Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-09-2004, 10:11
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default HELP! Hydraulische Klepstoters Vervangen....

Hey mede-volkswagen-eigenaars!

Ik heb sinds 2 dagen mn golf aan de kant staan omdat een klep erg tikt. Nou is het niet duidelijk waardoor dat komt, meer omdat ik hier nog geen verstand van heb....

Ik heb een Golf II 1800 CL 8V met 90PK. De auto is op de wereld gezet in 1990.

Mijn vragen:

- Hoe werkt het Hydraulisch Kleppen (of Klepstoter) systeem?
- Hoe weet ik welke Hydraulische Klepstoter ik nodig heb voor mijn golf?
- Wat kost zo'n ding ongeveer?
- Kan ik ze beter alle 8 tegelijk vervangen, of gewoon alleen de defecte?
- Hoe monteer/demonteer ik de Hydraulische Klepstoters?


Bij voorbaat dank!


PS een Workshop/foto's zijn altijd handig!
Reply With Quote
  #2  
Old 23-09-2004, 10:57
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 961
Default

1: Zit er genoeg olie in de motor? Zo niet dan krijgen de klepstoters niet genoeg oliedruk en gaan ze tikken.
2: bij de dealer of imitatieonderdelenhandel kan je met je motorcode (sticker in achterbak tegen achterpaneel) de juiste onderdelen krijgen.
3: rond de 16 euro geloof ik
4: ligt aan je budget, als er maar eentje rot is kan je die vervangen, maar je kan ook meteen alles doen. (TIP: je kan ze ook eerst proberen schoon te maken in een bakje met oplosmiddel, ja kan ze ook nog uit elkaar halen voor een beter resultaat, gewoon hard op een plankje ofzo slaan tot ze uit elkaar vallen).
5: haal de nokkenas eruit en pak de stoters er voorzichtig uit.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld kom dan maar bij mij langs.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP
1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm
1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
  #3  
Old 23-09-2004, 11:30
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
1: Zit er genoeg olie in de motor? Zo niet dan krijgen de klepstoters niet genoeg oliedruk en gaan ze tikken.
2: bij de dealer of imitatieonderdelenhandel kan je met je motorcode (sticker in achterbak tegen achterpaneel) de juiste onderdelen krijgen.
3: rond de 16 euro geloof ik
4: ligt aan je budget, als er maar eentje rot is kan je die vervangen, maar je kan ook meteen alles doen. (TIP: je kan ze ook eerst proberen schoon te maken in een bakje met oplosmiddel, ja kan ze ook nog uit elkaar halen voor een beter resultaat, gewoon hard op een plankje ofzo slaan tot ze uit elkaar vallen).
5: haal de nokkenas eruit en pak de stoters er voorzichtig uit.

Klinkt dit allemaal te ingewikkeld kom dan maar bij mij langs.


De stoter kun je eruit pakken, en de nieuwe er gewoon weer indoen? Zonder extra handelingen?

Er zit genoeg olie in het blok ja... (gewoon carterolie bedoel je? 5W40 Full Synthetic)

Schoon maken in oplosmiddel... Wat is er dan vies aan? Want ik neem aan dat hij nu lekt?


Waardoor is zoiets versleten?
Reply With Quote
  #4  
Old 23-09-2004, 11:36
johangolf1's Avatar
johangolf1 johangolf1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 835
Send a message via MSN to johangolf1
Default

dit klinkt me bekend in de oren...
me broertje heeft een '89er 1.8 66kw die tikt ook als de neten...
maar ja dat komt nog wel een keer hij rijd al denk een ruim jaar zo dus...
en al begeeft ie het hele goede reden om gelijk een GTI in te bouwen
Reply With Quote
  #5  
Old 23-09-2004, 11:39
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default

Ja maar dan sta je wel gelijk stil! En kun je niet verder tot je het gti blok erin hebt liggen

Tip: Koop 8 nieuwe klepstoters OF fix alvast een GTI blok!
Reply With Quote
  #6  
Old 23-09-2004, 11:51
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

mijne tikt al anderhalf jaar en loopt nog steeds als een trein!
Reply With Quote
  #7  
Old 23-09-2004, 12:09
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default

Dat klinkt toch voor geen meter?
Reply With Quote
  #8  
Old 23-09-2004, 12:16
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Het klinkt idd niet, maar het kan niet heel veel kwaad. Wat je hoort is de nokkenas tegen de stoter aantikken.

9 van de 10 keer wil schoonmaken helpen, en vervangen is idd niet zo moeilijk.
merktekens zetten
distributie los
kleppendeksel los
nokkenas los
stoters eruit tillen
Reply With Quote
  #9  
Old 23-09-2004, 12:18
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default

Zal nu wel gaan lukken denk ik Wie niet waagt...
Reply With Quote
  #10  
Old 23-09-2004, 12:49
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

De kapotte stoter kun je toch vinden door uit te zoeken welke je in kunt drukken? Ik weet dat het een beetje ukkelig klinkt maar daar komt het toch op neer?
Slijt je nokkenas extra van versleten klepstoters?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #11  
Old 23-09-2004, 12:57
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default

1 is JA, maar onder voorbehoud... ik weet niet of dat de enigste manier is! Misschien zijn er meer manieren.

Het lijkt mij wel ja dat je nokkenas daarvan slijt... tesamen met je klepstoter! Normaal glijden deze over elkaar, en nu klapt hij er telkens tegenaan...
Reply With Quote
  #12  
Old 21-02-2006, 17:20
GSPT GSPT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 61
Default

Grappig, zo heb ik in november 2004 deze vraag gehad. Inmiddels al veel meer kennis vergaart.

Om even nog de oplossing te geven, ik heb toen de stoters vervangen (was er trouwens maar 1) en toen was het over. Ik heb er toen trouwens 24 euro voor betaald, later kwam ik er weer achter dat ik ze ook voor 6 kon krijgen.

Groeten Geert-Jan
Reply With Quote
  #13  
Old 21-02-2006, 17:46
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

vind dit best interessant, had het ook met mijn vorige motor... (niet dat die daaraan is overleden maar dat is een ander verhaal)..

zou het lukken om de nokkenas los te halen zonder alles opnieuw af te stellen? dus dat je overal (waar precies?) duidelijke merktekens zet waarna alles weer in elkaar kan?
Reply With Quote
  #14  
Old 21-02-2006, 20:41
Clifton's Avatar
Clifton Clifton is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 154
Default

Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum