zelf op. Zou ook mooi zijn als iemand een originele heeft liggen die ik mag hebben om het merkteken over te nemen. hoor het graag! |
#2
|
||||
|
||||
![]() ik denk dat het zingende geluid komt doordat de distributie te strak staat.
die moet best nog wel behoorlijk speling hebben ivm uitzetten van de motor als hij warm wordt. |
#3
|
||||
|
||||
![]() dat zingen is inderdaad de waterpomp die te strak is gespannen. De distributieriem van dit type blokken moet vrij slap staan, anders sloop je de waterpomp en kun je zelf vervolgens wel janken
![]() Je moet hem iets van 45 tot 90 graden kunnen verdraaien als je hem tussen duim en wijsvinger vastpakt normaal gezien. (iedereen heeft een andere kracht in zijn vingers/handen dus dit is relatief. plus je kunt op 2 plekken meten) Wat betreft de markering: als het goed is zit er op je poelie wel een gaatje die ervoor zorgt dat de poelie maar op 1 manier op het krukastandwiel kan. Vergelijk dat met een normale poelie, en dan weet je of die rode stip juist staat (ik vermoed van wel) In elk geval zal dan het midden van die stip de juiste plek zijn. Origineel zit er trouwens slechts een piepklein kerfje aan de kant van de motor. Wellicht is dat ook bij jou poelie, maar zie je het aan voor een beschadiging? Je moet dit merkteken gelijk zetten met de O op het uitstekende plaatje. origineel valt hier die kerf net te zien en moet doe naar rechts als je er recht op kijkt. De linker kant van de opening is het standaard ontstekingspunt van c.a. 6 graden voor BDP En daar staat een Z bij.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! Last edited by The_Maxx : 01-03-2017 at 17:42. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Nokkenas op 1e cilinder op tuimelen
Bougie 1e cilinder eruit en vervangen voor een lange schroevendraaier Zuiger moet dan bovenin staan Distributieriem tussen krukas en nokkenas 90 graden verdraaien staat die strak genoeg |
#5
|
|||
|
|||
![]() Voor de het spannen van je distributie riem zijn er ook frequentie meters in de handel
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |