![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Zijn we weer met problemen
![]() M'n VR6 van '92 begint te tikken in het onderblok. Voorheen kwam het olielampje branden, het aandrijfasje van de oliepomp was afgebroken omdat de pan helemaal ingedeukt was, daardoor heeft het blok lage oliedruk gehad omdat de pomp niet de hele tijd aangedreven werd, vermoedelijk werd hij af en toe wel aangedreven omdat er nog een stukje van het aandrijfasje in leven was. ![]() Dus dan heb ik een nieuwe oliepomp, aandrijfas & oliepan gemonteerd. Maar nu tikt het blok onderaan, ik weet eigenlijk niet of dit al voorheen was ofniet, of ik word paranoïde. Maar ik vermoed dat de lagerschalen van de drijfstangen niet meer goed zijn omdat het blok zonder oliedruk of te weinig oliedruk gelopen zou hebben, of gewoon slijtage? Hier een video waarin het te horen is, ik denk dat dit nog meevalt? https://youtu.be/FWe5kmNnn-E Als ik andere motoren hoor die nog erger tikken, vervangen ze gewoon de lagerschalen en gaan ze weer door, ik zou eerst nieuwe lagerschalen bestellen voor de drijfstangen, daarna alles demonteren vanonderaf en kijken hoe erg het er aan toe is. Dan alles monteren en met plastigage de tolerantie tussen de krukas & lagerschalen nakijken. Iemand enig idee wat deze tolerantie minimaal & maximaal zou mogen zijn, ik kan dit niet direct terugvinden? Klopt het dat het aanhaalmoment van de drijfstangen 30Nm is & dan nog 1/4de draaien? Ik had graag even jullie mening hierover gehad! Alvast bedankt!
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#2
|
|||
|
|||
![]() Van 0.02 tot 0.07 speling post eens een foto van het oude lager en de drijfstang lager tap
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#3
|
||||
|
||||
![]() Doe ik van zodra ik hem uit elkaar haal. Even prijs gevraagd voor nieuwe bouten bij de dealer aangezien dit rekbouten zijn, bijna 11€ per stuk. Kan je beter ARP Bouten halen voor zo'n 50€ meer in totaal en die zijn wel herbruikbaar
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#4
|
|||
|
|||
![]() Let er wel op als je arp bouten gebruikt dan dien je de grondboringen na te meten ivm een ander aanhaal moment en deze studs kunnen een andere pasvorm hebben waardoor de kap scheef op de drijfstang komt. Heb al meerdere lagersschades gezien
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r Last edited by vagg freak : 12-10-2021 at 18:45. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Wat bedoel je precies met grondboringen? De lengte van de bouten?
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Waar de de drijfstang lager in komen
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#7
|
||||
|
||||
![]() Dus als ik het eigenlijk correct wil doen met ARP bouten, dan moet ik de drijfstangen er sowieso uithalen. Maar als ik dit doe met OEM bouten hoeft dit niet, of wel? Heb niet bepaald de intentie om het gehele blok uiteen te gooien
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#8
|
||||
|
||||
![]() Moest'm net nog even verplaatsen, dacht ik start hem nog even. De motor tikt niet als hij koud is, kunnen dit dan wel de lagers zijn?
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Jazeker bij een koude motor heb je veel meer olie druk
B
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dan weten we wat te doen! Bedankt, ik post wel wat foto's ![]()
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#11
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() https://youtu.be/oPciXMNo4DI De eerste drijfstang die te zien is in de video is de meest rechtse lager op de foto. De voorlaatste heeft een kras erin zitten die echt voelbaar is (5de drijfstang op video). Bij de anderen is er niks voelbaar ![]() Motor uiteenhalen om dit correct op te lossen zit er niet in, zou ik ermee wegkomen om deze kras gewoon 'effen' te schuren en polijsten? & Zou dit dan echt die 'tik' veroorzaakt hebben?
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 Last edited by Trollepoten : 19-10-2021 at 19:42. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Al zou je die kras mooi weg kunnen krijgen (krijg je helaas met schuren en polijsten nooit aan de juiste rondheid en tolerantie), dan zou je toch al aan nieuwe set lagers moeten. Die glimmende strepen die op eigenlijk elke lagerschaal ziet is het achterste materiaal (staal backing) wat dus betekend dat de babbit laag (het eigenlijke lagermateriaal) eraf gesleten is… Als je deze nu zo terug zou zetten heb je een hele dikke kans dat de rest van de krukas ook om zeep helpt. Flink klote zo
![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nieuwe lagers zou ik er uiteraard sowieso insteken, maar zou de tik daardoor komen?
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Die tik komt in de regel van de te ruime speling tussen lagerkap en krukas wanneer deze versleten zijn. Het kan ook wel zo zijn dat die kras tikt bij de overgang van de lagerschalen (waar de 2 helften tegen elkaar aanliggen). Maar dan zou je hier een beschadiging moeten zien. Ik gok dat het tikken komt van het tweede lager van links gezien op de eerste foto. Of was dit juist degene met de kras? |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat was inderdaad degene met de kras, ik ga toch de beunhaas methode doen denk ik. Bouten voor de drijfstangen kosten me al 180€, als ik dan nog eens heel het blok open moet gooien kan ik beter een gebruikte motor zoeken. En bidden dat de lagers van de krukas nog goed zijn. Bedankr voor je reactie
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Beunhaas methode gedaan, motor tikt niet meer, als ik hem echt in zijn toeren trek en daarna luister hoor ik hem wel tikken, maar gaat weer weg als ik normaal rijd
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#17
|
|||
|
|||
![]() Dat tikken komt niet van de drijfstanglagers
Controleer de tussenas lagers eens. Of je kettingspanner
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#18
|
|||
|
|||
![]() De krukas ziet er goed uit
Hebbje een filmpje van het geluid
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#19
|
||||
|
||||
![]() Zal'm vandaag nog eens goed doortrekken, en een filmpje maken als hij tikt. Paar 1000kms nieuwe ketting en kettingspanners erop. Bovenblok tikte altijd al wel een beetje, vermoedelijk kleppen die beetje krom staan
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |
#20
|
||||
|
||||
![]() Ik weet het niet, soms hoor ik hem tikken en andere keren niet.
Toen ik de eerste keer hem door trok hoorde ik het onderblok echt flink tikken, en nu hoor ik de hele tijd niks opvallends meer. Bovenblok tikt wel https://youtu.be/Cr02Ef4zYfE
__________________
- Golf MK2 Rabbit 1992 1.8 (Daily) - Golf MK3 VR6 1992 - Golf MK3 VR6 1992 - Corrado VR6 1991 - Golf MK4 R32 2002 |