Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-04-2006, 09:46
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default snellere nokkenas plaatsen

wat komt er allemaal bij kijken?

ik speel met de gedachte om een snellere nokkenas in mijn polo 2f te knutselen. zonder extreme aanpassingen verder.

het gaat om een 3f motor met zo'n 75 pk. volgens serge kon hier een stok in van 280 graden. is dat gelijk het maximum?

ik zit wel te denken aan een spaghettie uitlaatspruitstuk, maar welke verder aanpassingen zijn nodig? andere injectoren, hogere benzine druk? verstelbaar nokkenastandriem? of heb ik al meteen winst met alleen een snellere stok?

verder: waar koop ik zo'n ding het beste? wat zijn de prijzen? iemand nog iets liggen

ik nog niet echt ervaring met motortuning dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #2  
Old 24-04-2006, 18:16
vw dennis's Avatar
vw dennis vw dennis is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,313
Default

Quote:
Originally Posted by Lexo
ik zit wel te denken aan een spaghettie uitlaatspruitstuk, maar welke verder aanpassingen zijn nodig? andere injectoren, hogere benzine druk? verstelbaar nokkenastandriem?



Als ik jou was zou ik die verstelbare nokkenastandriem maar achterwege laten, ik denk dat je daar problemen mee krijgt, ik zou gewoon een verstelbaar nokkenas tandwiel nemen
__________________
Your Signature
Reply With Quote
  #3  
Old 24-04-2006, 19:52
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Quote:
Originally Posted by vw dennis
Als ik jou was zou ik die verstelbare nokkenastandriem maar achterwege laten, ik denk dat je daar problemen mee krijgt, ik zou gewoon een verstelbaar nokkenas tandwiel nemen



te snel getypt..


iemand die me wel kan helpen met mijn vraag?
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #4  
Old 24-04-2006, 22:45
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Je kan het beter, als je het echt wil, mechanisch voor mekaar maken. Chiptunen kan daarna nog en dan hoef je het dus niet dubbel te doen! Want wanneer je het mechanisch dan weer veranderd is het wss niet meer optimaal!

Een sneller nokkenas, verstelbaar tandwiel, distributieriem (je bent toch bezig) en de juiste timing. Meer heb je in principe niet nodig!

Verder: Bolku hier op het forum verkoopt ze voor 250 euro geloof ik...En verder is het zoeken/wachten op een 2de handse (zoals ik nu )
Reply With Quote
  #5  
Old 24-04-2006, 22:56
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,428
Default

Quote:
Originally Posted by PluRRie
heb je al gechiptuned?

dat is goedkoper en geeft ook wat meer pk'tjes


Alleen chiptunen is voor mietjes

Doe het dan oldskool, gewoon een groter tandwiel zodat je wat harder kunt trappen
Reply With Quote
  #6  
Old 25-04-2006, 11:44
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Quote:
Originally Posted by TD15
Je kan het beter, als je het echt wil, mechanisch voor mekaar maken. Chiptunen kan daarna nog en dan hoef je het dus niet dubbel te doen! Want wanneer je het mechanisch dan weer veranderd is het wss niet meer optimaal!

Een sneller nokkenas, verstelbaar tandwiel, distributieriem (je bent toch bezig) en de juiste timing. Meer heb je in principe niet nodig!

Verder: Bolku hier op het forum verkoopt ze voor 250 euro geloof ik...En verder is het zoeken/wachten op een 2de handse (zoals ik nu )



maar een andere nokkenas is dus in princiepe genoeg (d-riem lijkt me dan ook logisch, verstelbaar tandwiel handig voor het beter afstellen)?

de huidige computer spuit dan nog genoeg benzine in enzo?

nog een vraag: tot hoe ver kan ik gaan met originele kleppen/klepveren? een vriend van me heeft 296 graden stokken in zijn corsa 16V, dat klinkt stationair super, kan dat ook met mijn 8v??
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #7  
Old 25-04-2006, 16:49
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,371
Send a message via MSN to Menace
Default

Quote:
Originally Posted by Lexo
maar een andere nokkenas is dus in princiepe genoeg (d-riem lijkt me dan ook logisch, verstelbaar tandwiel handig voor het beter afstellen)?

de huidige computer spuit dan nog genoeg benzine in enzo?

nog een vraag: tot hoe ver kan ik gaan met originele kleppen/klepveren? een vriend van me heeft 296 graden stokken in zijn corsa 16V, dat klinkt stationair super, kan dat ook met mijn 8v??

in principe net zover als je wil, maar zou het wel btje binnen de perken houden zodat ie stationair nog wel btje fatsoenlijk blijft lopen.

Je hebt meer aan gewoon andere nokkenas en kop bewerken, dan goed uitlaat systeem en daarna pas n keer gaan chippen ofzo.
__________________
Golf 2 GTI 16V (86)

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
  #8  
Old 07-05-2006, 13:28
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Hoi,

Bij mij kosten de nokkenassen idd € 250,- incl. btw.
Een verstelbaar nokkenastandwiel is makkelijk voor het perfect afstellen, maar niet echt noodzakelijk.
De nokkenassen die ik lever staan met een org. nokkenastandwiel al goed.
Qua duratie ( aantal graden) kan je het net zo gek maken als je zelf wil......ik kan zelfs nokkenassen voor je laten maken naar mijn eigen specificaties, maar voor straatgebruik denk ik dat rond de 280 graden idd de max. is.
Hoe vindt je de Corsa rijden met de 296 graden nokkenas?
Je kan je standaard injectoren blijven gebruiken, een brandstofdrukregelaar is aan te raden, maar ook niet noodzakelijk....net als chiptuning en een ander spruitstuk.
Met alleen een snellere nokkenas zal je meteen duidelijk verschil merken, maar de andere aanpassingen zullen het effect natuurlijk nog veel meer versterken.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #9  
Old 08-05-2006, 08:40
Reaper Kustoms's Avatar
Reaper Kustoms Reaper Kustoms is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 629
Default

Quote:
Originally Posted by Kevin20v

Doe het dan oldskool, gewoon een groter tandwiel zodat je wat harder kunt trappen



welk tandwiel heb je het over (van nookenas?)
wat merk je daar dan van?
Reply With Quote
  #10  
Old 08-05-2006, 08:52
Lexo's Avatar
Lexo Lexo is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 897
Send a message via MSN to Lexo
Default

Quote:
Originally Posted by bolku
Hoi,

Bij mij kosten de nokkenassen idd € 250,- incl. btw.
Een verstelbaar nokkenastandwiel is makkelijk voor het perfect afstellen, maar niet echt noodzakelijk.
De nokkenassen die ik lever staan met een org. nokkenastandwiel al goed.
Qua duratie ( aantal graden) kan je het net zo gek maken als je zelf wil......ik kan zelfs nokkenassen voor je laten maken naar mijn eigen specificaties, maar voor straatgebruik denk ik dat rond de 280 graden idd de max. is.
Hoe vindt je de Corsa rijden met de 296 graden nokkenas?
Je kan je standaard injectoren blijven gebruiken, een brandstofdrukregelaar is aan te raden, maar ook niet noodzakelijk....net als chiptuning en een ander spruitstuk.
Met alleen een snellere nokkenas zal je meteen duidelijk verschil merken, maar de andere aanpassingen zullen het effect natuurlijk nog veel meer versterken.



duidelijk antwoord! bedankt!

nu heb ik nog wel wat vraagjes, je zegt dat ik het zo gek kan maken als ik wil, wat vinden de klepveertjes daarvan? van horen zeggen moeten die vervangen duur stuggere versies boven een bepaald aantal graden?

welk merk stok lever jij?

die corsa heeft wat meer aanpassingen dan alleen andere stokken, het gaat om een 1.6 16v die nu (gemeten) rond de 160 pk zit.
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects.

||Corrado G60||
Reply With Quote
  #11  
Old 09-05-2006, 17:54
bolku's Avatar
bolku bolku is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,165
Default

Hoi,

Er is niet een bepaald aantal graden vanaf waar je versterkte klepveren nodig hebt, het profiel van de nokkenas is daar nl. hoofdzakelijk verantwoordelijk voor, zeg maar hoe steil de nok is, de snelheid waarmee de klep geopend wordt en de kleplift, de hoogte dat de klep geopend wordt.
Ik verkoop een aantal merken nokkenassen waaronder Schrick en mijn eigen bedrijfsnaam nokkenassen "Bolku Tuning" .
Dit zijn nokkenassen van de grootste nokkenassenproducent van europa.
__________________
Groeten, Jeroen.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-07-2006, 18:57
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

vaak als je een nokkenas koopt nieuw stata er bij wat er aangeraden word om er bij te kopen.
als jebijvoorbeeld meer als 1 mm lift ga nemen tenaanzien van je ori nokkenas dus stel dat je normaal 10 mm lift heb en naar 11 gaat is het aan te raden om andere klepveren te monteren, puur omdat de lift hoger word en de veren dus verder in gedrukt worden, doe je dit niet kan in het ergste geval bij hoge toeren de veren gaan klappen en de kleppen zweven.

over de nokkenas poelie ik vind dat iets wat al snel aanbod moet komen.
stel dat je alleen al je kop afvlakt voor hogere compressie en ja zal je ori tandwiel houden zou de timing van de as al verlaten omdat de kop iets zakt en dus de riem aan de spanner kant extra word aangespannen.

je kunt de poelie monteren maar dan moet je hem bij een tuner even laten uit klokken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum